2 centere på en kanal. Vil det gå?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2 centere på en kanal. Vil det gå?

Jeg har Mulighet til å kjøpe noen B&W 602 s3 høytalere billig. Jeg tenkte de kanskje kunne gjøre nytten som centerkanaler.
    Så spørsmålet er: Vil min Denon 3806 kunne drive 2stk. 602er tilfredstillende ut i fra centerkanalen? Eller vil det bli for stor belastning (4 ohm)?

MVH

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med én foran og én bak?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil helst ha begge forran for å få skikkelig punch i center lyden.
    Ingen som har prøvd noe lignenede?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle" sier at B&W 6-serien krever mye strøm. "Alle" sier at Denons recivere er svake. Å kombinere de to med i tillegg å koble to 602 som senter...jeg ville droppet det til jeg fant en separat stereoforsterker til å ta seg av jobben.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt å anbefale 2 centere i hjemmekinoen. 1 over lerret og 1 under lerret. Jeg driver mine med egen forsterker, en gammel Denon PMA920 på 105 Watt. Du kan se mitt forslag til plassering på minHjemmkino

Prøv på Receiver først - hvis det ikke funker vil bare Receiver gå i Protect.

Du må ta en liten pause, mens systemet kjøler seg ned............:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan senterhøyttaleren erstattes med et sett "bakhøyttalere"? Jeg tenker her på å bruke et sett Dali Concept 1 i stedet for Dali Concept Center, som visstnok er litt svak?

Altså: Kommer lydsignaturen fra Concept 1 i "utakt" med Concept 6-frontene, eller vil denne løsningen gi mer "punch" enn med Concept Center?

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan absolutt anbefale to høyttalere som senter, men da med separat effektforsterker...titt innom kinoen min så ser du hva jeg mener

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Kan absolutt anbefale to høyttalere som senter, men da med separat effektforsterker...titt innom kinoen min så ser du hva jeg mener
    men korlies kobler du egentlig det.

du bruker vel bare signal kabler fra reciver til effekt trinn. men siden det bare er senter kanalen som blir brukt er det jo bare mono signal som blir sendt til effkettrinnet.
    effekttrinnet får feks. bare inn på left kanalen, hvordan kan du da sende det ut på ti kanaler.
    bruker du eit y-led i reciveren??

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med min løsning med separat effektforsterker har jeg to alternativ:

Alternativ 1: Brokoble effektforsterkeren og sende signalet fra recieveren med en enkelt signalkabel til det som nå i praksis oppfører seg som en monoblokk. For at ikke forsterkeren skulle på fullstendig ohm-angst og smelte, seriekoblet jeg høyttalerne for å bringe impedansen opp til 8ohm. Dermed hadde jeg en stereo effektforsterker og ett høyttalerpar som i praksis oppførte seg som en monoblokk og èn høyttaler.
    Men det skulle vise seg å være en unødig komplisert løsning, og marginalt mindre vellydende enn alternativ nummer to, så over til det.

Alternativ 2: Dette er løsningen jeg har gått for. To høyttalere, to høyttalerkabler og effektforsterkeren kjører i stereo, men takket være tilkoblingen av et lite y-ledd får begge kanalene samme signal. Enklest og best! i mitt tilfelle ihvertfall...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har koblet 2 B&W 602 på centerutgangen på min Denon 3806. Dette fungerer faktisk overaskende bra. Centeren spiller med bra punch og trøkk. Kan absolutt anbefales!! Da blir høytaler lasten tot. 4 ohm.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

greit det

Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg har koblet 2 B&W 602 på centerutgangen på min Denon 3806. Dette fungerer faktisk overaskende bra. Centeren spiller med bra punch og trøkk. Kan absolutt anbefales!! Da blir høytaler lasten tot. 4 ohm.

Men du får nok langt mer utav en enkel separat effekt forsterker.
    Da blir det dessuten mer noe mer strøm reserver til resten av anlegget.

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg denne tråden litt seint. Men har faktisk testet med to 603s3 som senter på denne forsterkern uten at den gikk i protect. Låt faktisk veldig morsomt! Men den mistet litt kontroll når vi dro på litt, noe som ikke er særlig overraskende. Så jeg kan tenke meg at to 602 fungerer bra ja!

Selfølgelig vil/kan det låte bedre med ekstra effektforsterkere, men man kan jo ta en ting om gangen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •