Male høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Male høyttalere

Hei alle sammen!:-D

Lurte på om det er mulig å male høyttalerne mine uten at jeg vil ødelegge akustikken i dem?

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne mister ingen lyd kvaliteter ved maling av kassene. Men dette må jo gjøres skikkelig.. Hvorfor male høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi jeg har lyst på sorte høyttalere, er eik nå....

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær klar over at hvis høyttalerene dine er laminerte, så kan laminaten krølle seg/ bølge seg. Det er ikke spesielt pent :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje at jeg heller ville lakkert dem for å slippe "rulle" merker på kabinettet hvis du vil gjøre noe sånt med en orsinal høytaler..Men som R&R sier, fineren/laminaten på sida kan krølle seg...!!!

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere er det du har?
    Som det har blitt nevnt her så er det endel å tenke på hvis du skal begynne å endre finish på en original-høyttaler.

Er det laminat så burde du kjøpe DC-fix laminat og klistre et nytt lag over, selges på www.ljudia.no til en billig penge, de har sort eik som ser ganske ålreit ut. Et annet alternativ er vinyl som du klistrer på, dette er endel dyrere men tåler adskillig mer og ser bedre ut.

Er det heltre eller finer du har originalt er det "bare" å pusse ned og lakke, men du må regne med å lakke mange strøk og det er ganske vanskelig å få en bra finish i sort blank. Sprøytelakkering er selvfølgelig det beste.

Jeg har selv lakket noen originalhøyttalere som hadde sidepaneler i kirsebærfiner til sort blank. Det er endel jobb og jeg startet med pensel/rulle og blank oljelakk på senter, etter mange timer og 7 strøk så ble det helt greit resultat.
    Syns det tok så j**lig lang tid så derfor testet jeg med spraybokser (helt vanlig quick bokser fra maxbo) på et par stativhøyttalere, sprayboksene ga vesentlig bedre resultat, det var enklere og kjappere, men mye mer søl og klin.... De gulvstående skal jeg ta på samme måte men er avhengig av et større rom så det er utsatt inntill jeg har tid til å gjøre det i et verksted jeg får låne ;-)
    Anbefaler deg å tenke godt igjennom dette før du begynner, og som sagt så kan du gjøre det forholdsvis enkelt med spraybokser, men siden du må ha endel strøk så går det endel bokser og dermed også endel kroner :neutral:

Fortell oss hva slags høyttalere du har så kanskje vi kan hjelpe deg med mere konkrete tips ;-)

A

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det DC-fix laminatet var artig :-) Krom-høyttalere :-D

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det DC-fix laminatet var artig :-) Krom-høyttalere :-D
    Ja, man kan ta'n helt ut med sånt laminat :-D

Jeg har også sjekket med forhandlere av vinyl før jeg begynte mitt lakkeringsprosjekt, du får vinyl i alle mulige farger samt velge matt eller blank. Vinyl er nok litt overkill i mange sammenhenger; de har 10 års garanti for utendørsbruk :shock: Men svart blank vinyl ser meget bra ut.
    Dette er jo tilsvarende hva feks Yamaha bruker på sine "pianolakk" høyttalere (NS-serien), det er en film som limes på.
    Jeg valgte å ikke gå for vinyl eller dc-fix pga rare vinkler, buer og kanter på mine høyttalere, men hadde det vært på en hel kasse som er firkantet ville jeg nok spandert på vinyl.

Det er en på forumet her som har lagt DC-fix svart eik på et par B&W høyttalere, resultatet så meget bra ut på bilder i alle fall. Husker desverre ikke hvem det var.. Finner'n heller ikke ved å søke...
    Fordelen med dc'en er jo den forholdsvise lave prisen, men rullene er ikke mer enn 50cm brede så det begrenser seg til høyttalere som har dimensjoner mindre enn dette ;-)

Har lyst til å snekre meg en sub i løpet av vinteren og da tror jeg at noe laminat må vurderes gitt :roll:

A

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns det er kult med sånn struktur-spray, eller mur-spray som noen kaller det. Blir helt konge hvis man får det skikkelig til, man kan få det til å se ut slik man vil. Iallefall nesten

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan du se Stephen som har brukt DC fix på høyttalerene sine. Håper det ikke gjør noe at jeg bruker hifi'en din som eksempel? :-D
    AVforum.no - stephenm's HiFi

Resultatet som Stephen har fått til ser meget bra ut, og høytttalerene er til salgs på avtorget dersom man vil ta en nærmere kikk.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/11638

Jeg er ihvertfall veldig imponert over hvor proft resultatet ser ut, på bildene er det ihvertfall umulig å se at det er lagt ny folie på høyttalerene

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •