Forsterker til PSB Stratus Gold

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til PSB Stratus Gold

Er det noen som har erfaringer med nevnte høytaler, min gamle forsterker - Sansui AU-719 fra 1981 på 2x110 Watt takler ikke disse høytalerne.
    Snakket med en HI-FI forhandler senest i dag og han sa at det var nesten umulig å finne en forsterker som passet til disse dvs. greide å drive de , er det så ille?
    Vil veldig gjerne ha meninger om dette, da jeg skal kjøpe ny forsterker - ny eller noe brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja,de er nå ikke spesielt vanskelige å drive.
    Jeg har hatt de selv og hadde ingen problemer med å drive de med 125 watt.
    Men det kommer jo an på forsterkeren da.
    Jeg brukte en Musical Fidelity A3cr effektforsterker og en Meridian 568 som kilde.
    Det ga en skikkelig dyp og god bass og en mellomtone`å dø for`mens diskanten var dynamisk uten å være skarp.

Så jeg kan nå absolutt anbefale Musical Fidelity.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo testet ut f.eks noe Icepower basert. Kjøper du f.eks en version som er på 300/600watt (8/4 ohm) så skal du ha tilstrekkelig med power.. Fekst:
    http://www.mamut.com/dynabel/subdet464.htm 10000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig at disse er lette å drive. Har hatt disse selv en liten periode og de er rett og slett tungdrevne. Testet de med Bryston 250 watter og da ble det relativt høyt om ikke annet. Men måtte faktisk ha de på klokka 12 for å få det til å bli skikkelig høyt i et stort rom.

Hadde også Stratus Mini en periode og den var også ekstremt tungdreven. Klarte ikke å få de til å spille skikkelig så jeg solgte hele greia etter hvert. Men sikkert bra høyttalere for de med kraftige transistor forsterkere. Det hadde ikke jeg på den tiden så da ble det salg.

Litt dårlig av PSB og ikke klare å lage høyttalere som er mere effektive enn dette synes jeg

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "The Stratus Gold i was relatively insensitive, 2.83V raising a calculated 84dB on the midrange axis at 1m. Its impedance curve (fig.1) also suggested that it needs to be partnered by an amplifier capable of a healthy current delivery. Not only does the impedance drop to a low 2.72 ohms at 97Hz, but the phase angle is quite severe through the midbass region. This curve, however, does imply excellent low-bass extension, the "saddle" in the curve around 25Hz indicating the tuning of the big port......"
    http://www.stereophile.com/floorloud...04/index8.html

image er iallefall veldig lettdrevne, det samme gjelder nok alpha og.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eid denne høttaleren og den er tungdreven. End of story!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo ikke 2,97 ohm veldig lavt, men elektriske fasevinkler er utfordrende, og med 84dB er de altså nesten like lite følsomme som høyttalerne mine.

Jeg tror vi kan tillate oss å kalle den tungdreven basert på det Stereophile skriver.

Tar man en kikk på impedanskurven:

...så kan, på den stiplede linjen, se den elektriske fasevinkelen. Den går ned i 50 grader ved 45Hz kapasitivt, og er oppe i ca 35 grader induktivt ved 700Hz. Dette indikerer at tallet for dempningsfaktor er av betydning. Spesiellt punktet rundt 45Hz er vanskelig, og tar man med området der høyttaleren er mest strømkrevende så ender man med at fra 40-60Hz trenger den mye strøm ute av fase med signalet.

Ut fra frekvensgangen ser det ut til at en litt varmtklingende komponent i signalveien også vil være gunstig, men i tillegg kan den nok nyte godt av litt demping av rommet høyttalere, og litt vinkling bort fra lytteposisjon. Er man nøye med disse tingene vil trolig en helt nøytral signalkjede være mest gunstig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har PSB stratos gold koblet med AW250

Ta en titt på http://minhifi.no/olavno

Skriver litt mer om erfaringene mine senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sound_sound
    Jeg har eid denne høttaleren og den er tungdreven. End of story!
    Vel,jeg og har eid denne høytaleren og jeg deler ikke din erfaring.
    Litt rart at den Bryston forsterkeren ikke klarte å sparke liv i de høytalerene!
    Høytaleren kunne spille mer enn høyt nok med mine 125 watt,faktisk så hadde jeg mye å gå på selv ved høytspilling.
    Ved normalt høy lytting låg jeg på 70 på volumkonrollen og forsterkeren klippet ikke før ved 82-84.
    Og ved 70 var det mer enn høyt nok!

Men selvfølgelig,hvis en skal spille på konsertnivå i større rom så bør en jo kansje bytte både høytaler og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavno

Det er fantastisk fine høytalere,veldig synd at Psb ødela designet på de nye modellene.
    Jeg byttet inn mine hos Norsk-audioteknikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ut fra frekvensgangen ser det ut til at en litt varmtklingende komponent i signalveien også vil være gunstig, men i tillegg kan den nok nyte godt av litt demping av rommet høyttalere, og litt vinkling bort fra lytteposisjon. Er man nøye med disse tingene vil trolig en helt nøytral signalkjede være mest gunstig.
    Stemmer ganske godt med mine egne erfaringer dette.
    Høytalerene spilte best pekende rett fram og min tidligere Meridian helte litt mot det varme.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Erfaringer med EC AW250 og PSB stratos gold

Sitat Opprinnelig postet av olavno

Jeg er godt fornøyd med denne kombinasjonen. Har en CD spiller som vel også heller mot det varme som snickers skriver. Behagelig og engasjerende lydbilde!

Men: hvis musikken er svært komplisert sitter jeg igjen med en følelse av at høyttalerene kunne hatt godt av enda litt mer kraft. Strengt tatt ikke nødvendig, men det hadde vært morsomt å prøve..

Noen som har erfaringer med dette? Vil en mindre EC modell kunne kobles opp til å drive diskant og mellomtone med godt resultat eller må jeg isåfall ha en AW250 til? Blir det isåfall best med dual-amp eller brokoblet?

Uansett - til trådstarter: Jeg vil absolutt anbefalle PSB, de er virkelig engasjerende å høre på! Gode innspillinger blir magiske på disse høyttalerene, du må bare skaffe deg en skikkelig forsterker. Jeg prøvde med Denon PMA 1500R som jeg bruker i mitt nr. 2 anlegg, men den knelte fullstendig så du må ha bra med krefter for å få det til å låte pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer på valg av forsterker til PSBene,
    Det jeg har på hånden nå er;
    ECI-4
    Vincent 238
    Dussun V8i,
    har forresten jobbet litt med plasseringen av høytalerne og har kommet til at de bør stå meget nært bakveggen og vridd "endel" utover - dette ga mye bedre lyd enn at de stod ca. 1 meter ut fra vegg og pekende rett frem.
    Hva tror dere om disse forsterkerne til PSBene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat har PSB Stratus Gold som han kjørte sammen med EC 250w power og EC7 pre. I følge ham selv var dette den ideelle kombinasjon, og bedre lyd var det ikke mulig få til på Stratusene. (I virkeligheten låt det temmelig uengasjerende.)

Men da EC250 måtte til reparasjon, lånte han en integrert AVI integrert på 2x175w. Den gjorde tydeligvis inntrykk. EC-forsterkerne ble aldri satt tilbake i racket, men i stedet solgt prompte. Og etter å ha lyttet på nyanskaffelsen kan jeg bare si at det forstår jeg godt.

Zebra

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, noen som har sett en slik brukt noe sted?
    Ønsker gjerne kommentarer på de 3 nevnte forsterkerne også - hva feks med denne Dussun V8i, noen som kjenner denne? eller har erfaringer med Vincent 238?
    Takknemlig for svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer en DP 6.12 og en Rotel RB 1090 (2x380W) til PSB stratus goldene, begge er tilsalgs for ca 10 000.
    Noen som har formening om dette.
    Takknemmelig for svar, er selvfølgelig klar over at det må følges opp med utstyr i samme klasse.
    Mvh fero

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av psb stratus gold
    - hva feks med denne Dussun V8i, Takknemlig for svar.
    har forstått det slik at man bør styre unda disse, er vist endel problemer med dem.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av psb stratus gold
    Vurderer en DP 6.12 og en Rotel RB 1090 (2x380W) til PSB stratus goldene, begge er tilsalgs for ca 10 000.
    Noen som har formening om dette.
    Takknemmelig for svar, er selvfølgelig klar over at det må følges opp med utstyr i samme klasse.
    Mvh fero
    Av alle alternativene du har foreslått er det nok bare DP 6.12 jeg ikke vil anbefale deg å styre unna. Du bør også sjekke den integrerte til Xindak, om den har nok effekt da.

AVI er svært gode forsterkere, men koster litt mer igjen også da.

Det er vel heller ingen bombe at disse høyttalerne ikke er noen ubetinget match med EC effekttrinn, men EC pre mot et nøytralt effekttrinn kan fort fremstå som en gullmatch.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres fornuftig ut. Du er virkelig flink til å informere Snickers - dette tror jeg vi er mange som setter pris på....
    Anser du DP 6,12 som nøytral?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers is - Midgard selger jo nå 2 stk. Oberon 6.1 til 10 000,-
    gir du meg en soleklar fair anbefaling på at jeg kjøper disse?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •