Rart fenomen med subplassering....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rart fenomen med subplassering....

Hei!

jeg har drevet å ommøblert litt i det siste og har prøvd å finne ut hvilke plasseringer som er best for subene. Jeg har to stykker, og har just nu plassert den ene under senteren foran (midt i rommet), og den andre bak midt i rommet mellom bakhøyttalerne. Ønsker gjerne noen synspunkter fra dere på forumet!

Jeg har kalibrert subene etter papiret, funnet ut at fase mellom dem stemmer (begge på 180grader), at begge spiller på likt volum, og at delay stemmer overrens med frontene, og at spl per ht er likt (vha radioshack).

Noe som også er morsomt er at delay/fase varierer etter hvordan innstillingene er på prosessoren, dvs at man må endre fasen/delay for at man skal få front og sub til å spille optimalt sammen............ Delay blir 6,0m med front som large, og 3,3 med front som small og kuttes på 40hz. Dette stemmer også om man hører seg til riktig fase.

En liten oversikt over hva jeg har prøvd:

Oppsett 1:

Front - Large
    Senter - Small (60hz Xover)
    Surr - Large
    Sub - No

God og fin dypbass, flott punchy mellombass. Det hele låter egentlig kanon, man trenger bare en sub til å fylle ut det som ligger helt nederst (skal vise seg å ikke være lett.....).

Oppsett 2:

Front - Large
    Senter - Large/Small
    Surr - Large/Small
    Sub - Yes/Max

Med alle ht som large og sub som yes/max blir det ikke mye bass, dog gromsete og lite dynamikk. Setter jeg senter til small og surr til small og sub til yes blir det med en gang mye mer dypbass. Det blir dog nokså tamt med effekter fra frontene. Ka skjer?

Oppsett 3:

Front - Small
    Senter - Small
    Surr. - Small
    Sub - Yes

Må naturligvis stille på fasen (igjen! ), kutter frontene på 40hz, senter på 60hz og surr på 40hz. Låter ikke bra nei, blir dypbass, men hvor er punchen og dynamikken? Og symmetrien? Suben foran virker å spille lavere enn den bak (selv om dem er stilt likt og begge er i fase).

Det jeg er ute etter er at subene skal spille slik at dem utfyller oppsettet slik det spiller med front som large, senter som small (xover 60hz) og surr som large. Man skulle tro det bare var å finne riktig fase. og evt å sette sub til yes/max (i og med at frontene spiller lfe uten sub).

Da jeg satte subene foran i hvert sitt hjørne spilte det mildt sagt heftig(!), men det går ikke å sette dem der når jeg skal ha plass til rf7 også. Da jeg hadde dem bak, spilte dem også bedre egentlig, men dem ble ikke godt nok integrert i musikk..... Hadde jeg begge subene ved siden av racket i front ble det liksom ok, men ble utrolig mye jobb med plassering av rf7 uten noe fantastisk resultat. Trangt ble det også. Subene mer mot midten bak ble litt enkel å "høre", og det funket ikke så godt.

En sub i midten bak fungerer veldig bra, dog kun testet på musikk. Jeg testet da å plassere en sub til foran i midten. Men skjønner da ikke hvorfor dette skulle bli noe verre enn en sub i midten alene bak, selv om dem er i fase, både med fronter og seg selv. Lytte posisjon er dønn midt i rommet slik at det skulle være enklere å få til subene på hver sin side av rommet. Man skulle nesten tro dem skulle vært i motsatt fase, men har testet og det skulle dem ikke.

Målet er å få anlegget til å spille slik det gjør uten sub med sub, men det viser seg å være veldig vanskelig dette her Taper mye dynamikk og samspill i bassen. Akkurat som om det noen pitte små hull i bassresponsen i løpet av filmer etc. Dette uansett hvordan jeg stiller delay, plasserer høyttalerne osv....... Tar på dette her

Kan også tilføye:

Slik subene står nå, så har jeg 6dB økning ved 50hz når bare subene spiller. Jeg setter på frontene også, men om jeg da slår av bare en av subene så synker bare lydtrykket med 1dB, og øker med 1 db når jeg slår den på igjen. Dette gjelder ved 50hz. Syntes dette var rart også.........

Er det noen som har noen tips eller innspill?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke begi meg ut på noen lang utredning her, men jeg ville brøvd å plassere subene i hjørnet bak høytalerne med "spilleretning" inn mot midten av rommet.
    Ha en 10-15 cm mellom sub og vegg.
    Jeg vil anta at du da vil få en ganske god spredning av bassen, og du kan lettere få subene til å spille helt lineært.
    Delefrekvens, og fase må du selvfølgelig eksperimentere med, men har du muligheten til å strupe høytalerne ved 80Hz og la subene spille dette stykket helt alene burde du prøve dette, om ikke annet så bare for gøy.
    Du avlaster både høytalere, og forsterkeri på denne måten, og jeg tror du vil bli overrasket over hvor dynamisk dette låter når alt er riktig kalibrert

Lykke til!

Edit:
    Du kunne kanskje fortelle mer om rommet, og utstyret forøvrig?!

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige saker... Hva med www.svspatruljen.no ??

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd "stacking" av subbene. Finn optimal plassering for 1 sub, sett deretter sub nr.2 oppå nr.1. Har ingen erfaring med dette selv,men ifølge MILLER & KREISEL gir dette beste integreringen for multisub oppsett.http://mksound.com/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss

Slik subene står nå, så har jeg 6dB økning ved 50hz når bare subene spiller. Jeg setter på frontene også, men om jeg da slår av bare en av subene så synker bare lydtrykket med 1dB, og øker med 1 db når jeg slår den på igjen. Dette gjelder ved 50hz. Syntes dette var rart også.........

Er det noen som har noen tips eller innspill?
    Subbene vil ikke kunne være 100% i fase gjenom hele frekvensområdet når de står i to ulike posisjoner, hvis det er målet så er stacking løsningen.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Subbene vil ikke kunne være 100% i fase gjenom hele frekvensområdet når de står i to ulike posisjoner, hvis det er målet så er stacking løsningen.
    Det er en ting, en annen er det at forskjellige høytaler konstruksjoner og forsåvidt enkelte subwoofere har sine egene fase fosrkyvinger pga delefilter, plassering av bass refleks åpning og rom plassering osv, så det blir fort meget komplisert om ikke umulig å få enkelte høytaler kombinasjoner til å matche hverandre gjennom hele frekvens området i et lytterom.

Det blir fort veldig mange parametere som skal stemme hvis frekvensen de forskjellige områdene i bass området skal spilles både fra to forskjellige subwoofer plasseringer, samt at bass kompetente front høytalere skal komme inn og kun jobbe possitivt og ikke like så godt skal slumpe til å stjele enkelte frekvens områder i stedet.

Når det gjelder stående bølger og rommets påvirkning, kan man kanskje få en liten ide over problemstillingen med å forstå prinsippene som virker inn på denne litt illustrerende testen.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Skal ikke begi meg ut på noen lang utredning her, men jeg ville prøvd å plassere subene i hjørnet bak høytalerne med "spilleretning" inn mot midten av rommet.
    Ha en 10-15 cm mellom sub og vegg.
    Jeg vil anta at du da vil få en ganske god spredning av bassen, og du kan lettere få subene til å spille helt lineært.
    Delefrekvens, og fase må du selvfølgelig eksperimentere med, men har du muligheten til å strupe høytalerne ved 80Hz og la subene spille dette stykket helt alene burde du prøve dette, om ikke annet så bare for gøy.
    Du avlaster både høytalere, og forsterkeri på denne måten, og jeg tror du vil bli overrasket over hvor dynamisk dette låter når alt er riktig kalibrert

Lykke til!

Edit:
    Du kunne kanskje fortelle mer om rommet, og utstyret forøvrig?!
    Tusen takk for masse respons!

Skal prøve å sette subene slik du beskriver. Så langt har ikke subene klart å spille like dynamisk opp til 80 hz slik som mine rf7 gjør, og problemet er å få til den bassresponsen som rf7 og resten av oppsettet har + en sub som føyer til det nederste......

Utstyret jeg har er rf7, rc7, rf5, 2*plus/2, rotel 1068, 1095 og 1090+++. Sjekk gjerne link som er i signatur for å se rommet Rommet er 5,95m langt og 3,35m bredt. Takhøyde er ca 2,4m tror jeg. Er skråtak bak, ca 2,5m ut i rommet mot midten bakfra.

Hvis jeg stacker subene, vil ikke det bli for mye bass fra ett punkt og dermed bassen bli lett å "plassere"?

en skulle jo også tro at hjørnaplassering ville være best mtp symmetri i bassen?

Mvh KML

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for masse respons!

Skal prøve å sette subene slik du beskriver. Så langt har ikke subene klart å spille like dynamisk opp til 80 hz slik som mine rf7 gjør, og problemet er å få til den bassresponsen som rf7 og resten av oppsettet har + en sub som føyer til det nederste......

Utstyret jeg har er rf7, rc7, rf5, 2*plus/2, rotel 1068, 1095 og 1090+++. Sjekk gjerne link som er i signatur for å se rommet Rommet er 5,95m langt og 3,35m bredt. Takhøyde er ca 2,4m tror jeg. Er skråtak bak, ca 2,5m ut i rommet mot midten bakfra.

Hvis jeg stacker subene, vil ikke det bli for mye bass fra ett punkt og dermed bassen bli lett å "plassere"?

en skulle jo også tro at hjørnaplassering ville være best mtp symmetri i bassen?

Mvh KML
    Prøv deg med en slik plassering som jeg nevner ;-)
    Dersom du har 2 stk SVS plus/2 skal det noe til å matche disse på dynamikk, selv om du har noen kapable fronthøytalere (ref Flageborg)
    Rommet hans har jo ikke alverdens gulvlate heller, og med skråtak.)
    Det er viktig at fasen stemmer mellom de 2 subene, og noen av faseproblemene forsvinner også dersom du struper frontene helt nederst, og lar disse spille som "small"! Det skader ikke å prøve, og jeg tror du vil bli meget overrasket.
    Samtidig ville jeg nok valgt å ha en høytalerplassering lenger ut fra bakvegg enn det som kommer frem av "din hjemmekino" :-D
    En annen tin å ha i bakhodet er at suben ikke skal spille dominerende (for høy gain) dette vil ødelegge detaljene, og rote til lydbildet noe helt forferdelig. Heller bittelitt forlite, enn alt for mye!

Lykke til!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mvh KML
    Revel anbefaler også stacking i bruksanvisningen til SUB15: http://www.revelspeakers.com/downloa...1.pdf&FileID=8
    I bruksanvisningen til SUB30 er det flere alternativ: http://www.revelspeakers.com/downloa....pdf&FileID=23
    Kanskje du finner noen tips her?

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skrev du til meg i en tidligere tråd,du har ikke prøvd dette selv????

Xover på MAX vil gjøre at du kan se bort i fra delefilteret i sub i og med at du mest sannsynlig ikke vil stille delefrekvensen i forsterkeren noe høyere enn 80hz. LFE sporet på de digitale lydsporene går fra 80hz og nedover. Hvilken xover/delefrekvens du vil ha på forsterkeren er opp til deg og dine ører å finne ut av, du må finne ut av hva du synes låter best Det samme gjelder om du vil at sub skal stå på plus eller yes.

Hvis du har satt alle høyttalere til small kan du bare sette sub til "yes" siden f.eks frontene ikke står som large og da ikke kan sette sub til "plus". Plus vil si at suben spiller LFE sporet, bassen som befinner seg under den delefrekvens som er satt i prosessor på de ht som er satt til small og large.

Senteren din og bakht går ikke særlig dypt, og ville da satt dem til small. Du kan prøve å sette frontene dine til large, Xover på 80hz og sub til "plus". Ved de innstillingene vil da suben spille LFE sporet (X.1) på film, spille all informasjon under 80hz for bakht og senter, og spille all lydinformasjon som frontene spiller under 80hz. Da vil også suben spille all bassinformasjon under 80hz i stereo I et slikt oppsett vil også frontene dine spille bassinformasjonen som befinner seg under 80hz for dine bakht og senter i tillegg til suben, så du får i prinsippet dobbelt opp

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet er å få anlegget til å spille slik det gjør uten sub med sub, men det viser seg å være veldig vanskelig dette her
    Det er nøyaktig det samme jeg forsøker, men det er mye bedre lyd i høyttalerne når subben ikke er tilkoblet. Dog har jeg tweaket litt og fått det akseptabelt, men det er ikke perfekt

Nå har jeg kun 1 sub da, men fortsatt et ønske om mer futt i høyttalerne sammen med subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FallenA
    Prøv deg med en slik plassering som jeg nevner ;-)
    Dersom du har 2 stk SVS plus/2 skal det noe til å matche disse på dynamikk, selv om du har noen kapable fronthøytalere (ref Flageborg)
    Rommet hans har jo ikke alverdens gulvlate heller, og med skråtak.)
    Det er viktig at fasen stemmer mellom de 2 subene, og noen av faseproblemene forsvinner også dersom du struper frontene helt nederst, og lar disse spille som "small"! Det skader ikke å prøve, og jeg tror du vil bli meget overrasket.
    Samtidig ville jeg nok valgt å ha en høytalerplassering lenger ut fra bakvegg enn det som kommer frem av "din hjemmekino" :-D
    En annen tin å ha i bakhodet er at suben ikke skal spille dominerende (for høy gain) dette vil ødelegge detaljene, og rote til lydbildet noe helt forferdelig. Heller bittelitt forlite, enn alt for mye!

Lykke til!
    Hei FallenA,

Fasen mellom subene er 100% riktig. Foreløpig - uansett plassering eller kalibrering og innstilling har ikke subene vært i nærheten av dynamikken rf7 levere desverre. Kan være jeg er blitt godt vant på det området?

Subvolumet er naturligvis justert etter kalibreringstoner på dvd Slik frontene står nå er den beste plasseringer jeg har kommet fram til, dra man dem lenger ut mister man myye bassinformasjon, og setter man dem lenger inn mot vegg blir for mye forkus på mellombass og et relativt rotete lydbilde. Rommet mitt (tror jeg) er helt på trynet virker det som. Kan det være at rommet vibrerer såpass mye med at det svelger mye bass?

Mvh KML

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Revel anbefaler også stacking i bruksanvisningen til SUB15: http://www.revelspeakers.com/downloa...1.pdf&FileID=8
    I bruksanvisningen til SUB30 er det flere alternativ: http://www.revelspeakers.com/downloa....pdf&FileID=23
    Kanskje du finner noen tips her?

Frode
    Tusen takk fhl! Leser gjennom det nå

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Dette skrev du til meg i en tidligere tråd,du har ikke prøvd dette selv????

Xover på MAX vil gjøre at du kan se bort i fra delefilteret i sub i og med at du mest sannsynlig ikke vil stille delefrekvensen i forsterkeren noe høyere enn 80hz. LFE sporet på de digitale lydsporene går fra 80hz og nedover. Hvilken xover/delefrekvens du vil ha på forsterkeren er opp til deg og dine ører å finne ut av, du må finne ut av hva du synes låter best Det samme gjelder om du vil at sub skal stå på plus eller yes.

Hvis du har satt alle høyttalere til small kan du bare sette sub til "yes" siden f.eks frontene ikke står som large og da ikke kan sette sub til "plus". Plus vil si at suben spiller LFE sporet, bassen som befinner seg under den delefrekvens som er satt i prosessor på de ht som er satt til small og large.

Senteren din og bakht går ikke særlig dypt, og ville da satt dem til small. Du kan prøve å sette frontene dine til large, Xover på 80hz og sub til "plus". Ved de innstillingene vil da suben spille LFE sporet (X.1) på film, spille all informasjon under 80hz for bakht og senter, og spille all lydinformasjon som frontene spiller under 80hz. Da vil også suben spille all bassinformasjon under 80hz i stereo I et slikt oppsett vil også frontene dine spille bassinformasjonen som befinner seg under 80hz for dine bakht og senter i tillegg til suben, så du får i prinsippet dobbelt opp
    Hei!

Crossover er ikke på max, det er suben som er satt til max Man kan velge mellom no, yes og max (at suben spiller sub for ht som er large og lfe). Xover har jeg seff satt til 80hz, men virker også som at det ka lønne seg å sette den til 100hz ofte, mye informasjon der også.

Jeg vet åssen det fungerer med innstillingene (ht small/large etc), men syntes det er rart at det blir mindre bass fra subene når jeg setter frontene til small (kuttes ved 40hz) når resten er satt til small. Da skal jo subene spille bassen under 40hz for frontene i tillegg til de andre ht og lfe, men det blir derimot mindre bass.......... selv når fase er justert på nytt... Noe rart. Hvis frontene derimot er satt til large og bare senter og bakht er satt til small så blir utrolig mye mer bass, men bassresponsen fra subene er ikke optimal mtp symmetri og ikke minst helhet i lydbildet....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg setter utrolig pris på responsen og innspillene som kommer! Tusen takk!

Jeg lurer på om jeg skal prøve en annen plassering for subene (igjen), men den plasseringen som du nevner fallenA, jeg er litt redd for at helheten i lydbilde ikke vil bli optimalt da heller siden bassrefleksrørene går rett inn i sidevegg, men vet ikke....hmm Tror også bassresponsen til frontene vil bli veldig rar siden suben da vil stå rett bakk dem....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Det er nøyaktig det samme jeg forsøker, men det er mye bedre lyd i høyttalerne når subben ikke er tilkoblet. Dog har jeg tweaket litt og fått det akseptabelt, men det er ikke perfekt

Nå har jeg kun 1 sub da, men fortsatt et ønske om mer futt i høyttalerne sammen med subben.
    I know excactly how u feel

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående LFE og Hz.

Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    LFE sporet på de digitale lydsporene går fra 80hz og nedover.
    LFE-sporet innholder informasjon fra 120Hz og ned.

Xover har jeg seff satt til 80hz, men virker også som at det ka lønne seg å sette den til 100hz ofte, mye informasjon der også.
    Jeg vet ikke hvordan det er med Rotel, men med Denon er det mulig å spesifisere en egen delefrekvens for LFE-sporet (i tillegg til sub/fronthøyttaler xover). Det du må huske da er at dette filteret er av 8. orden, med andre ord en digital vegg, ingen avrulling her. Setter du dette filteret til 80Hz, er det mest sannsynlig at informasjonen i LFE-sporet mellom 80-120Hz går tapt og ikke blir sendt til fronthøyttalerne.

Så ordet delefrekvens i denne sammenhengen er misvisende, det er rett og slett en avkuttingsfrekvens for LFE-sporet.

Er dette tilfelle med Rotel kan det forklare tapet du hører ved å gå fra 100Hz til 80Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interresant å høre at lfe sporet går fra 120hz og nedover, det kan også forklare mye. Dette må jeg prøve nærmere

Jeg personlig har Rotel, men er ikke sikker på om det ruller av eller om det kuttes tvert - vanskelig å si.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å stille inn et LFE-spor filter mellom 80-120Hz, er det 8. ordens. Det er Dolby standard.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mulighet til å stille inn Xover for sub , og seperate Xover for fronter, senter og bakht. Men Xover for andre ht enn sub er kin aktiv ved dem satt til small. Jeg har nå satt sub xover til 120 hz.

Edit: Ikke minst, tusen takk for tipset!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •