Refleksrør plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Refleksrør plassering

Min erfaring er at en høytaler med refleksrøret bak gir mere bass en de med røret forran. Er det noe i det?
    Noen som kan fortelle om fordelene og ulempene med forskjellig plassering?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er at jeg har nå B&W 604 s3 høytalere med reflektor røret i front. Så kjøpte jeg med noen Dynavoice F6 høytalere til 830 kr. Disse har røret bak, og de punchet MYE mere i bassen. Jeg fikk helt bakoversveis når jeg hørte hvor mye råere bassen var i di "fille" høytalerene. Hvis Det er riktig at rør bak gir så mye råere bass, så skal B&W på hue og ræva ut, og inn med noe som faktisk basser litt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med røret bak kan du til en viss grad "justere" bassen selv ved å forandre avstand til bakvegg. Da vil refleksjonene herfra komme i tillegg i større eller mindre grad.
    Poenget med å ha porten foran er at HT blir noe mer plasseringsvennlig med tanke på disse refleksjonene, og normalt kan stå nærmere bakvegg.

Er du ute etter mye bass kan jo en sub være noe.

Har hørt 604 s2, men at det var noe fravær av bass der kan jeg ikke si, men rommet spilte nok på lag med de HT som jeg hørte. :-)

Er du bedre fornøyd med Dynavoice enn B&W er det jo egentlig ingenting som er bedre enn det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jo. Alt er bedre en det. For nå så syntes jeg B&Wene basser for dårlig, og Dynavoicene spiller for stygt. Så da må jeg evt. ha nye høytalere. Jeg har en SVS plus/2 som fyller ut litt. Men så lenge ikke mid-bassen puncher nokk, så blir ikke lyden skikkelig bra uansett.
    Så det du sier er at hvis to høytalere (en med røret bak og en med røret forran) så vil den med røret bak basse mere? Er dette en kjent teori?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Så det du sier er at hvis to høytalere (en med røret bak og en med røret forran) så vil den med røret bak basse mere? Er dette en kjent teori?
    Noen vil kalle den med porten foran mer plasseringsvennlig. :-P
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det han vel anga var vel heller at hvis bassrelfeks åpningen står ut bakover vil bass påvirkningen fra den være mere påvirkelig for tuning pga avstanden til bakveggen, og at en høytaler med bassrefleks åpningen fremover ikke vil være like påvirkelig og kan plasseres nermere bakveggen.

Er ikke så sikker på hvor riktig det er heller, og det er vel like mye andre konstruksjons parametere med stråling og tuning av bass refleks åpningen i forhold til egenskapene og størrelse/slaglengde til elemntene som brukes og delfilter og forsterker osv, og ikke nødvendigvis om bass refelks åpningen peker fremover mot lyttepossisjon eller bakover mot bakvegg, hva slags bass trykk man får.

Med tanke på hvor mye lytterommet påvirker, og hvordan det er med stående bølger i forhold til lyttepossisjon ol., så vil jeg si at det ikke er noen spesifikk sammenheng mellom bass refleks port retningen, selv om det for enkelte sammenlignbare høytalere kan virke sånn i enkelte oppsett.

Hva vil f.eks avstanden fra gulvet og opp til bass elementet og/eller bass refleks åpningen ha å si for bass responsen?

Edit: Ser ellers at det er kommet en annen tråd med et tema som minner litt det samme som i denne tråden, selv om den andre handler om subwoofer og bassrefelks plassering.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •