Surroundhøyttalerpakke til 10 000! JBL, Patos eller noe helt annet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Surroundhøyttalerpakke til 10 000! JBL, Patos eller noe helt annet?

Hei!

Jeg har nå fundert lenge på hva jeg slags høyttalere jeg skal kjøpe meg.
    Er ute etter font, senter og bakhøyttalere. Prisklasse 10 000 kr.

Jeg var innom Hi-Fi Center Kjeden å hørte på JBL Northridge Cinema Pack, dette var et oppsett jeg var meget fornøyd med.

Var også innom BM audio å hørte på Klipsch Synergy F2 og Patos 410.
    Klipsch Synergy F2 ble litt for masete for min del, men var veldig fornøyd med Patos 410.
    Men noe jeg mangler, er en demo på Patos i et hjemmekino oppsett.

Det som trekker opp litt er JBL sin cinema pakke, der følger sub med til samme pris som Patos uten sub. Men det kan jo også være litt katta i sekken, siden JBL da kanskje har dårligere høyttalere.

Hvis noen har forslag for forbedringer eller kommentarer tar jeg imot med åpne armer!

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å handle SVS produkter? Lsound selger sorrundsett med stativhøytalere og subwoofere som gir mye for pengene ,men som flere tester rundt på internett og i blader har sagt så er disse ikke helt i toppklasse for musikk (de er gode til prisen ,men kunne vært bedre på musikk).

Les mer på www.lsound.no

Ellers er Patos alltid et sikkert valg.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt SVS, men Patos er utrolig bra(synes jeg):-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har surround pakka til SVS, og jeg har ikke noe problem med å anbefale dem. Veldig godt fornøyd.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mync
    Hei!
    Jeg var innom Hi-Fi Center Kjeden å hørte på JBL Northridge Cinema Pack, dette var et oppsett jeg var meget fornøyd med.

...

Det som trekker opp litt er JBL sin cinema pakke, der følger sub med til samme pris som Patos uten sub. Men det kan jo også være litt katta i sekken, siden JBL da kanskje har dårligere høyttalere.
    Hvis du var fornøyd med oppsettet da du lyttet til det, hva får deg til å tro at høyttalerne er "dårlige"? Definisjonen på "gode" og "dårlige" høyttalere er vel høyttalere du henholdsvis er fornøyd med eller ikke er fornøyd med (sett bort fra teknisk byggekvalitet, varighet etc.)?

Gå for et oppsett du er fornøyd med (liker lyden i) og vær fornøyd med det! Jeg har forøvrig kun gode erfaringer med JBL. Og jeg synes begge cinemapakkene de nå har på HFC er mye for pengene. Jeg villle valgt den til 13.995, avhengig av om du har plass, penger og hva slags elektronikk du skal fore den med.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dynavoice definition 5.0 settet til 6000? Så får du deg en SVS sub til 4000 brukt ett sted. Burde være bra kombinasjon det...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvis du var fornøyd med oppsettet da du lyttet til det, hva får deg til å tro at høyttalerne er "dårlige"? Definisjonen på "gode" og "dårlige" høyttalere er vel høyttalere du henholdsvis er fornøyd med eller ikke er fornøyd med (sett bort fra teknisk byggekvalitet, varighet etc.)?

Gå for et oppsett du er fornøyd med (liker lyden i) og vær fornøyd med det! Jeg har forøvrig kun gode erfaringer med JBL. Og jeg synes begge cinemapakkene de nå har på HFC er mye for pengene. Jeg villle valgt den til 13.995, avhengig av om du har plass, penger og hva slags elektronikk du skal fore den med.
    Jeg kjenner Mync og var sammen med han da han hørte på JBL, men var ikke med han på demoen av Patos 410 og Klipsch SF-2. Jeg har hørt Patos 410, og andre Klipsch i Reference-serien, men ikke sammen med han.

Da vi hørte på JBL fikk han en WOW-opplevelse (han er vant til Eltax Hollywood som er 5 høyttalere 1000 kr) Derfor var han umiddelbart fornøyd med JBL-settet.
    Sitat Opprinnelig postet av Opprinnelig SAGT av Mync
    Nå ønsker jeg meg veldig JBL!
    Jeg anbefalte han å høre på masse forskjellig høyttalersett for å finne ut hva han liker best..
    Jeg liker selv Patos veldig godt, og tenkte den kom til å falle i smak, nevnte også at kanskje Klipsch er verd "en lytt".

Han hørte på mine råd og Klipsch Synergy-serien ble valgt bort pga spiss diskant (det intrykket satt ikke jeg igjen med da jeg hørte på RF-62 og RF-82, kanskje noe Synergy-serien har problemer med?).

Patos slo veldig an, men det var noen dager mellom han hørte JBL og Patos, og dessuten var testene og lytteforholdene var veldig forskjellig: The Incredibles og en eller annen ridderfilm på JBL og diverse musikk på kun Patos 410. Derfor er han usikker på hvilken som faktisk yter best til hjemmekino (som er hans primære bruk).

En test mellom disse to settene samme dagen og med samme testmateriale vil kanskje gjøre valget lettere. Siden dette ikke alltid er så lett å få til når man bor i Lillehammer, så spør han dere om råd. Kanskje dere har hørt de aktuelle høyttalersettene, eller vet om noen alternativer som spiller like godt.

Noen alternativ har kommet (SVS og Dynavoice). Hvordan får man hørt på disse uten å kjøpe de først? Er ikke sikkert han liker lyden i det heletatt. Kan lyden i disse settene beskrives med ord. Hva slags musikk liker de, og hvor stor partyfaktor er det på de?

Patos-patrioten anbefaler selvfølgelig Patos og JBL-patrioten skjønner ikke hvorfor han ikke velger JBL hvis han er fornøyd, (sorry for at jeg bruker ordet patriot, hvis dere ikke er det, men bruker det i mangel på et bedre ord).
    Det er det han trenger hjelp til, hva om dere bare forteller hvorfor dere liker Patos fremfor JBL eller omvendt så gir dere han en dytt i en eller annen retning i hvertfall. Han tenker også slik: Er subben i JBL-settet verd pengene, fremfor å droppe sub og legge pengene i 5 Patos som kanskje er lydmessig bedre. Hva tror dere?

Mync har forresten forelsket seg i Pioneer recieveren 1016 pga dens HDMI-muligheter og fordi han har hørt mye bra om Pioneer
    Så det er store sjanser for at han kommer til å bruke den i hjemmekinoen.
    Hvertfall noe i samme prisklasse (les: under 6000 kr)

EDIT: Endret quote av Mync :P

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strandum
    Det er det han trenger hjelp til, hva om dere bare forteller hvorfor dere liker Patos fremfor JBL eller omvendt så gir dere han en dytt i en eller annen retning i hvertfall. Han tenker også slik: Er subben i JBL-settet verd pengene, fremfor å droppe sub og legge pengene i 5 Patos som kanskje er lydmessig bedre. Hva tror dere?
    Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine/deres, men en ting er ihvertfall sikkert: uansett hvilke høyttalere jeg liker, og årsaken til at jeg liker dem, så er det kun dine (eller hans) ører som kan avgjøre om DU (HAN) liker de høyttalerne jeg liker. Det finnes ingen høyttalere som er objektivt bedre enn andre (brannfakkel, men jeg må få sette ting på spissen) - det er opp til hver enkelt av oss å finne ting VI liker. Og så kommer selvfølgelig neste problemstilling: hvilken elektronikk skal brukes, og i hvilket rom skal høyttalerne benyttes.

Høyttaler A kan låte bedre enn B med én type elektronikk, mens B kan låte bedre enn A igjen med samme elektronikk i et annet rom.

Lytterens ører er den beste retningsgiveren. Dessverre er det slik at vi alle sliter med "hva om jeg hadde valgt noe annet?" hver gang vi velger nye komponenter. Da kan du enten velge noe du er fornøyd med og så konsentrere deg om film/musikk-opplevelser, eller du kan kaste deg på oppgraderings-/utprøvingstoget, som er veldig tid- og pengekrevende.

Beklager at jeg ikke var til mer hjelp :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke eltek fått inn en pakke fra dynabel? har ikke hørt men det virker da utrolig interesant, forsterker dvd og 5stk høyttalere for 7000 eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Hellnoob. Jeg skjønner at du svarer på den måten. Er som jeg nevner i min første post veldig enig i det du sier. På en annen side spør Mync ikke etter den beste høyttaleren for han, han lurer på om noen kan komme med deres forbedringer og kommentarer. Altså han ønsker å vite om andres opplevelser, erfaringer og tilbakemeldinger på de aktuelle settene, samt at han er åpen for alternativer.

Det er snakk om ganske mye penger, derfor vil man gjøre det riktige valget.
    Selvfølgelig kommer han til syvende og sist til å velge det anlegget han liker best. Men noen ganger, hvis man er veldig i tvil, eller bor langt unna slik at demo ikke alltid er så lett, så er vel det nest beste å høre på andres råd og erfaringer? Beste samlingen av norske hifi-nerder er vel her på forumet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •