Hva er greia med XTZ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er greia med XTZ??

Har kikka litt på XTZ i det siste og reagert på deres selvpålagte "High End" navn/stempel. På surround.no har de faktisk gått så langt at en hovedgruppe heter "XTZ High End". I denne kategorien finner vi centerhøytalere til kr. 590,-, satelithøytaler til kr 790,- og fronter til 1690,- osv.

Jeg er egentlig ikke i tvil om at XTZ leverer bra produkter i forhold til prisen... Både tester og erfaringer her på forumet tyder jo på det... Men High End er det jo like vell på langt nær ikke!

Hva mener dere andre om måten XTZ prøver og knytte seg opp mot High End? For meg blir dette nesten som og selge "THX-sertifiserte" klokkeradioer eller øreplugger med innebygget surround og sub...

http://www.xtz.no
    http://www.xtz.se

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High End er et så utvannet begrep at ingen bryr seg lengre. Jeg er aldeles enig, men XTZ er langt fra de værste.

Siden alle krangler om selve begrepet, og definisjonen er usikker synes jeg man heller skal fjerne hele opplegget med High End. Det finnes jo en sertifisert standard, uten at den sier noe om annet enn frekvensgangen.

"Denne høyttaleren oppfyller kravet til DIN 45 500"
    Det ville tatt seg ut, eller hva

Ta en titt på www.netthandelen.no . Der selger de high end produkter over en lav sko...

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, High-end kan det vel neppe kalles. Dette er vel en jippo for å lokke mer uvitende folk til å kjøpe noe de tror er High-end. De fleste har nok hørt om high-end, og forbinder det med utstyr som er bedre en de vanlige hifi produktene, og det er vel det de spiller på.

Lite utdrag av definisjonen av High-end fra wikipedia:

High-end audio can refer to the build quality of the components, but more specifically, refers to the ability to reproduce a recording with the highest fidelity to the original performance that has been committed to the recording. Typical qualitative attributes that are scaled by audiophile publications and experts are accuracy vs. warmth, tonal color vs. speed, timbre, size of sound stage vs. depth (spatial origins), clarity, pace, timing etc, etc.

A theoretically perfect high-end audio system would create the illusion of the musical performers actually being present and performing right in front of the listener. There would be no sonic signature that imparts any clue as to the fact that the performance is a playback of a recording instead of a live performance by actual musicians in the listening room. This is obviously more important with performances involving acoustical instruments and without studio manipulations of vocals.

De har vel et lite stykke igjen der..

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt spørsmål, men det er noksom akto sier, ingen som bryr seg... iallefall ingen med en viss sunn fornuft.
    Kjøpte selv en ny dvdspiller for et år siden til den nette sum av ca 1500,- med en High-End label på

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på noe der:lol:

Hadde vel vært bedre og latt lyd være lyd, forholdt oss til hva vi hører, hørt på troverdige tester og hoppet bukk over hele High End begrepet...

Synes like vell det er noe "svindler-preg" over alle disse aktørene som bruker High End navnet for og appelere til uvitende kunder!

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!

Hadde vel vært bedre og latt lyd være lyd, forholdt oss til hva vi hører, hørt på troverdige tester og hoppet bukk over hele High End begrepet...
    Er det ikke det "alle" her inne gjør da?:smile:

Synes like vell det er noe "svindler-preg" over alle disse aktørene som bruker High End navnet for og appelere til uvitende kunder!
    Enig, men om folk som er på "handletur" vet at så mye som at High End er en positiv ting, vet de vel også nok til å vite at dette sjeldent finnes til under en høvding ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................Har kikka litt på XTZ i det siste og reagert på deres selvpålagte "High End" navn/stempel.
    En god latter forlenger livet...................og HighEnd er noe helt annet enn XTZ

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er High-End? Et anlegg så sofistikert at man må bestille musikk spesiellt pga innspillings kvaliten? Eller et anlegg som gir den lyden du vil ha til den musikken du vil ha? Pris og begrepet "High-end" har ingenting med hverandre å gjøre etter min mening.

Newcomer TrondBerg sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Men hva er High-End? Et anlegg så sofistikert at man må bestille musikk spesiellt pga innspillings kvaliten? Eller et anlegg som gir den lyden du vil ha til den musikken du vil ha? Pris og begrepet "High-end" har ingenting med hverandre å gjøre etter min mening.
    Jeg er enig med deg Revox!
    High end har ofte värt forbundet med meget dyre anlegg som har värt nästen uoppnåelig for vanlige dödelige å kjöpe. Personlig tror jeg at pris i forhold til kvalitet er i ferd med å mötes på midten dersom man våger å velge produkter som produseres i feks Kina el andre lavkostnads land.
    Konkuransen er steinhard på dette markedet og jeg tror at high end produkter i framtiden blir billiger sånn at menigmann også har mulighet for å kjöpe det!!
    Det finns det andre produkter som viser klart...feks CAV og Swan
    XTZ er et også et exempel på dette. Det er i hvertfall et produkt som närmer seg High End i rykende fart.:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette begrepet "high-end" er vanskelig. Men oversetter vi det, blir det "den høyeste enden", altså den høyeste enden av hva som er mulig å oppnå i et anlegg, både lydmessig og mht. byggekvalitet. Selvfølgelig vil pris ha litt å si her.... naivt og tro noe annet.

Alt skal bygges som et slagskip med kun de beste og minst forvrengningsfrie komponentene som kan oppdrives. CD-Spiller er 10 ganger mer avansert enn konsumer-produkter, forsterkere skal være kraftige men ha en eksemplarisk S/N ratio etc, samt en lydsignatur som er nærmest perfekt. Høyttalere skal gjerne ha diskanter som er laget av dyre og sære matrialer for optimale temperatur/vekt/stivhet forhold (ref. til for eksempel rent Beryllium som kun produseres i 2 land i hele verden, eller diamantdiskant), og resten av elementene er gjerne håndlagde, også med "sære matrialer/konstruksjoner". Kassen er håndlaget, og ofte på flere 100kg, selfølgelig med en finish som har sin egen historie og koster flere tusen alene. Alle har sett hvor mye delefilter komponenter koster dersom man skal ha ekstrem kvalitet. Mange av disse utviklingene er patenterte som har tatt mange år å utvikle. Påkostede komponenter er en ting, alle årene som har gått med til testing og fintuning er en annen. (!)

Hvordan overhode skal en kinesisk produsent som masseproduserer komponenter på et samlebånd til en billig penge overgå dette? At disse produktene gir mest value-for-the-money, er det overhode ingen tvil om. Men at man kan kalle slike produkter for high-end kan i beste fall kalles ironi...

En ulempe med stempelet "High-end" er at folk får så vanvittige forventninger at en seanse er nesten nødt til å bli en nedtur. Lydkvalitet går ikke parallelt opp med pris, og kombinerer man et dyrt og medium/dårlig matchet anlegg med et dårlig rom og alt for høye forventninger kan resultatet fort bli latterlig, og man går hjem med følelsen at ens eget anlegg til 1/10 av prisen låter bedre. Har selv opplevd det flere ganger, men igjen har jeg opplevd dyrt anlegg som er omtrent 100% matched, i et godt rom som rundspiller alt annet jeg har hørt.

For de som har testet dyrere komponenter på sitt eget anlegg, vet at det er et forhold mellom pris og kvalitet. Ingen regel uten unntak, visse produkter overrasker med mye for pengene. Kinesiske mye-for-pengene produkter pleier å overraske slik, men at de kan hamle opp med annerkjente produkter til over 3-4 ganger prisen vil være naivt og tro....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig stemmer jo det. Får å ta et drastisk eksempel. En Opel Speedster Turbo til en pris av 400000,- +/- aksellerer samt har kjøreegenskaper som er bedre eller tilsvarende "supercars" som Dogde Viper, Porsche Carrera, Ferrari 360 Modena, Corvette etc.

Poenget er at noe som er lagd for å være enkelt kan yte utrolig bra. Det som jeg syns er litt rart er spesiellt delefilterene til noen av disse High end høyttalerene, de er jo større og mer avansert enn ditt normale PC hovedkort. Her må det da være mer signal tap eller forverring av det da signalet må passerer igjennom et serverrom før det når elementene. (Dette blir litt over mitt kunnskaps nivå men jeg er av den oppfatningen av jo mindre hinder jo bedre) Rett meg om jeg tar feil.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he..

Minner meg om da jeg hadde lest en test av en Yamaha DVD spiller til ca 2k(DV657??) og gikk innom den lokale Elkjøp sjappa for å høre om de hadde den. Fikk beskjed om at Hi-end" spillere brukte de sjelden å ta inn. :lol:
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får jo kjøp ipod høyttalere som hevder å være high-end, who cares. Det er jo DU som avgjør om du liker lyden og prisen på et produkt.
    High-end er et flytende begrep som brukes for alt det er verdt.
    Håkon definerte vel high-end ganske bra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig stemmer jo det. Får å ta et drastisk eksempel. En Opel Speedster Turbo til en pris av 400000,- +/- aksellerer samt har kjøreegenskaper som er bedre eller tilsvarende "supercars" som Dogde Viper, Porsche Carrera, Ferrari 360 Modena, Corvette etc.
    Skal vi ta den et steg videre og si at Cerwin-Vega spiller like høyt/høyere som en high-end høyttaler, likt som en Speedster går like fort som en Ferrari, men at det er andre kvaliteter som skiller de to?

Blir vel litt vanskelig å sammenligne biler med hifi uansett...
    Poenget er at noe som er lagd for å være enkelt kan yte utrolig bra. Det som jeg syns er litt rart er spesiellt delefilterene til noen av disse High end høyttalerene, de er jo større og mer avansert enn ditt normale PC hovedkort. Her må det da være mer signal tap eller forverring av det da signalet må passerer igjennom et serverrom før det når elementene. (Dette blir litt over mitt kunnskaps nivå men jeg er av den oppfatningen av jo mindre hinder jo bedre) Rett meg om jeg tar feil.
    B&W har i allefall forenklet filteret sitt kraftig på sin siste 800-serie kontra den gamle, uten at jeg har kunnskapen til å fordype meg noe i hvorfor. 800-serien har vel ikke akkurat blitt noe rimligere av den grunn, og B&W har vel neppe gått ned på kvaliteten på delefilter-komponenter. På en annen side, er det vel neppe en ulempe å ha et avansert delefilter om det gjøres riktig, men en skulle tro at det stiller endel høyere krav til konstruktøren. (?) Focal Grande Utopia er kanskje verdens beste høyttaler iflg. Stereophile, og delefilteret der er ikke lite for å si det mildt. Skru frem et delefilter på en kinesisk "billig"-høyttaler.... avansert eller ikke, veldig høy kvalitet på komponentene tror jeg neppe du finner (les: spoler, kondensatorer og resistorer). Mye snakk om delefilter dette...

Jeg er enig i at ting som bygges enkelt kan låte bra, likt som en enkel/billig bil kan gå fort. Men ser man på ekstreme high-end konstruksjoner som har som formål å bringe konserten INN i stua, er det stort sett langt fra enkle konstruksjoner, og ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Ofte blir slike produkter laget kun med målet best lyd PUNKTUM, uten tanke på pris eller budsjett. Det er vel det som skiller high-end fra mengden.... derav også prislappen. Slike produkter selges det også langt mindre av enn konsumer-produkter, noe som fordyrer det eksklusive produktet ytterligere... (likt som med andre dyre "nisje" produkter).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om jeg forstår det rett nå. Dersom et billig produkt spiller like bra som et dyrt "high end" produkt så er ikke det billige produktet "high end"?

Bare tulla (litt). Jeg påstår ingen ting om XTZ. Har dere forresten hørt (og sett) XTZ-produkter?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Så om jeg forstår det rett nå. Dersom et billig produkt spiller like bra som et dyrt "high end" produkt så er ikke det billige produktet "high end"?
    Hehe, nei.. Jeg skjønte du tulla, men for å utdype litt..... siden vi alikevel sammenligner med biler: Kan man kalle det en ekslusiv supersportsbil om man får en kinesisk bil med kjøreopplevelsen til en Lamborghini, et heftig italiensk interiør med ekte okseskinn rund baut og en håndlaget ekstrem V12-motor, toppet med tilsvarende utseendet og tid brukt på utvikling av bilen. Ja det kan man, men hvor i all verden finner man en kinesisk bil til 1/10 av prisen med disse spesifikasjonene? Selvfølgelig skulle vi alle ønsket at man fikk det, likt som jeg gjerne skulle ønske jeg kunne få lyden til Martin Logan Summit, Focal Utopia eller B&W 800D til prisen av en CAV eller XTZ. Desverre er det slik i vår verden at man stort sett får hva man betaler for. Taiwanske Usher er vel et godt eksempel.... Der borte skulle en tro at produksjonskostnadene er lave (?), allikevel leverer de Usher Dancer høyttalere i prissjiktet 100k, som konkurerer med like dyre europeiske modeller.
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Bare tulla (litt). Jeg påstår ingen ting om XTZ. Har dere forresten hørt (og sett) XTZ-produkter?
    Har bestillt en XTZ sub nå... sikkert mye for pengene..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp er enig at det eksklusive spiller en stor rolle. Så det kommer jo ned til hva man legger vekt på og hvor mye penger man vil legge i det. Høttalere til 100000,- har ofte en større oppgave enn å spille fin lyd i en stue.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp er enig at det eksklusive spiller en stor rolle. Så det kommer jo ned til hva man legger vekt på og hvor mye penger man vil legge i det. Høttalere til 100000,- har ofte en større oppgave enn å spille fin lyd i en stue.
    Ikke helt enig... Høyttalere til 100k har som oppgave å spille fin lyd. Ikke bare fin lyd, men ekstrem fin lyd i særklasse. Og de skal beherske hele frekvensområdet på en eksemplarisk god måte. Det estetiske skal selvfølgelig henge med, men utgjør ikke i nærheten av så mye som en skulle tro ved første øyekast. High-end høyttalere har ofte en form/utførelse som er et resultat av en funksjon. Se for eksempel Wilson Audio... eller Martin Logan Summit, ja eller kanskje Audio Physic. Det er utelukkende pga de lydmessige fordelene de ser slik ut som de gjør. At det er litt ekstra lakk og treverk her og der utgjør ikke de store kostnadene om man ser det litt i perspektiv.

Likeså, om man betaler 3-4k for et råflott kabinett på en forsterker, spiller det liten rolle når forsterkeren selges for 100k. IMHO....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig i at markedsføringen til XTZ der de omtaler produktene sine som high-end, blir å kalle en slipt glassbit for en diamant. Men det er ikke til å komme utenom at XTZ faktisk leverer produkter som gir utrolig mye for pengene. Har selv XTZ 99 W2MT som fronter, og XTZ 99 W12 som sub i surroundoppsettet mitt, sammen med center og bakhøyttalere fra Audio Pro. Alle som har vært innom her og fått en demo har blitt overraska når dem har fått vite hva produktene egentlig koster, for det låter bedre enn alt det jeg har hørt som er likt priset. Så dere på forumet som er ute etter rimelige fronthøyttalere som låter bra til det meste av musikk og film, bør absolutt låne et øre til XTZ. Sub'n trenger vel ikke flere anbefalinger etter alle lovordene på AVforum de siste månedene. Demo kan ihvertfall ordnes hos meg hvis noen skulle ha lyst til å gi høyttalerne en sjanse

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ikke helt enig... Høyttalere til 100k har som oppgave å spille fin lyd. Ikke bare fin lyd, men ekstrem fin lyd i særklasse. Og de skal beherske hele frekvensområdet på en eksemplarisk god måte. Det estetiske skal selvfølgelig henge med, men utgjør ikke i nærheten av så mye som en skulle tro ved første øyekast. High-end høyttalere har ofte en form/utførelse som er et resultat av en funksjon. Se for eksempel Wilson Audio... eller Martin Logan Summit, ja eller kanskje Audio Physic. Det er utelukkende pga de lydmessige fordelene de ser slik ut som de gjør. At det er litt ekstra lakk og treverk her og der utgjør ikke de store kostnadene om man ser det litt i perspektiv.

Likeså, om man betaler 3-4k for et råflott kabinett på en forsterker, spiller det liten rolle når forsterkeren selges for 100k. IMHO....
    Eneste problemet jeg ser igjen er at disse super høyttalerene omtrent ikke kan brukes til komersiell musikk da CD plater og innspillingene på de er for dårlige og dette avslører disse anleggene uten nåde. Så dette blir med pris og design sære høyttalere for et bestemt behov eller bruksområde.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •