Hvordan få dialogen høyere i forhold til filmmusikken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få dialogen høyere i forhold til filmmusikken?

Så på min første film idag, fornøyd med X1'en. Ikke noe å utsette på den.

Men lydanlegget skulle jeg fått endra litt, dialogen er veldig lav iforhold til filmmusikken, måtte ha volumet veldig høyt for å få det ordentlig, men da blei det nesten litt slitsomt med filmmusikken/effekter.

Jeg har en Panasonic s35 dvdspiller og en denon 1803 forsterker, er det mulig å stille inn på noen av disse?
    Hva kan jeg eventuellt gjøre for å få dette bedre? Er det et velkjent "problem"?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du høyttaler for senterkanalen i front?

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har center, 5 høytalere + sub, fullregister høytalere foran med center i midten...

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å justere opp volumet på senterkanalen på forsterkeren din...

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det skal være en mulighet for dette? Så ikke noe om det i farta, kan stille subben 15db høyere, andre instillinger når det gjelder lydnivå har jeg ikke sett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvordan få dialogen høyere i forhold til filmmusikken?

tror det var på video essentials det var nevnt at det kan være en fordel å ha senteren et stykke lengre frem enn frontene, men vet ikke om det gir så stort utslag.. irriterte meg over det samme, og om man øker volumet på kun den kanalen, øker jo også all annen lyd fra senter, og det litt mye.
    en løsning kan være å bruke "night" funksjonen, om man har noe slikt, slik at man kan ha høyere lyd totalt, og de kraftigste utbruddene dempes.
    merket også fra 5x90 watt til 5x 170 watt(Marantz MM9000) at talen ble veldig mye klarere og tydeligere på like lavt volum....

edit: mest umiddelbare "tweak" må være å få senteren i nøyaktig ørehøyde..., om den ikke er det allerede, eller om det er mulig, vinkle den direkte mot riktig posisjon..

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Dolby Digital-dekodere/receivere skal ha en funksjon for dynamikkbegrensning. Bruk den, da vil effektene og musikken bli lavere i forhold til talen.

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får titte litt til, dynamikkbegrensning og night-funksjon så jeg ikke noe til, får ta en telefon til hifiklubben hvis jeg ikke finner noe om det i manualen.
    Jeg spilte av filmen med Neo 6 Cinema, kanskje det går ann å endre dette til noe annet...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DagM
    Jeg spilte av filmen med Neo 6 Cinema, kanskje det går ann å endre dette til noe annet...
    Det bør du absolutt gjøre. Se her (sakset fra Denons site på nettet):
    The DTS Neo:6 function provides up to 6.1 channel surround sound from conventional stereo sources, and can be used with virtually any 2 channel stereo source, analog or digital, such as CD, tape, FM, TV, stereo VCR, etc. Two modes are provided: Neo:6 Cinema is optimized for surround encoded stereo movie soundtracks, while Neo:6 Music mode is optimized for superior surround sound with stereo music sources.
    Det ser altså ut til at "Neo 6 Cinema" er et modus som er ment for gjengivelse av et stereo-soundtrack. Ikke rart det blir dålig med lyd fra senterkanalen da, hvis lyden allerede er fordelt i 6 kanaler, og du tar hensyn til lyden fra kun 2 av dem (stereo)...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan jo nesten være interessant å få vite hvilken film du så, og i hvilket format. men uansett, for å starte i den riktige enden. Du har en surround forsterker og 5 høytalere og en sub. da må man starte med å gå inn i menyen på forsterkeren og sette opp avstand fra høytalerene til sweetspot. når det er gjort så må man bruke en testtone og kalibrere, så lyd nivået blir likt i alle kanaler. Har du gjort dette først? grunnen til at jeg spurte om film og format er at i allefall min forsterker ville ikke valgt dts neo hvis det var snakk om en dvd med flerkanalslyd. hvis det er en dvd, så vil jeg abta at feilen ligger i dvd spilleren. der må man også gå inn i menyen og velge hvordan den skal sende lyden ut. har selv hjulpet kompiser som har hatt hjemmekino, men dvd spilleren har vært stilt inn feil, så han fikk kun stereo signal til forsterkeren og derfor bare kunne spille dolby pro logic, eller ( kanskje i ditt tilfelle) dts neo.
    alle skrivefeil tilskrives mitt alkoholinntak
    er på vei i dusjen, og snart på vei til lokalpuben. Skål alle FFAK'ere her!
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neo 6 Cinema er konkurent til DPLII Movie. Som nevnt tidligere er dette er dekoder som gjør 2ch lyd om til surround lyd.

Du skal bruke Dolby Digital evt med EX eller DTS evt Disc eller Matrix. Dette er rene sourround dekodere.

Du kan velde mellom Movie eller Music DSP pluss mange flere. Den største forskjellen mellom movie og music er at vokal og hovedtyngden av lyden kommer i front høyttalerene i stedenfor senter slik at stereo perspektivet ikke blir ødelagt.

Dolby Pro Logic, Dolby Pro Logic II og Dolby Pro Logic IIx er dekodere for 2ch signaler. Det samme gjelder Neo 6.

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skal vi se her.
    1. Jeg har kobla til 5 høytalere + sub.
    2. Jeg har stillt inn avstanden.
    !3. Testtone og kalibrering har ikke blitt gjort, hvordan gjøres det?
    4. filmen var Ringenes Herre, to tårn extended version. DVD
    5. Lyden går foreløpig gjennom to orginale phonokabler
    6. På dvdspilleren mener jeg å huske at jeg har valget mellom PCM og RAW. Mulig jeg har satt det opp som stereo, skal sjekke det.
    - Hva slags signal bør jeg sende ut?
    Snoopy, ja da høres det ut som jeg bruker feil dekoder. Skal se litt nærmere på det neste gang jeg stikker opp til huset.

Hvordan vil du rangere de forskjellige dekoderne?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt må du koble DVD-spilleren til med digital kabel (coax eller optisk). Du kan fint bruke en av de to phonokablene og bare flytte den til digital ut på DVD og digital inn på receiver hvis du ikke har flere kabler liggende.

Prøv deg så fram med lydinnstillingene på DVD-spilleren til forsterkeren automatisk detekterer Dolby Digital eller DTS. DTS er nesten aldri standard valgt lydspor på DVD-filmer, så dette må velges med audio-knappen eller via setup-menyen på DVD-filmen.

På min Toshiba DVD-spiller skal lydutgangen settes til Bitstream. Sjekk brukermanualen hvis du ikke får det til. Du må også muligens inn i menyen på receiveren og velge å bruke digital inngang for DVD.

Dynamikkbegrensningen heter på Denon-receiveren D.comp og ligger under en eller annen parameter-meny. MAX-innstillingen er størst begrensning, dvs. vil gi lavest lyd. D.comp-innstillingen gjelder kun Dolby Digital og DTS, så det kan hende et DD/DTS-signal må være til stede for at valget skal være tilgjengelig.

Når det gjelder kalibrering står det sikkert godt forklart i brukermanualen til receiveren. Har du ikke den så se etter calibration eller test tones el.l. i menyen til receiveren.

Når det gjelder rangering er DTS best, fulgt av Dolby Digital, og Dolby Pro Logic II/DTS Neo:6 til slutt.

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ser alt mye klarere ut, takker og bukker,
    tar en titt imorgen jeg

En ting til,

var på clas ohlson å kjøpte en digitalkabel, der sa de at overstående kabel var den kabelen som var mest brukt mello dvd og forsterker, er dette tilfellet?
    Jeg synes inngang og utgang ser lik ut, sånn firkanta type som denne:
    [/url]

Er det riktig kabel jeg har kjøpt? Har ikke åpna den enda, så det blir lett å få bytta den.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den firkanta/de som er like i begge ender (den nederste) som er den vanlige mellom dvd spillerere og forsterker. Du må nok bytte...
    Den øverste (som du har kjøpt) er mer vanlig med bærbart utstyr, feks for å ta opp digitalt på minidisc spillere.

BB

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, var det jeg trodde til å begynne med, men var litt usikker. Spurte derfor betjeninga, de sa at det var nok den andre, så da trodde jeg på dem :/ Typisk, får ta turen tilbake imorgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det skal være en mulighet for dette? Så ikke noe om det i farta, kan stille subben 15db høyere, andre instillinger når det gjelder lydnivå har jeg ikke sett.
    Har ikke du fått med brukermanual? Den er veldig grei å lese.

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gammel tråd, men jeg fikk ordna det, bakhøytalerene var på +6 eller.no mens fronten var på 0, ikke rart det blei slitsomt å se på filmen.

Sinnsykt høyt, hørte såvidt hva de sa, tror jeg var over på plus-skalaen på volumet (går fra -60 til +12 eller.no)
    Og Ringenes Herre To Tårn Special edition er vel ikke den korteste filmen heller

Var temlig sliten i skolten, men effektene var det ingenting å klage på

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •