Jakten på go'lyd er funnet, Martin Logan!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten på go'lyd er funnet, Martin Logan!

Da har jakten på nye fronthøytalere startet for seriøst!

Jeg har lenge siklet på et enda bedre stereo oppsett enn hva mine B&W 604 S3 klarte. Har vært å hørt på utrolig mye forskjellig opp til 30.000 veil, og ingenting har overbevist meg nok i den prisklassen til å hoppe av 600-serien til B&W.

Nå er jeg virkelig ute å kjører, da frontene er solgt, har økt budsjettet noe, og jeg er veldig i tvil hva jeg skal velge. Så søker litt bistand her på forumet, igjen.

Høytalere under sterk vurdering så langt:
    1) JmLab Elctra 946
    2) Martin Logan Vista
    3) Martin Logan Vantage
    4) Tannoy Prestige Glenair

5) Quadral Aurum Montan

Dersom jeg ikke skal ha Martin Logan, har jeg lyst på noe med litt membran areal på basselementet, i dette området er det desverre ikke mye å velge i så kresen som jeg er, da CV omtrent er de eneste som leverer 12-15" i sine fronter her til lands i de "normale" butikkene.

Så langt er det Martin Logan Vantage som frister mest..

Høytalerene skal brukes i samspill med Denon 3806 som pre-amp og SVS PB12 Plus/2 til å ta seg av deler av bass. Effektforsterker er også enda usikkert, da jeg venter med å finne noe som passer til høytalerene jeg velger. Mulig MA Oberon 6.1 blir stående.

Noen som har hørt Tannoy Prestige Glenair, og har noe å komme med?

Ellers må jeg si at drømmehøytaleren min er B&W 802D, men så langt strekker ikke budsjettet mitt seg enda. Jeg har satt meg en øvre begrensning på 50.000 for hva jeg har tenkt og makter å bruke på noe nå. Tips til andre merker/modeller jeg burde lytte til før avgjørelsen blir tatt i prisklassen under 50.000? Som sagt, blir det ikke ML er bassens areal en viktig faktor, og da forsvinner flere alternativer rimelig raskt.

Hjelp en stakkar:-D

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electra 946 krever et ganske stort rom for å spille optimalt. De ble for store hos både devilej og Akto, så det bør du ta med i beregningen.

Electra er også utgått så da må du evt finne noe på bruktbørsen, hvis ikke Hifihuset fortsatt har noen igjen på lager....

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over at flere har hatt problemer med disse, så de står ikke sterkest i vurderingen med mindre jeg kommer over et godt kjøp, noe som burde være mulig, da de har blitt solgt rimelig av Andre en stund, samt utgåtte modeller.

Det at dem trenger mye luft er jeg klar over, noe jeg forhåpentligvis kan gi anledning til om ikke så altfor lenge, da nytt AV rom kan være under veis...

Har du noen andre forslag/kommentarer? Jeg er litt i tvil på hva jeg skal velge:wink: Som sagt, Vantage er det som frister mest per. dagsdato. Men er meget nysgjerrig på Tannoy sin modell og. Flere?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focal!

Har du hørt BE 1027 kid?

Det tror jeg er en meget spennende høyttaler, og skulle jo ligge i ditt prissjikte. Tror ihvertfall jeg ville lånt ørene noen timer til de:-D

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funnet et slikt par brukt da? MONTANA EPX, kanskje ikke så lett men. Brukbart med menmbranflate i hvert fall 8)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du velger Martin Logan antar jeg at du kommer til å bruke sub i tillegg? Da ville jeg, økonomisk sett, vurdere Vista vs Vantage. Skiller jo 15k der. Xstat-panelene er identiske, største forskjellen er at Vantage har integrert en forsterker på basselementet, og går noe dypere.

Kun en tanke... ;-)

Ønsker deg lykke til i en spennende jakt....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen personlige erfaringer med prestige-serien til Tannoy, men har hørt at de er noe "smoothere" enn sine noe mindre brødre. Må uansett innrømme at de er utrolig lekre å se på og a det blir en tur til resonans veldig snart for å sjekke de ut:-)

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Focal 1027 Be nevnt... jeg fikk mine i hus for ca. en uke siden.
    Er helt utrolig fornøyd så langt ihvertfall. Har bare hørt Electra 936 tidligere så jeg har ikke noe grunnlag for å sammenligne med 946.

Nå har de spilt snart 40 timer og de blir bare bedre og bedre.
    En helt utrolig sammenhengende diskant og mellomtone, overgangen er helt sømløs. Og en flott diskant som ikke er like agressiv som de gamle Electra'ene.
    Fint med bass i mitt rom også, var litt redd for at de skulle være litt slanke i lyden. Var stramme til å begynne med, men etterhvert som de har spillt litt så går de dypere. Ikke kjeller dypt, så du trenger sub til hjemmekino, men til musikk går det dypt nok for meg. Også er bassen stram og fin.

Kjøpte samtidig centeren 1000 Be, og venter på de nye Chorus SR800V bakhøyttalere.
    (Kjøper ikke Electra bakhøyttalere... ikke til 30k for paret :-) )

Mvh C :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt flere siffer på kontoen hadde jeg også myst mest på Martin Logan med sub (REL?) eller en 1027BE. Eller en ProAc D38 eller B&W 803. Har desverre ikke hørt dem. Viking på Hifisentralen (nede for tiden) tror jeg har mye erfaring med ML.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha hørt et sted at Midgard Oberon ikke passer så bra til elektrostat høytalere. Mener å huske at det hadde noe med at f.eks Vantage har 4 ohm nominell impedanse.

Noen som kan bekrefte dette ?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ta deg en tur til Oslo og høre på Oris horn.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2*8 holder ikke ? da øker jo utvalget dramatisk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ProAC ?! D25 spiller jo så strålende . Men kanskje litt "lite høyttaler" for penga. MEn lydegenskapene er topp. men BW 803S er jo kanskje også et alternativ?! Siden du tydeligvis liker BW lyden.

EDIT: Vienna Acoustics har også endel gode modeller.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 50000 finnes det masse kule høyttalere med endel membranareal.

Tror du Tannoy-høyttalerne er knall. De har vel transmisjonslinje og med en følsomhet på 95 dB tipper jeg dynamikken er i orden...

Spør du på www.alternativaudio.no får du sikkert svar av Kjell B. Han har modellen under.

Hva med Audio Physics Scorpio? Den har vel 4x7" per høyttaler. Pris er 40000,-

Hva med Klipsch Cornwall 3? den har en stk 15" i bassen. Koster kanskje 40000?

Hva med brukt?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ligger et par B&W 803 ute på hifisentralen,verdt å sjekke ut.
    Har disse selv å de kan trygt anbefales.
    Vil også passe bra sammen med Midgard blokkene.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snuste ikke du på Dali MS5 for en stund siden? De ligger innenfor budsjett om du finner noen på bruktmarkedet. Selv med "kun" 2 x 8" kan de levere plenty bass. Store bokser men de spiller nok best i litt større rom vil jeg tro.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Dersom du velger Martin Logan antar jeg at du kommer til å bruke sub i tillegg? Da ville jeg, økonomisk sett, vurdere Vista vs Vantage. Skiller jo 15k der. Xstat-panelene er identiske, største forskjellen er at Vantage har integrert en forsterker på basselementet, og går noe dypere.

Kun en tanke... ;-)

Ønsker deg lykke til i en spennende jakt....
    De skal selvfølgelig få hjelp av en sub, og i mitt tilfelle SVS PB12 Plus/2. Vet at panelene er like, men har fått en god pris på Vantage som utgjør at det ikke skiller 15k mellom dem i mitt tilfelle, derfor begge alternativene er åpne.

Takk for det, tror det blir to spennende uker nå:wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Du får ta deg en tur til Oslo og høre på Oris horn.

Frode

Disse så veldig spennende ut. Hvor kan jeg få demo av slike? Google over 3G kort i arbeidsbil tar altfor lang tid, latskap lenge leve. Får evt. ta en surfe runde på nettet i kveld hvis ikke svar dukker opp. Horn har bestandig vært litt interessant, men svært få som har dette:wink: Pris?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Snuste ikke du på Dali MS5 for en stund siden? De ligger innenfor budsjett om du finner noen på bruktmarkedet. Selv med "kun" 2 x 8" kan de levere plenty bass. Store bokser men de spiller nok best i litt større rom vil jeg tro.
    Snuste litt på dem når Helicon var under vurdering, men har slått dem litt fra meg nå. Føler lissom at det ikke er helt, meg..:???:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Mener å ha hørt et sted at Midgard Oberon ikke passer så bra til elektrostat høytalere. Mener å huske at det hadde noe med at f.eks Vantage har 4 ohm nominell impedanse.

Noen som kan bekrefte dette ?
    Dersom det blir ML skal helt klart Oberon ut, men dersom jeg ender med noe annet enn elektrostater blir dem nok stående.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •