bør det en center-bakhøytaler opp i tillegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bør det en center-bakhøytaler opp i tillegg?

lurer på en ting... trenger jeg å sette opp en senterhøytaler bak for å få riktig lyd fra filmer som sendes i 5.1 og 6.1....7.1 filmer finnes vel ikke?

ex filmer som sendes i 6.1 så er jo det jo en lyd som går til centerrear....

pr dd så har jeg 2 bakhøytalere og 2 til på siden(altså 7.1 oppsett nå), men har fremdeles en ledig utgang til center rear. mister jeg noe lyd bak siden ikke jeg har center der?

dumt spørsmål kanskje.....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen spørsmål er dumme, det finnes bare dumme svar... :-D

Å legge til en senterhøyttaler bak vil ikke ha noe for seg. Du vil neppe kunne kjøre 8.1 ut av forsterkeren din uansett. Jeg *tipper* at utgangen er der fordi du kan velge mellom 6.1 og 7.1 oppsett. For ordens skyld er de aller fleste filmer spilt inn i 5.1. MAO du går ikke glipp av noe lyd slik du har det i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... nå ble dama glad......hun er ikke spesielt glad i min hobby......eller mange høytalere i stua

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hach
    pr dd så har jeg 2 bakhøytalere og 2 til på siden(altså 7.1 oppsett nå), men har fremdeles en ledig utgang til center rear. mister jeg noe lyd bak siden ikke jeg har center der?

Hmm... Du sier du har en "center rear"kanal ledig, selv med 4 bakhøyttalere!!

Har du en 6.1 forsterker, hvor alle dine 4 bakhøyttalere er koblet til 2 av surroundkanalene?
    Om dette er tilfelle, vil det mest "riktige" være å bruke to fronter, to høyttalere på siden, og en senter midt i rommet bak.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Hmm... Du sier du har en "center rear"kanal ledig, selv med 4 bakhøyttalere!!

Har du en 6.1 forsterker, hvor alle dine 4 bakhøyttalere er koblet til 2 av surroundkanalene?
    Om dette er tilfelle, vil det mest "riktige" være å bruke to fronter, to høyttalere på siden, og en senter midt i rommet bak.
    Han kjører 7.1 i dag... hvorfor blir det mer riktig med et 5.1 oppsett uten center foran? Eller mente du et 6.1 oppsett? Ser ingen grunn til at 6.1 skal være noe bedre enn 7.1, tvert i mot. Eneste måtte være dersom man har hensyn å ta i forhold til rommet/plassering.

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde min tidligere reciever det samme, men man velger altså mellom 6.1 og 7.1 med en bryter eller i software.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører en Yamaha 740 6.1 forsterker og synes at jeg får mer fyldig lyd bak med bakcenter selv om filmen bare er 5.1. Bakcenter er ikke stum og forsterkeren gir et rundere lydbilde bak når 6.1 er aktivert i forhold til 5.1. Angrer ikke et sekund på at jeg skaffet med en center høytaler bak.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjører en Yamaha 740 6.1 forsterker og synes at jeg får mer fyldig lyd bak med bakcenter selv om filmen bare er 5.1. Bakcenter er ikke stum og forsterkeren gir et rundere lydbilde bak når 6.1 er aktivert i forhold til 5.1. Angrer ikke et sekund på at jeg skaffet med en center høytaler bak.
    Ingen tvil om det, men han har 4 høyttalere bak i dag i et 7.1 oppsett. Skal han ha mer enn det tar han snart igjen Colosseum Kino.....

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, mulig jeg har misforstått noe her... (Håkon: leste ikke ditt innlegg før jeg svarte ista.)

Sånn jeg har forstått (iflg 1.post) kjører du et system med èn senter, to fronter, og fire bakhøyttalere.. Dvs 7.1, men allikevel har du en "senter bak"-utgang som ikke er i bruk!!
    Siden du påstår du har en ekstra "senter bak"-utgang på forsterkeren din, tipper jeg du har koblet ett eller annet feil.. (har aldri hørt om noen forsterker som har 8.1 utganger!!)

6.1 og 7.1 er ikke veldig forskjellig, annet enn at det blir litt mer spredning på lyden ved 7.1 (grunnet en ekstra bakre surround).

Mitt svar er altså; riktig oppsatt 7.1 holder nok i ditt kinorom..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •