Dali Helicon 400\800w?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Dali Helicon 400\800w?

Har bestemmt meg for å kjøpe nye ht,men får ikke bestemmt meg for om jeg skal velge 400w eller 800w. De skal stå i en kjellerstue på ca 32kvm og lav takhøyde.Blir 800w for voldsom?
    Elektronikken de skal spille med er nad master m3?
    Takker for innspill..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke har tenkt å legge mer penger i forsterker enn en NAD M3 så må det blir 400w. 800w krever mer krefter.

Mvh

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question helicon

Trodde 800 var ganske lettdrevne og at 2x180w burde holde,men jeg tar muligens feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på watt. En venn av meg jobber på hifiklubben og han mente At Musical Fidelity sin 250 watter var i minste laget dersom man skulle få fullt utbytte av H800. Dette er en fyr som har hørt, og kan mye.

Jeg kjenner godt til Heliconhøyttalerne og selv om de er lettdrevne må de ha kraftige forsterkere for ikke å bli ullne i bassen. Har en kompiss som kjører H400 på Midgar Oberon 6.1. 600w monoblokker og det funker bra. God oppgradering fra 250w versjonen som han hadde tidligere.

Sånn generelt vil jeg si at Store (ikke nødvendigvis i watt) forsterkere og små høyttalere stort sett blir bra. Omvendt er skjelden en god ide.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Total sprøyt

Nad M3 er en super kraftig forsterker på meget konservative 180 watt RMS i 8 ohm. Denne klarer absolutt å drive Dali 800.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man bare er interessert i volumet så ja. Dersom man vil ha fullt utbytte av potesnialet til høyttaleren, nei.

Mvh

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes du burde prøve Thule Spirit IA252B på H400, før du bestemmer deg for NAD`en.
    Thule og H400 spiller ikke "korrekt", men er en fantastisk bra kombinasjon hvis du liker å høre på musikk, fremfor å lytte på den

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Jeg synes du burde prøve Thule Spirit IA252B på H400, før du bestemmer deg for NAD`en.
    Thule og H400 spiller ikke "korrekt", men er en fantastisk bra kombinasjon hvis du liker å høre på musikk, fremfor å lytte på den
    Jeg har Thule IA350 B og helicon 800 som spiller utrolig bra i mine ører, både musikalsk og hifi. IA 350 B har 2x350 w i 8 ohm og er nok helt "ærlige watt" som jo også NAD har på sine forsterkere. Dersom vi antar at watt og strømforsyning på de 2 kan sammenlinges i forholdet 180/350 vil jeg si, på bakgrunn av min erfaring med H800, at Master 180 er noe for lite til å få det beste ut av H800.

MEN:dersom du har valgt Master allerede bør du absolutt teste NAD Master med H400 og H800 hos klubben før du gjør ditt innkjøp, kansje jeg tar feil....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dersom man bare er interessert i volumet så ja. Dersom man vil ha fullt utbytte av potesnialet til høyttaleren, nei.

Mvh
    Og da mener du at ICepower er bedre?! Jaja, smaken er forskjellig.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på watt. En venn av meg jobber på hifiklubben og han mente At Musical Fidelity sin 250 watter var i minste laget dersom man skulle få fullt utbytte av H800. Dette er en fyr som har hørt, og kan mye.

Jeg kjenner godt til Heliconhøyttalerne og selv om de er lettdrevne må de ha kraftige forsterkere for ikke å bli ullne i bassen. Har en kompiss som kjører H400 på Midgar Oberon 6.1. 600w monoblokker og det funker bra. God oppgradering fra 250w versjonen som han hadde tidligere.

Sånn generelt vil jeg si at Store (ikke nødvendigvis i watt) forsterkere og små høyttalere stort sett blir bra. Omvendt er skjelden en god ide.

Mvh
    Har du egentlig hørt M3 eller går du kun utifra pris? Bare lurer siden du er såpass overbevist at M3en ikke er god nok for de høyttalerne.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HIFI CHOICE testet M3 på BW 800D eller noe..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    Har bestemmt meg for å kjøpe nye ht,men får ikke bestemmt meg for om jeg skal velge 400w eller 800w. De skal stå i en kjellerstue på ca 32kvm og lav takhøyde.Blir 800w for voldsom?
    Elektronikken de skal spille med er nad master m3?
    Takker for innspill..

800 skal gå fint i rom på 32 kvm. Har 800 i rom på ca 20 kvm, med god demping av bass, og det er ingen problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    HIFI CHOICE testet M3 på BW 800D eller noe..
    Kunne tenkt meg å lese den artikkelen, husker du hvilket nr ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for mange gode innspill\tips det med Thule må testes ut.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Glenn Evensen
    Kunne tenkt meg å lese den artikkelen, husker du hvilket nr ?
    Denne mnd'en . dvs. nr 10 sikkert.

http://www.hifiklubben.com/files/Tes...rs_10-2006.pdf

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner godt til Heliconhøyttalerne og selv om de er lettdrevne må de ha kraftige forsterkere for ikke å bli ullne i bassen.
    Mvh
    Helicon er vel alldeles ikke lettdrevne. Du kan få flott lyd, selv med en liten forsterker, men disse vil alltid backe ut ved litt volum. De er 4 ohms og henholdsvis 88,5/89,5 db.De trenger masse krefter for å komme til sin rett. Har testet uttalige forsterkere på Helicon og Oberon-blokkene er en god match, men desidert beste match av de forsterkerne jeg har prøvd er fortsatt Naim:wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh naim er ikke akkurat kjent for å gi mye effekt. den største integrerte de har laget er 50watt, og det største effektrinnet er på 140.
    så det vitner igjen på at KVALITETEN er det viktige når man skal drive en høyttaler. den første watten er den reneste og viktigeste

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eh naim er ikke akkurat kjent for å gi mye effekt. den største integrerte de har laget er 50watt, og det største effektrinnet er på 140.
    så det vitner igjen på at KVALITETEN er det viktige når man skal drive en høyttaler. den første watten er den reneste og viktigeste
    For det første så tar du feil. Naim har kommet med en ny integrert på 2 X 85 watt. Og hvis du har hørt en 50 watter fra Naim? Har du forresten det?
    Så skjønner du fort at watt ikke er watt. Hvordan NAP 500 er da tør jeg ikke tenke på engang. Og når det gjelder at KVALITETEN er det viktigste, så er vi så enig så enig;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at helicon er lettdrevne, men det er også riktig at de krever masse power for å våkne skikkelig til liv og vise hva de er gode for.

For å svare trådstarter: H400 går meget dypt og leverer store mengder deilig bass i forhld til høyttalere man ofte sammenligner med. Mtp på størrelse og bestykning er dypbassen imponerende. H800 har potensiale til å levere litt mer "hestespark i brystet"-effekt, men ellers er de like.

Jeg er ikke i tvil, jeg ville valgt H400 og brukt de ekstra pengene på skikkelig forsterkeri.

Nå har jo jeg H400 selv som det sikkert er et par her som vil påpeke, men det er nå engang min mening. Og jeg har ganske stor erfaring med alt innenfor helicon-serien til dali.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    For det første så tar du feil. Naim har kommet med en ny integrert på 2 X 85 watt. Og hvis du har hørt en 50 watter fra Naim? Har du forresten det?
    Så skjønner du fort at watt ikke er watt. Hvordan NAP 500 er da tør jeg ikke tenke på engang. Og når det gjelder at KVALITETEN er det viktigste, så er vi så enig så enig;-)
    en watt er EN watt uansett hva som står på fronten.
    hvorfor skulle jeg høre den? 50 watt er lite effekt!, men den kan jo spille bra fordiom.
    forvrengingen i billige forsterkere kan starte lenge før oppgitt effekt. derfor oppleves f.eks min 30watt rørforsterker som om den har mer kontroll enn den på 200 jeg hadde før

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •