Jakten på go'lyd er funnet, Martin Logan! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hva med Klipsch Cornwall 3? den har en stk 15" i bassen. Koster kanskje 40000?

Hva med brukt?
    Finnes det mulighet for å få demo av dem i Norge? Brukt er selvfølgelig et alternativ, dersom jeg kommer over noe interessant. Synd at markedet ikke florerer av brukte 802D. Men hadde det gjort det, er de ikke sikkert det er like stas heller:wink:

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er du så opptatt av stort membranareal når du skal bruke en sub på størrelsen med en garasje? Den erfaringen jeg har er i allefall at en høyttaler som skal spille hele frekvensområdet godt koster ofte relativt mye, og skal du ha en sub i tillegg (som kanskje deler av ved 60-80hz) ser jeg ikke helt vitsen. Selvfølgelig er det mer autoritet i en stor høyttaler, men når man har et budsjett å holde seg til, må du vurdere hva som er viktig for deg. Den eneste høyttaleren med store membraner som jeg har hørt (!) og syntes låter ekstremt bra er JBL K2 med McIntosh elektronikk....

Focal 1027Be er flotte høyttalere og en av mine favoritter i prisklassen. Lyden Focal sine Beryllium-diskanter er IMO det nærmeste du kommer luftigheten og tilstedeværelsen til elektrostater. I tillegg er de utrolig detaljerte uten å bli slitsomme, og plenty av dynamikk. De går ikke så dypt, men sparker uten like der det faktisk betyr noe. Ikke tungdrevne, men fortjener en kvalitetsforsterker som kan få fart på de. Utmerket til hjemmekino. 1027Be kan du få med en SVS PB12 Plus/2 til 50 000,-

Audio Physics Scorpio spiller utrolig morsomt og åpent. Trykker mer en de fleste 12" høyttalere jeg har hørt. Ikke rart med totalt 8 stk. 7" bass. De er ikke så detaljerte og luftige som Focal, men igjen mer tilgivende på dårlige innspillinger. Store høyttalere som garantert ikke gir seg med det første. Definitvt et alternativ. (PS. anbefaler en sprek/morsom forsterker. For eks. Krell er som hånd i hanske). Helt nøytrale er de ikke, men veldig morsomme på de fleste typer musikk.

Tannoy Prestige Glenair har jeg ikke hørt på, men andre Tannoy syntes jeg er utrolig bra. De har en utrolig spredning av lyden, og lager et stort lydbilde pga DC-teknologi. De er også nøytrale uten å bli kjedelige. Spennende at du har tatt disse med som alternativ. Bør høres på.

Martin Logan er definitivt noe av det bedre jeg har hørt til stereo. En åpenhet og tilstedeværelse ulikt noe annet. Jeg vet det er 3 stykker som bruker de til hjemmekino her på forumet med suksess, så det er åpenbart at de er mer allsidig enn man først skulle tro. Uten å prøve å yppe på meg noen her , så vil jeg si at det finnes bedre alternativ til hjemmekino dersom DET er førsteprioritert. Før jeg blir overkjørt av spørsmål som betviler min kompetanse, må jeg påpeke at det er min erfaring. De er veldig retningsbestemt, så om du trenger et stort sweetspot kan det være en ulempe. Lydsignaturen syntes jeg er en tanke for snill til typisk filmbruk, men dette er defintivt en smaksak og det er helt klart områder i film der dette har sine fordeler. Videre finnes ingen matchende bakhøyttalere, og selv om senteren ser vanvittig heftig ut i rommet til Akto, kan jeg tenke meg at det er et par wifey som setter stop i en vanlig stue (?). Oslo Hifi Center holdt på å selge meg et par Summit på tilbud, men anbefalte meg på det sterkeste å vurdere noe annet til hjemmekino. Det var faktisk nesten så de ikke gadd å ringe importør for å sjekke pris på senter. :? Merkelig oppførsel, spesielt siden folk her åpenbart klarer å få de til å fungere, men erfaringen deres var at de ikke var spesielt egnet til det bruket. Du har vel hørt Akto sitt oppsett (?), så da har du vel helt sikkert dannet deg en mening. Hadde jeg vært på jakt etter et stereo-oppsett, hadde jeg nesten garantert sittet med Summit i dag.

B&W 803D kunne jeg ha snakket om, men de er utenfor budsjettet ditt. 804 er gode, men rekker ikke opp til de andre alternativene her. Skulle bare mangle... :-|

Du bør definitvt ta en skikkelig lytterunde i Oslo, om du ikke allerede har gjort det. I denne prisklassen er det mye bra....

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HåkonN er helt klart inne på noe vesentlig vedrørende ML i kino. Har man behov for ekstreme lydtrykk velger man bort Martin Logan. Under forrige demo hos meg målte vi peaker på litt over 110 dB, men der er det bråstopp. Sikter man på 120-125 dB går man for dynamiske / konvensjonelle høyttalere. Martin Logan er også kilne på sweetspot, noe som gjør de til en egohøyttaler. Fordelen derimot er at Vantage med sine x-stat-paneler - som jeg har mest erfaring med - leverer 110 dB uten hørbar forvrengning, noe som gjør at lyden ikke oppfattes som så høy, ei heller ubehagelig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    HåkonN er helt klart inne på noe vesentlig vedrørende ML i kino. Har man behov for ekstreme lydtrykk velger man bort Martin Logan. Under forrige demo hos meg målte vi peaker på litt over 110 dB, men der er det bråstopp. Sikter man på 120-125 dB går man for dynamiske / konvensjonelle høyttalere. Martin Logan er også kilne på sweetspot, noe som gjør de til en egohøyttaler. Fordelen derimot er at Vantage med sine x-stat-paneler - som jeg har mest erfaring med - leverer 110 dB uten hørbar forvrengning, noe som gjør at lyden ikke oppfattes som så høy, ei heller ubehagelig.
    110db bør jo være nok for de fleste.... Syntes faktisk det var overraskende bra. Tviler på at jeg selv noen gang ser på film over det volumet.

Hvordan høres det ut når det blir "bråstopp" på elektrostater, Akto? Er det lett å ødelegge panelet om man er uforsiktig ved disse volumene?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Disse så veldig spennende ut. Hvor kan jeg få demo av slike? Google over 3G kort i arbeidsbil tar altfor lang tid, latskap lenge leve. Får evt. ta en surfe runde på nettet i kveld hvis ikke svar dukker opp. Horn har bestandig vært litt interessant, men svært få som har dette:wink: Pris?
    Du finner masse info her: http://www.bd-design.nl/
    Demo kan du få hos Morten Kristiansen i Oslo, ring ham på 22154174. Han er norsk kontaktperson/importør, og kan sikkert si om det er noen nærmere deg som har Oris. Prisene varierer veldig alt etter hva du velger av element, finish og om du gjør noe selv. Mine har vel kostet meg en plass mellom 35 og 40K. Ta en telefon til Morten så kan han sikkert gi deg flere alternativer.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dipol er saker.
    hva skiller egentlig clarity og vista? nesten ikke prisforskjell på dem, men panelet til vista ser ut til å være en del større.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dipol er saker.
    hva skiller egentlig clarity og vista? nesten ikke prisforskjell på dem, men panelet til vista ser ut til å være en del større.
    Vista er ny og forbedret versjon av Clarity. Blant annet større panel som du sier. IMO er de også penere. Clarity er utgått.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bråstopp kjennetegnes ved at panelet treffer statorene, noe som resulterer i et smell

I følge både manual og importør er dette helt ufarlig. Som en digresjon kan det sies at det står i manualen at man kan perforere panelene med tusenvis av hull før det går ut over lydkvaliteten, selv om dette ikke skjer ved "bunning" av elementene (om jeg får bruke det ordet).

Vista har x-stat, mens Clarity har den gamle typen. Det er himmel og hav i forskjell på disse, både når det kommer til rent lydtrykk og tilstedeværelse / nærvær.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink budsjett nytt ? brukt ?

mange gode forslag til dine favoritter her.
    har du hørt Patos sine store ? mange liker de.
    ellers har jeg to par brukte fra forskjellige fabrikanter som jeg vurderer å selge.
    det ene er ett sett Piega mod 3-ltd. muligens ikke ditt førstevalg, da de egentlig trenger en sub( 2 x 6,5 tom) men fy flate for en lyd. tror ikke jeg tar munnen for full da jeg sier de ligger i ett høyere nivå en alle de andre som her er referert.
    bruker nå ett sett Swans modell F1 F, som jeg vurderer å kvitte meg med. de er garantert i din gate. masse membran (4 x 8 tom i hver kasse) spiller meget bra, men....trenger endel power for å lyde.
    begge disse er relativt ukjente i Norge. men meget anerkjente i det store utland.
    har masse argumenter for å imot de fleste av det som er nevnt, alle har sine for og imot. tar noe lang tid å komme inn på nå. du må gjerne ringe meg, eller malie, om du skulle finne på å vurdere noen av de jeg har. (er i ferd med å finansiere kjøp av MBL mod 116, men de er noe dyrere, hrmm..)
    tlf : 48 22 01 93
    e-mail : mrij@broadpark.no
    mvh R.A

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali helicon har jo høsta mye gull og granbar her på forumet. Kanskje H800 er noe å vurdere?! Svære høyttalere, som ifølge jfinnerud spiller knall med MA 6.1! Verdt en vurdering?!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon har desverre skuffet meg på to av tre demoer nå, det er pene høytalere som egner seg godt til rock, men desverre passer dem ikke meg. Likevel, takk for tips!:wink:

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor er du så opptatt av stort membranareal når du skal bruke en sub på størrelsen med en garasje? Den erfaringen jeg har er i allefall at en høyttaler som skal spille hele frekvensområdet godt koster ofte relativt mye, og skal du ha en sub i tillegg (som kanskje deler av ved 60-80hz) ser jeg ikke helt vitsen. Selvfølgelig er det mer autoritet i en stor høyttaler, men når man har et budsjett å holde seg til, må du vurdere hva som er viktig for deg. Den eneste høyttaleren med store membraner som jeg har hørt (!) og syntes låter ekstremt bra er JBL K2 med McIntosh elektronikk....

Focal 1027Be er flotte høyttalere og en av mine favoritter i prisklassen. Lyden Focal sine Beryllium-diskanter er IMO det nærmeste du kommer luftigheten og tilstedeværelsen til elektrostater. I tillegg er de utrolig detaljerte uten å bli slitsomme, og plenty av dynamikk. De går ikke så dypt, men sparker uten like der det faktisk betyr noe. Ikke tungdrevne, men fortjener en kvalitetsforsterker som kan få fart på de. Utmerket til hjemmekino. 1027Be kan du få med en SVS PB12 Plus/2 til 50 000,-

Audio Physics Scorpio spiller utrolig morsomt og åpent. Trykker mer en de fleste 12" høyttalere jeg har hørt. Ikke rart med totalt 8 stk. 7" bass. De er ikke så detaljerte og luftige som Focal, men igjen mer tilgivende på dårlige innspillinger. Store høyttalere som garantert ikke gir seg med det første. Definitvt et alternativ. (PS. anbefaler en sprek/morsom forsterker. For eks. Krell er som hånd i hanske). Helt nøytrale er de ikke, men veldig morsomme på de fleste typer musikk.

Tannoy Prestige Glenair har jeg ikke hørt på, men andre Tannoy syntes jeg er utrolig bra. De har en utrolig spredning av lyden, og lager et stort lydbilde pga DC-teknologi. De er også nøytrale uten å bli kjedelige. Spennende at du har tatt disse med som alternativ. Bør høres på.

Martin Logan er definitivt noe av det bedre jeg har hørt til stereo. En åpenhet og tilstedeværelse ulikt noe annet. Jeg vet det er 3 stykker som bruker de til hjemmekino her på forumet med suksess, så det er åpenbart at de er mer allsidig enn man først skulle tro. Uten å prøve å yppe på meg noen her , så vil jeg si at det finnes bedre alternativ til hjemmekino dersom DET er førsteprioritert. Før jeg blir overkjørt av spørsmål som betviler min kompetanse, må jeg påpeke at det er min erfaring. De er veldig retningsbestemt, så om du trenger et stort sweetspot kan det være en ulempe. Lydsignaturen syntes jeg er en tanke for snill til typisk filmbruk, men dette er defintivt en smaksak og det er helt klart områder i film der dette har sine fordeler. Videre finnes ingen matchende bakhøyttalere, og selv om senteren ser vanvittig heftig ut i rommet til Akto, kan jeg tenke meg at det er et par wifey som setter stop i en vanlig stue (?). Oslo Hifi Center holdt på å selge meg et par Summit på tilbud, men anbefalte meg på det sterkeste å vurdere noe annet til hjemmekino. Det var faktisk nesten så de ikke gadd å ringe importør for å sjekke pris på senter. :? Merkelig oppførsel, spesielt siden folk her åpenbart klarer å få de til å fungere, men erfaringen deres var at de ikke var spesielt egnet til det bruket. Du har vel hørt Akto sitt oppsett (?), så da har du vel helt sikkert dannet deg en mening. Hadde jeg vært på jakt etter et stereo-oppsett, hadde jeg nesten garantert sittet med Summit i dag.

B&W 803D kunne jeg ha snakket om, men de er utenfor budsjettet ditt. 804 er gode, men rekker ikke opp til de andre alternativene her. Skulle bare mangle... :-|

Du bør definitvt ta en skikkelig lytterunde i Oslo, om du ikke allerede har gjort det. I denne prisklassen er det mye bra....
    Jeg vet at elektrostater har en begrenset sweetspot, men den sweetspot'en holder lenge for mine to ører. Dette er noe jeg bekymrer meg lite for, da venner som er her å ser på film helst skulle sett et par CV i fronten, da de mener at dette er noe av det råeste å oppdrive. Heldigvis synes de jentene jeg kjenner at ML ser utrolig pent ut, noe som kommer godt med. Og det om noen i min vennekrets i det hele tatt merker at noe ikke er som det skal på andre steder enn i sweetspot har jeg vondt for å tro. "Oi, stort bilde - høy lyd, nice!"

Tannoy og Focal skal jeg gi en liten sjangse før jeg bestemmer meg, får også ta en natt på Hotel Opera i Oslo så jeg rekker to dager med lytting før jeg bestemmer meg. Noen tips om butikker i Oslo der selgere representerer gode demoer?

Når det kommer til senteren i ML så har jeg hørt flere som har hatt litt problemer med dem, men når de først fungerer, er det med stil. Jeg rakk å få med meg litt av den forrige centeren til Atle før resten av besøkene kom under demo, og det var helt rått.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen som har sagt noe om Legacy sine...

Du ville nok likt Legacy sine signature 3(3*10") eller Focus 20/20 (3*12")...

Men de krever nok noe annet enn Ice teknologi..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny elektronikk er ikke noe problem, er ikke redd for å bytte. Mer info/link? :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant tråd, dette...:-D

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du har nok helt rett i at dersom "ekstreme" lydtrykk er første pri, er det nok et godt tips å gå for tradisjonelle dynamiske høyttalere. Når jeg fikk demo i Aktos kino hadde vi også lydtrykk i overkant av 110 db (kanskje samme demo vi referer til.. ;-) ) og det er jaggu mer enn nok for meg og min familie. Så litt lydtrykk klarer de jo å levere.... ;-)

Dersom jeg skulle nevne en liten innvendig mot elektrostatene til Martin Logan, så er det lille "svake punktet" senterhøyttaleren. Bemerker at dette gjaldt forrige modell Akto hadde i sitt oppsett, og ikke den nye han har nå. Den ble litt for snill og det oppstod et lite mellomrom i filmmodus. Mulig det var noe feil med denne, men det var min opplevelse.

Selv bruker jeg en dynamisk høyttaler i senterposisjon, og dette fungerer oppsiktsvekkende bra. Riktignok ikke den spinkleste, men overgangen mellom Vistaene og Si6C i midten flyter veldig glatt og naturlig. Hovedfokus i mitt lytterom er musikk i to kanaler, og jeg kan godt leve med forskjellige typer høyttalere i front, selv om det mest anbefalbare er lik lydsignatur rund baut. Det er den lydmessige opplevelsen som er viktigst.

Nok en gang; en spennende tråd og er spent på jakten videre.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snuste litt på dem når Helicon var under vurdering, men har slått dem litt fra meg nå. Føler lissom at det ikke er helt, meg..:???:
    Det er stor forskjell på helicon og MSx serien imho. Hvis det var HFK du hørte demo hos bør du i det minste vurdere dem igjen hvis muligheten åpner seg. HFK er av en eller annen grunn elendige på å sette opp gode demosett.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Det er stor forskjell på helicon og MSx serien imho. Hvis det var HFK du hørte demo hos bør du i det minste vurdere dem igjen hvis muligheten åpner seg. HFK er av en eller annen grunn elendige på å sette opp gode demosett.
    Jeg vet, derfor jeg tok mot til meg med å bære litt utstyr rundt der selv, selvom ikke selgeren så helt happy ut for det. Helicon og MS kan nesten ikke sammenlignes, men likevel treffer ingen av dem blink hos meg. De er begge morsomme høyttalere, men tviler på at det er hva jeg ender opp med.. Vi er alle ulike, heldigvis. Har stor respekt for stereo oppsett med Helicon i, spessielt hos de som hører mye på rocka musikk.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Veldig interessant tråd, dette...:-D

Du har nok helt rett i at dersom "ekstreme" lydtrykk er første pri, er det nok et godt tips å gå for tradisjonelle dynamiske høyttalere. Når jeg fikk demo i Aktos kino hadde vi også lydtrykk i overkant av 110 db (kanskje samme demo vi referer til.. ;-) ) og det er jaggu mer enn nok for meg og min familie. Så litt lydtrykk klarer de jo å levere.... ;-)

Dersom jeg skulle nevne en liten innvendig mot elektrostatene til Martin Logan, så er det lille "svake punktet" senterhøyttaleren. Bemerker at dette gjaldt forrige modell Akto hadde i sitt oppsett, og ikke den nye han har nå. Den ble litt for snill og det oppstod et lite mellomrom i filmmodus. Mulig det var noe feil med denne, men det var min opplevelse.

Selv bruker jeg en dynamisk høyttaler i senterposisjon, og dette fungerer oppsiktsvekkende bra. Riktignok ikke den spinkleste, men overgangen mellom Vistaene og Si6C i midten flyter veldig glatt og naturlig. Hovedfokus i mitt lytterom er musikk i to kanaler, og jeg kan godt leve med forskjellige typer høyttalere i front, selv om det mest anbefalbare er lik lydsignatur rund baut. Det er den lydmessige opplevelsen som er viktigst.

Nok en gang; en spennende tråd og er spent på jakten videre.
    Selv synes jeg dette også utvikler seg til både en spennende og interessant tråd, iallefall for min del. Jeg hører mer og mer stereo kontra det å se film. Tror at ML spiller høyt nok til mitt behov, så sant jeg klarer å få integrert SVS'ene skikkelig.

Planen er iallefall å komme først og fremst i mål med et godt stereobilde, før jeg tilføyer hva som måtte være nødvendig for god film opplevelse i etterkant. Har mer planer om å legge gode kroner i elektronikk og kilde i tillegg, fremfor senter og bakhøytalere. Det blir siste prioritering.

Hvor stor forskjell er det opp til Summit fra Vantage, hvis man ser kun på panelet og hopper over bass delen til Summit..? Mest sannsynlig har du muligens ikke hørt den? Evt, noen andre med kommentarer?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Patos Symphonic 4?
    Ellers ligger det jo både Mezzo Utopia og Sonus Faber på torget i riktig pris, men kanskje ikke riktig lyd?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helicon har desverre skuffet meg på to av tre demoer nå, det er pene høytalere som egner seg godt til rock, men desverre passer dem ikke meg. Likevel, takk for tips!:wink:
    Enig . Men kom bare på de. Men jeg har jo glemt MINE trolige favoritter i klassen da, Patos Symphonic!!(har bare hatt en minimal demo, men hadde jeg hatt 50k, så hadde jeg iallefall vurdert en av de største modellene av disse).

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •