Hva skjer under innspilling av høyttalere? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Viking skrev:
    Enig, man kan skaffe linker slv også, eller teste og måle. Hvorfor skal andre ALLTID finne stoff for noen? Er du u tvil så undersøker man, det gjør jeg i arbeid og fritid!
    Er ikke dette et diskusjonsforum, da?
    Hvis argumentet skal være at man kan teste selv, og at det er overflødig å spørre om ting man KAN finne svar på andre steder, ja da er vel dette forumet overflødig også, da???
    8)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Er ikke dette et diskusjonsforum, da?
    Hvis argumentet skal være at man kan teste selv, og at det er overflødig å spørre om ting man KAN finne svar på andre steder, ja da er vel dette forumet overflødig også, da???
    8)
    Men enkelte har en evne til å spørre, for så å jobbe intenst med å motbevise alle svarene en får. Da er det vel kanskje like greit å la være å spørre? Det blir jo slik at man ikke gidder å dele egne erfaringer med andre, i frykt få å havne i en diskusjon hvor man må forsvare egen erfaring. Det hender jo at man har andre ting å gjøre, enn å sitte og finne ord til alle sanseinntrykk.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL HIFIL :-)

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Men enkelte har en evne til å spørre, for så å jobbe intenst med å motbevise alle svarene en får. Da er det vel kanskje like greit å la være å spørre? Det blir jo slik at man ikke gidder å dele egne erfaringer med andre, i frykt få å havne i en diskusjon hvor man må forsvare egen erfaring. Det hender jo at man har andre ting å gjøre, enn å sitte og finne ord til alle sanseinntrykk.
    Når det gjeldet akkurat dette emnet (som for de som har glemt hva vi egentlig diskuterer: "hva skjer under innspilling av høytalere"), som det etter sigende skal være så stor enighet om, så er altså det som utløser bikkjeslagsmålet at jeg spør om en link til dokumentasjon. :cry: Jeg spør altså ikke om personlige, subjektive oppfatninger.

Det er sikkert noen her inne som studerer på NTNU eller andre steder med muligheter for praktiske forsøk. Jeg skal personlig være med og støtte et prosjekt hvor det plasseres en ny høytaler på akustikk-laben og frekvensresponsen på denne, med påtrykt hvitstøy, måles over tid.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en bass15", den er brukt én time uten kasse med liten forsterker.
    Nå er opphenget VELDIG mye mykere enn før.

Jeg skjønner ikke hva som diskuteres, men det er da vel ingen som er
    uenige i at en høyttaler må spilles inn vel?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [likerHIFI] skrev:
    Jeg kjøpte en bass15", den er brukt én time uten kasse med liten forsterker.
    Hehe... Ja, én time med Korn så løsner vel det meste... :wink:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... ja det ska eg lova deg!!!!!
    dead bodies everywere!!!

nok om det, tilbake til temaet...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Jeg kjøpte en bass15", den er brukt én time uten kasse med liten forsterker.
    Det kan ingen ta i fra deg. :?
    Det er akkurat denne typen subjektive uttalelser jeg ikke ønsker. Det er ikke svar på spørsmålet.

]Jeg skjønner ikke hva som diskuteres, men det er da vel ingen som er uenige i at en høyttaler må spilles inn vel?
    Jo, faktisk er er det enkelte som ønsker svar på hva som skjer - og om det skjer noe...
    Jeg kan ikke skjønne at akkurat det skal være noe å stides om, men tydeligvis har jeg tråkket på noen såre tær...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Jo, faktisk er er det enkelte som ønsker svar på hva som skjer - og om det skjer noe...
    Jeg kan ikke skjønne at akkurat det skal være noe å stides om, men tydeligvis har jeg tråkket på noen såre tær...
    Kikket gjennom tråden en gang til og må si at enten så er jeg veldig klarsynt (kremt, kremt), eller så er du veldig treg. Er det så vanskelig. Bevegelige deler som sitter tett i hverandre trenger å slites til slik at de passer "som hånd i hanske".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kikket gjennom tråden en gang til og må si at enten så er jeg veldig klarsynt (kremt, kremt), eller så er du veldig treg. Er det så vanskelig. Bevegelige deler som sitter tett i hverandre trenger å slites til slik at de passer "som hånd i hanske".
    OK, Hi-Fil. Det er sikker jeg som er treg Jeg skal komme sterkere tilbake den dagen noen skaffer til veie harde fackts..
    Ha et godt HI-Fi-nyttår!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]Jeg kjøpte en bass15", den er brukt én time uten kasse med liten forsterker.
    Det kan ingen ta i fra deg. :?
    Det er akkurat denne typen subjektive uttalelser jeg ikke ønsker. Det er ikke svar på spørsmålet.

]Jeg skjønner ikke hva som diskuteres, men det er da vel ingen som er uenige i at en høyttaler må spilles inn vel?
    Dette heller helt klart i retning av det usaklige, men når det er sagt så spurte du jo konkret etter linker på nettet. Allikevel har jeg vanskelig for å forstå hvorfor det plager vettet av deg at du får forklaringene her og ikke i form av linker.

Må forresten legge til at delene i en høyttaler ikke skal slites til fordi de er i kontakt med hverandre, men rett og slett fordi materialene skal komme inn i den rette "fasen av livet". For eksempel naturgummioppheng og sentereringsfjerer av lerett (som er de vabnligste materialene) mykner svært mye den første timen. Deretter myknes materialet gradvis mindre, inntil det nesten tangerer en kurve som er svært lineær i mange år. Alle materialer forandrer egenskaper i hele sitt livsløp. Jeg anbefaler deg å søke mer kunnskap hos fakulteter for maskiningeniørutdanning. De gjør mange eksperimenter i metaller, betong og plastmaterialer.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette heller helt klart i retning av det usaklige, men når det er sagt så spurte du jo konkret etter linker på nettet. Allikevel har jeg vanskelig for å forstå hvorfor det plager vettet av deg at du får forklaringene her og ikke i form av linker.

Må forresten legge til at delene i en høyttaler ikke skal slites til fordi de er i kontakt med hverandre, men rett og slett fordi materialene skal komme inn i den rette "fasen av livet". For eksempel naturgummioppheng og sentereringsfjerer av lerett (som er de vabnligste materialene) mykner svært mye den første timen. Deretter myknes materialet gradvis mindre, inntil det nesten tangerer en kurve som er svært lineær i mange år. Alle materialer forandrer egenskaper i hele sitt livsløp. Jeg anbefaler deg å søke mer kunnskap hos fakulteter for maskiningeniørutdanning. De gjør mange eksperimenter i metaller, betong og plastmaterialer.
    Nei, jeg forsøker ikke å være usaklig, det er leit hvis du føler det slik
    Siden jeg er utdannet innen digitalteknikk så har jeg kanskje et rimelig 0/1 forhold (og med det klare behov for dokumentasjon) til hva jeg holder på med.
    OK, jeg skal ikke "plage" deg mer, jeg legger denne tråden død og ønsker deg et godt HI-FI-nyttår

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såså Jane, ikke bli for personlig nå da :wink:

Synes bare hele tråden blir veldig off topic. Jeg forstår hva du mener med 0 og 1, men det fungerer ikke til musikk, ikke en gang digitalt! Det finnes nærmest et sammensurium av 0-varianter og 1-varianter som sammen med litt teknisk kunnskap og litt subjektivitet blir det mye omtalte woodoo. Jeg forstår det slik at det er det du vil unngå, det vil jeg også, men de egentlige ingrediensene i musikkens woodoo er en utrolig mengde bittesmå vitenskapelige faktorer vi har mer eller mindre kontroll på virkningen av, noe du sikkert allerede vet. Husk at vi skal stimulere kroppens mest følsomme organ. For å skaffe deg oversikt over disse små "bagatellene" må du høre på det andre mener, men bruke det hele til å lage din egen mening. Det er jo tross alt også et spørsmål om hva som er viktig for deg.

Ha et forrykende nyttår :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    At det er forskjell mellom en ubrukt høyttaler og en ny er det ingen vits i å diskutere. Det er skyhøye forskjeller, som er svært tydlige ved målinger. Vi snakker om flere dB.
    Er ikke en ubrukt høyttaler og en ny høytaler to sider av samme sak? 8)
    huff da!
    Skrev visst fort og gæli før jul. Det skal selvsagt være forskjellen mellom en ny og en brukt høyttaler.

Forøvrig så trenger brukte høyttalere en liten innspillingsperiode hvis de ikke har vært brukt over en lengre periode. (mange måneder) For å få tilbake de "rette" parameterne må de brukes 1-5 timer.

Newcomer tipetu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oioio

Sitat Opprinnelig postet av FantNo
    Jeg spiller inn høyttalerene mine ved å ta det pent i begynnelsen, og skru opp litt etter litt.. Skal spilles inn ~100 timer.
    Jeg har bare satt en cd på repeat jeg..
    hehe 100 timer med samme musikk :P om du spiller de inn høyt nok så blir sikkert naboene ganske glad

angående innspilling så vet jeg av erfaring at man må begynne lavt... kjøpte en clas ohlson sub for noen år siden og begynte litt for hardt og hele greien røk. leverte den inn og sa at jeg ikke hadde brukt den :P fikk ny! har etter dette kjøpt 4 subber og med rolig innspilling fungerer de supert på 1700w forsterker pr dags dato!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok tippe at mellom 60-100 timer er en god tid å spille inn høytalerene og det er sant som det er sagt. høytaler elementer er en mekanisk konstrukjon. alle konstruksjoner som innefatter kinetisk eneregi vil forandre karakter under tid og press.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •