SVS og Musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25

Tråd: SVS og Musikk

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da jeg gikk fra PB 12 plus/2 til 2 X PB 10 hjalp det mye på det du sliter med i punkt 2.

Fikk en raskere og tørrere bass som integreres veldig bra i lydbildet.

Har resultert i uvanen å alltid stikke hånda bak sofaen får å kjenne på elementet om subben er på eller ikke. Det er den jo alltid, men det kan man ikke høre selv om jeg sitter noen cm fra den.
    Hvis jeg "drar på" så kjenner jeg den i ryggen men det er ikke alltid like populært så derfor den lille gymnastikken.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag utførte jeg et eksprement på min DIY sub, som jeg annbefaler PB12-Plus eiere å prøve ut, hvis man ønsker enda litt strammere bass

Jeg plugget bassreflexrøret slik at subben i praksis ble en trykkammerkasse uten dempeull... Dette låt faktisk langt mer musikalsk enn tidligere... Selvfølgelig medfører det at den aller dypeste bassen forsvinner, men dette finner jeg ikke plagsomt til musikk...

Hvis noen med PB12-Plus er interresert, prøv å plugg alle tre røra, og se åssen resultatet blir (eller snarere hør)...

Sikkert ikke en forandring til det bedre for de fleste som like dyyyp bass, men for hifi folket tror jeg dette kan falle i smak...

Dette er selvfølgelig ikke optimalt, men jeg tar det som en indikasjon på at SB12-Plus kan bli SVÆRT spennede, rent musikalsk sett...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg "sliter" litt med å forstå dine "definisjoner".

1.)
    "hvis man ønsker enda litt strammere bass......."

Hva er stram bass?

Slik jeg forstår din tolkning betyr det man får strammere bass ved å fjerne/dempe bassresponsen i de laveste frekvensene?

Mmmmmmm....- mangelfull bass = strammere bass?

2.)
    "Sikkert ikke en forandring til det bedre for de fleste som like dyyyp bass, men for hifi folket tror jeg dette kan falle i smak..."

Hvem er HiFi-folket?

Jeg anser meg selv som en del av HiFi-folket - jeg simpelthen elsker å oppleve 2-kanal's musikk/stereo i fullfrekvent modus.

Din definisjon av HiFi-folket = HankeStereoFolket - vedr. frekvensresponsen?

Det enkleste vil være om du kommer innom på en demo, så skal du få prøve dine teorier i praksis - på mine SUB'er.

Jeg er alltid klar til å lære noen nytt - i praksis

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    "hvis man ønsker enda litt strammere bass......."
    Hva er stram bass?

Slik jeg forstår din tolkning betyr det man får strammere bass ved å fjerne/dempe bassresponsen i de laveste frekvensene?

Mmmmmmm....- mangelfull bass = strammere bass?
    Vel, noen vil kanskje se på respons ned til 20 hz som mangelfull bass, personlig syns jeg det holder til musikk. Det er dypt nok til at du fanger rommets stemning, også ved liveopptak, og dypt nok til at 99% av alle instrumenter kommer til sin rett. At jeg ved lukket konstruksjon mister 15-20 hz sonen ser jeg kun på som et problem til film... Men smaken er som baken

Hva er stram bass? Vel, dette har jeg lurt på mange ganger... Noen har prøvd å si at peaks rundt 40 hz skaper illusjonen av stram bass, men dette er definitivt ikke svaret, da jeg setter linær respons særs høyt...

Mulig det er som du sier, at for meg er manglen på de dypeste frekvensene stram bass, men det forklarer ikke hvorfor da hele spektere subben gjengir strammet seg opp ved pluggingen... Ser man på de fysiske lovene rundt lydteknikk, har man jo en faktor som heter "groupdelay", og det er jo et vitenskapelig faktum at denne er bedre på lukkede kasser...

Du er nå i hvertfall inne på et tema jeg ønsker å finne ut mer om...

Hvem er HiFi-folket? Jeg anser meg selv som en del av HiFi-folket - jeg simpelthen elsker å oppleve 2-kanal's musikk/stereo i fullfrekvent modus.

Din definisjon av HiFi-folket = HankeStereoFolket - vedr. frekvensresponsen?
    Sikkert tåplig å kalle det hifi folket, men det var det beste jeg kom på... Du har jo brukt den betegnelsen selv, i tidligere diskusjoner om REL vs SVS Det jeg siktet til var folk som ønsker musikken mest mulig naturlig, og virklighetstro... Hører man et live band med aukustiske instrumenter (uten PA, miksebord og andre påvirkende elementer) får man servert den lyden jeg er ute etter... Beste ordet er kanskje nøytralt...

Det enkleste vil være om du kommer innom på en demo, så skal du få prøve dine teorier i praksis - på mine SUB'er.

Jeg er alltid klar til å lære noen nytt - i praksis
    Skal jeg komme til bunns i dette er nok det første steg i "feilsøkingen" ja... Ved å få en demo av annlegget ditt finner jeg jo ut om det er utstyret mitt, eller meg det er no galt med :lol:

Må bli en helg i såfall, da jeg bor i Drøbak, det er jo noen timer i bil nedover...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    .............Må bli en helg i såfall, da jeg bor i Drøbak, det er jo noen timer i bil nedover...
    Da er det bare for deg å PM'e forslag til en helg som passer for demo :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •