Hva skjer under innspilling av høyttalere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    men må pa høyttalere spilles inn og?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    gjelder også de fleste musikkinstrumenter, så der kan man jo trekke en ganske logisk tråd..
    For å dra logikken din helt ut så må altså mikrofoner synges inn, kabler kables inn, forsterkere forsterkes inn osv...

I utøvende kunst/musikk finnes det mange former for logikk. For 20 år siden gjorde jeg et liveopptak av Miles Davis. For at han i det heletatt skulle greie å komme i "grooven" og gjøre en bra konsert måtte det stå et skilt på mikrofonen med teksten "Elizabeth". Røde bokstaver på hvit bakgrunn, no shit :shock:

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    gjelder også de fleste musikkinstrumenter, så der kan man jo trekke en ganske logisk tråd..
    For å dra logikken din helt ut så må altså mikrofoner synges inn, kabler kables inn, forsterkere forsterkes inn osv...
    tenkte mer på sånt som gitarer, blåseinstrumenter, piano og slikt, men....

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte mer på sånt som gitarer, blåseinstrumenter, piano og slikt, men....
    Hvis jeg legger godviljen til, forstod jeg jo det

For å ta pianoet først: Et piano endrer karakter over tid, vi snakker ofte om lang tid. Grunnen til dette er at hammerne (treverk og filt), altså den delen som gjør anslaget mot strengene eldes, filten blir etter mye bruk og lang tid hardere. På et riktig gammelt piano kan denne filten være omtrent forsteinet og pianoet har fått en karakteristisk honkey-tonk lyd. (hvis du ønsker å jukse, altså etterligne et gammelt piano, monterer du tegnestifter på hammerne :twisted: )

En gitar forandres hver gang du skifter strenger. Ofte sliter du litt med at strengene "siger" i begynnelsen, men annen form for innspilling kjenner jeg ikke til.

Jeg kan ikke se at noen at disse instrumentene trenger noen titalls timer innspilling.

Jepp, jeg har både et Fazer piano og en Fender Stratocaster (i utgangspunket på mange måter en håpløs konstruksjon, men det er et annet tema)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er forskjell mellom en brukt høyttaler og en ny er det ingen vits i å diskutere. Det er skyhøye forskjeller, som er svært tydlige ved målinger. Vi snakker om flere dB.

Når det gjelder innspilling av forsterkere og kabler så er det ingen beveglige deler i disse (forhåpentligvis) så det blir en annen sak. Ellers så er det mange som mener at det er nødvendig å innspille forsterkere og kabler. Det finnes også innspillingsapparater til kabler. Ganske dyre også. Ran på høylys dag da disse egentlig bare kjører høy spenning igjennom kabelen.

Innspilling av mikrofoner er det også noen som driver med, det er ikke mitt felt, men jeg skulle anta at det har en liten effekt i det minste.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg ny subwoofer til jul. Det ble en JMlab Electra SW 900. I esken lå det en stor orange lapp med følgende tekst:

WARNING:
    The technologies used in your new loadspeaker require a run-in periode.
    It means that your loudspeaker will find it's perfect balance after about 30 hours of normal use.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    At det er forskjell mellom en ubrukt høyttaler og en ny er det ingen vits i å diskutere. Det er skyhøye forskjeller, som er svært tydlige ved målinger. Vi snakker om flere dB.
    Er ikke en ubrukt høyttaler og en ny høytaler to sider av samme sak? 8)
    Jeg er ikke uenig i at ting endrer karakter over tid, men akkurat hvor viktig den første delen av livssyklusen er, stiller jeg meg noe undrende til.
    Har du en seriøs referanse (link) til måleresultater gjort under denne "innspillingsperioden"?

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jane: Kjenn på opphenget på basselementet på 2 likedane høyttalere, der en er helt ny og den andre spilt på noen dager og fortell meg at de kjennes og lyder likedan. Det er bevegelige deler og skjønner du ikke det så blir det svært vanskelig å debattere med deg. Søk på nettet istedenfor å mer eller mindre idiotforklare dem som har gjort leksa si!

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg ny subwoofer til jul. Det ble en JMlab Electra SW 900.
    Gratulerer med ny sub, et populært produkt etterhvert her på forumet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    jane: Kjenn på opphenget på basselementet på 2 likedane høyttalere, der en er helt ny og den andre spilt på noen dager og fortell meg at de kjennes og lyder likedan. Det er bevegelige deler og skjønner du ikke det så blir det svært vanskelig å debattere med deg. Søk på nettet istedenfor å mer eller mindre idiotforklare dem som har gjort leksa si!
    det er ikke snakk om forskjellen på en helt ny vs en som er spilt noen dager, men en helt ny vs en ubrukt.vet ikke om det ble en skrivefeil eller noe tidl. , men jeg lurer veldig på hva som skal være forskjellen på de to.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er like innlysende som det er enkelt:

To nye Morel-basser ble målt.
    Resonansfrekvensen var på 66 Hz på begge.

De ble innspilt i motfase med hvit støy i en dempet kasse i ca 2 døgn på moderat nivå. (Alt for å minske støyen ut i rommet).

Den nye resonansfrekvensen var på 49 Hz

Databladet sa 48 Hz, og det er liten tvil om at det stemte bra.

Kassene jeg bygde låt bra svært lenge, og forandret ikke karakter på de årene jeg hadde dem.

Årsaken til at innspilling påvirker høyttalere, forsterkere, CD-spillere, kabler osv er for det første at materialer ofte genererer en del spenninger når de produseres. Disse spenningene mykner etter hvert og gjør materialene mer monofile over tid. I tillegg kan det være mekaniske komponenter som gir mindre friksjon etter hvert slik som drivverket i en CD-spiller og som tidligere nevnt, en bilmotor.

Membraner, magneter, transistorer, kobber, isolasjon, og i høyeste grad kondensatorer forandrer karrakter etter innspilling, men ikke så voldsomt som opphenget i en høyttaler. Dette gjelder selvsagt også diskanter og båndelementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Membranen er stiv og det skal den også være. Myk membran lager forferdelig forvrengning. Det som skal myknes er opphenget og sentreringsringen. Når de myknes oppnår elementet sine tiltenkte parametere.

Jeg vet hva opphenget er, men hva er sentreringsringen? Hvor sitter den?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er oppriktig interessert i emnet og har aldri "idiotforklart" andre. Jeg er opptatt av meninger og meningers innhold. Uenighet er i min verden egnet til å sannsynliggjøre argumenter. Når argumentet du drar frem er: gjør leksa di, så er det for å si det mildt noe tynt. :cry:
    Jeg er altså ute etter referanser og bakgrunnsfakta, ikke bare subjektive meninger og at "ting er bare slik".

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går an å finne stoff selv til og med på internett!! At alt skal debatteres og stilles spørsmål til når det går an å finne stoff blir litt "bob-bob! Når alle sier en ting men du stiller kun spørsmål og tvil om nevnte fakta, da er det rette å søke KUNNSKAP og det kryr det av om temaet innspilling av høyttalere-hvorfor skal andre alltid BEVISE noe når man kan lete seg frem til det selv?? Man kan da "hente posten" selv noen ganger?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, dette blir like dumt som å si at 40 millioner tyskere ikke kunne ta feil under 2. verdenskrig. At "alle" mener noe, er ikke synonymt med at det er sant!
    Alt jeg ber om er en link (til begrunnede fakta om innspilling av høytalere).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Svaret er like innlysende som det er enkelt:

To nye Morel-basser ble målt.
    Resonansfrekvensen var på 66 Hz på begge.

De ble innspilt i motfase med hvit støy i en dempet kasse i ca 2 døgn på moderat nivå. (Alt for å minske støyen ut i rommet).

Den nye resonansfrekvensen var på 49 Hz

Databladet sa 48 Hz, og det er liten tvil om at det stemte bra.

Kassene jeg bygde låt bra svært lenge, og forandret ikke karakter på de årene jeg hadde dem.

Årsaken til at innspilling påvirker høyttalere, forsterkere, CD-spillere, kabler osv er for det første at materialer ofte genererer en del spenninger når de produseres. Disse spenningene mykner etter hvert og gjør materialene mer monofile over tid. I tillegg kan det være mekaniske komponenter som gir mindre friksjon etter hvert slik som drivverket i en CD-spiller og som tidligere nevnt, en bilmotor.

Membraner, magneter, transistorer, kobber, isolasjon, og i høyeste grad kondensatorer forandrer karrakter etter innspilling, men ikke så voldsomt som opphenget i en høyttaler. Dette gjelder selvsagt også diskanter og båndelementer.
    synes denne forklaringen var veldig bra jeg, men...
    om man tviler på om det er tilfelle, er det vel ingen annen utvei enn å prøve selv.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man tviler på om det er tilfelle, er det vel ingen annen utvei enn å prøve selv.[/quote]
    Enig, man kan skaffe linker slv også, eller teste og måle. Hvorfor skal andre ALLTID finne stoff for noen? Er du u tvil så undersøker man, det gjør jeg i arbeid og fritid!

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man tviler på om det er tilfelle, er det vel ingen annen utvei enn å prøve selv.
    Vel, det noe med simpel form for logikk å gjøre. Hvis jeg påstår at månen er en god plass å teste høytalre på, så er det opp til meg å bevise det.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det vært et kontroversielt tema hadde jeg giddet å finne bevis, men dette er et tema der ALLE eksperter er enige-det er konsensus her, det blir det samme som å bevise at under vann kan vi ikke puste, hvem orker bryet?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jane skrev:
    Ok, dette blir like dumt som å si at 40 millioner tyskere ikke kunne ta feil under 2. verdenskrig.
    40 millioner tyskere var unisont enige om å erobre Europa og å utrydde jødene? Er det det du mener?? :roll:
    Skjerp egget!!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •