Hva skjer under innspilling av høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva skjer under innspilling av høyttalere?

Jeg har nettopp kjøpt meg Denon AVR-3803 og B/W 604 s3.
    Vet det er viktig å spille det ordentlig inn, men hva er det som _EGENTLIG_ skjer under innspilling?
    Har hørt at membran er stiv og at det er hardt å flytte elementet når det er nytt.
    Logisk nok.
    Men vil ha en dypere forklaring, hvis det finnes?

Newcomer DagM sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer med et tilleggsspørsmål når vi først er inne på temaet.

Hvordan skal man spille inn høytalerene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller inn høyttalerene mine ved å ta det pent i begynnelsen, og skru opp litt etter litt.. Skal spilles inn ~100 timer.
    Jeg har bare satt en cd på repeat jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Membranen er stiv og det skal den også være. Myk membran lager forferdelig forvrengning. Det som skal myknes er opphenget og sentreringsringen. Når de myknes oppnår elementet sine tiltenkte parametere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suverent Takk skal du ha! *whoppass*

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DagM

Å bruke de som normalt er det mest fornuftige. Er man utålmodig så kan man framskynde innspillingsprosessen ved å spille på et høyere volum (større utslag).

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Sitat Opprinnelig postet av DagM

Å bruke de som normalt er det mest fornuftige. Er man utålmodig så kan man framskynde innspillingsprosessen ved å spille på et høyere volum (større utslag).
    Eller man kan la musikken stå på mens man er på jobb/skule for å bli fortere ferdig, det gjorde eg med ein cd med variert musikk på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid hørt/lest at høyttalerne spilles inn fortere ved plassere de front mot front, og med den ene høyttaleren i motsatt fase. Stemmer dette eller er det humbug?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-fil tipset meg om det en gang: sette dem mot hverandre, og den ene ute av fase er for å slippe å høre det mens man har dem på innspilling. tror ikke det spiller noen rolle hvilken vei de slår. at den ene skal være ute av fase, er vel fordi de ikke skal slå mot hverandre, og samtidig bør man sette f.eks. en radio mellom 2 stasjoner, for å få fullfrekvent støy, slik at høyttalerne skal spilles raskere inn.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Jeg har alltid hørt/lest at høyttalerne spilles inn fortere ved plassere de front mot front, og med den ene høyttaleren i motsatt fase. Stemmer dette eller er det humbug?
    Selvfølgelig ikke. Dette er det rene svada!
    Hvordan kan jeg bombastiskt komme med en slik uttalelse? Jo, fordi jeg har hørt/lest det :x

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du med høyttalerne ute av fase, så blir bassnivået vesentlig redusert og det er som regel bassen som plager nattesøvnen. Det tar like lang tid å spille inn høyttalerne, men man får utnyttet døgnet bedre. Å ha på radioen mellom to kanaler er bare tull.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller du med høyttalerne ute av fase, så blir bassnivået vesentlig redusert og det er som regel bassen som plager nattesøvnen. Det tar like lang tid å spille inn høyttalerne, men man får utnyttet døgnet bedre. Å ha på radioen mellom to kanaler er bare tull.
    OK, det tar tid å spille inn en høytaler -- men hvitstøy er bare tull?
    For å være ærlig så synes jeg voodoo-faktoren i denne tråden er rimelig høy!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du ikke skjønner? Dette er en meget enkelt og veldokumentert emne. Dessverre er den endel suppehuer som har greid å innbille folk de utroligste ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De største forskjellene etter innspilling kommer pga av oppmykning av sentreringsring og oppheng. Det er bare en ting som myker opp disse og det er bevegelse. Jo mer elementene flytter på seg jo raskere skjer "innspillingen". Enkelt og greit. Ikke noe hokus pokus eller voodoo.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hi-fil tipset meg om det en gang: sette dem mot hverandre, og den ene ute av fase er for å slippe å høre det mens man har dem på innspilling. tror ikke det spiller noen rolle hvilken vei de slår. at den ene skal være ute av fase, er vel fordi de ikke skal slå mot hverandre
    Dette høres bare fornuftig ut hvis man kjører samme signal (med motsatt fase) inn i begge høyttalerne (mono lydkilde). Ellers er man ikke garantert at membranene spiller i takt.
    Når det gjelder hvitstøy som lydkilde kan jeg ikke skjønne at det skal gi noe bedre innspilling enn vanlig musikk, spesielt siden hvitstøy ikke har de kraftige utslagene i bassen som god musikk med mye rytme i har. Jeg har mye mer tro på innspilling med god musikk med både trommer, bass, stemmer og symbaler.

Har et tilleggsspørsmål: Er det stort sett bare bass og mellomtoneelementer som trenger innspilling, eller gjelder det diskanten også?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De største forskjellene etter innspilling kommer pga av oppmykning av sentreringsring og oppheng. Det er bare en ting som myker opp disse og det er bevegelse. Jo mer elementene flytter på seg jo raskere skjer "innspillingen". Enkelt og greit. Ikke noe hokus pokus eller voodoo.
    Tja, kan du nevne en ting som deler denne egenskapen med "opphenet" i den virkelige verden? At egenskapene går fra bra til perfekt og holder seg der? Neppe!
    Alt annet mekanisk går fra bra til dårlig, men jeg har forstått å innen Hi-Fi så er det andre mekanismer som gjelder

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Sitat Opprinnelig postet av Zulu
    Selvfølgelig ikke. Dette er det rene svada!
    Hvordan kan jeg bombastiskt komme med en slik uttalelse? Jo, fordi jeg har hørt/lest det :x
    Poenget er ikke raskere innspilling, men en mindre plagsom en. Står de mot hverandre og spiller motfase blir støynivået drastisk redusert.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kan du nevne en ting som deler denne egenskapen med "opphenet" i den virkelige verden? At egenskapene går fra bra til perfekt og holder seg der? Neppe!
    Alt annet mekanisk går fra bra til dårlig, men jeg har forstått å innen Hi-Fi så er det andre mekanismer som gjelder
    Sammenligning: Man må kjøre inn motoren på en bil. Dette for at delene i motoren skal slites til slik at friksjonen i den nye motoren reduseres.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har et tilleggsspørsmål: Er det stort sett bare bass og mellomtoneelementer som trenger innspilling, eller gjelder det diskanten også?
    Jeg ødela diskanten på den ene høyttaleren min en gang. Når jeg fikk byttet til en ny hørte jeg godt forskjell på det nye og det gamle elementet. Ubehagelig skarp ved ssss-lyder osv. Tok ikke så mange dager før det kom seg, da hørte jeg ikke lenger forskjell ved å bytte høyre og venstre kanal.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sammenligning: Man må kjøre inn motoren på en bil. Dette for at delene i motoren skal slites til slik at friksjonen i den nye motoren reduseres.
    gjelder også de fleste musikkinstrumenter, så der kan man jo trekke en ganske logisk tråd..
    det eneste jeg kommer på i en hjemmekino som bare blir dårligere og dårligere med tiden, er projektoren.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •