Plassering av høyttalere, ikke glem tilting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av høyttalere, ikke glem tilting

Hei,

Har VA Strauss og dette er relativt store høytt. Diskanten er plassert ca. 120cm. over gulv og det blir omtrent halvveis til tak. Mellomtone står rett under. Høyttalerne har en konstruksjon hvor de står bakoverlent (slik som Audio Physics, bl.a.). Rommet er lite og jeg er tvunget til å sitte ganske nær høyttalerne.
    Lyden i dem heller nok mot det varme/mørke og jeg har opplevd at øvre mellomtone/nedre diskant er noe tilbaketrukket. Noe som merkes mest på at stemmer kan være innestengt og "boksete".

Tidligere råd jeg har fått går mest på toe-in, avstand til sidevegger, kabler og andre komponenter.

Jeg kom over en måling av disse høyttalerne som indikerte at +/- 15grader off-axis vertikalt gir en relativt markant demping i området rundt 2-4 kHz.
    Målingen tar utgangspunkt i at høyttaleren står med foten horisontalt, altså med den tidligere nevnte bakoverlening.

Jeg har tidligere flyttet "mye" rundt på dem, men i går testet jeg en heving i bakkant for å tilte dem forover. Siden jeg sitter relativt nær gjør dette at de peker mer mot lyttepososjon. Og aha. Det gjorde store utslag.
    Høyttalerne er nok beregnet for store rom der man sitter et stykke unna og i mitt tilfelle er det nok denne enkle (og billige) endringen som har gjort størst utslag i de øvre frekvenser. Kostet noen få kcal.

Legger inn dette som tips til andre siden jeg ikke fant noe særlig om dette ved søk på forumet. Kommenter gjerne hvis dere har lignende eller ulike erfaringer.

Hilsen Cav

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Hei,

Har VA Strauss og dette er relativt store høytt. Diskanten er plassert ca. 120cm. over gulv og det blir omtrent halvveis til tak. Mellomtone står rett under. Høyttalerne har en konstruksjon hvor de står bakoverlent (slik som Audio Physics, bl.a.). Rommet er lite og jeg er tvunget til å sitte ganske nær høyttalerne.
    Lyden i dem heller nok mot det varme/mørke og jeg har opplevd at øvre mellomtone/nedre diskant er noe tilbaketrukket. Noe som merkes mest på at stemmer kan være innestengt og "boksete".

Tidligere råd jeg har fått går mest på toe-in, avstand til sidevegger, kabler og andre komponenter.

Jeg kom over en måling av disse høyttalerne som indikerte at +/- 15grader off-axis vertikalt gir en relativt markant demping i området rundt 2-4 kHz.
    Målingen tar utgangspunkt i at høyttaleren står med foten horisontalt, altså med den tidligere nevnte bakoverlening.

Jeg har tidligere flyttet "mye" rundt på dem, men i går testet jeg en heving i bakkant for å tilte dem forover. Siden jeg sitter relativt nær gjør dette at de peker mer mot lyttepososjon. Og aha. Det gjorde store utslag.
    Høyttalerne er nok beregnet for store rom der man sitter et stykke unna og i mitt tilfelle er det nok denne enkle (og billige) endringen som har gjort størst utslag i de øvre frekvenser. Kostet noen få kcal.

Legger inn dette som tips til andre siden jeg ikke fant noe særlig om dette ved søk på forumet. Kommenter gjerne hvis dere har lignende eller ulike erfaringer.

Hilsen Cav
    Har selv V A Strauss, og kan nok være med på att dette med tiltingen-avstand-diskantplassering osv fører til litt spekuleringer... Selv har jeg trolig større rom, med større lytteavstand, men føler helt klart att diskanten sitter høyt plassert. Er nok snakk om litt tilvenning vil jeg tro, i den grad att diskanten etter gammel lærdom SKAL være i ørehøyde. Det er vel all grunn til å tro att V A har tatt høyde for, og nøye kalkulert utforming/ plassering av elementene i konstruksjonen sin... Ved å tilte høytalerne fremover, tenker jeg umiddelbart att dette vil kunne sette lytteposisjonen din noen grader off-axis. Dette vil vel igjen kunne forsterke følelsen av det nevnte "dip" i frekvensgangen... vanskelig dette!

Hvorvidt jeg vil karakterisere høytalerne som mørke... nei!.. vil heller kalle dem "lyttevennlige" og såvidt mot det varme... greit nok. Når du sier att stemmer kan bli "innestengt", kjenner jeg meg derimot ikke igjen. Dette kan da ikke være Strauss`ene sin skyld... slik jeg opplever dem i alle fall! Har en liten mistanke om att "synderen" sitter ett annet sted i kjeden.
    Har du prøvd noe annet enn RB 1090 til dem??
    Skal ikke si noe galt om amp`en din, men har hatt den samme selv, og opplevde vel att den holdt noe igjen i mellomtoneområdet (presens). Fikk på en måte aldri artistene ut på gulvet... Disse opplevelsene var IKKE med Strauss i kjeden, men Dali Grand. Ble vel en dårlig kombo, da både amp og HT holdt igjen litt i samme frekvensområde den gangen.

Bør vel tilføye att jeg ikke har hatt Strauss`ene så lenge, og holder fortsatt på å flytte de litt "rundt omkring". Hadde vært interessant å høre litt om dine erfaringer i fht bassgjenngivelsen. Sidemonterte basser er en ny utfordring for meg, og andres opplevelser rundt dette er spennende lesning.

MEN.. noen flotte "samboere" har vi i alle fall...

Geir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører du forresten med full output på diskantene, eller dempet?

Geir

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Siden sist har jeg byttet både rom og forsterker.
    Istedenfor Yamaha + Rotel har det blitt en Hegel H200.
    Innestengte stemmer og mørk lyd er historie. Nå har jeg i stedet litt mye klang, men er ikke ferdig med innredning, så det hjelper nok med gardiner og tepper samt ting på veggene. Er ikke godt å si hva som har endret lyden mest, rom eller utstyr. Det virker som Hegelen spiller disse høyttalerne mye bedre enn forrige oppsett. Er også litt mer snert i bassen. Jeg har stort sett hele tiden kjørt diskantene uten demping.
    Er ikke med på at tilting plasserer lytteren off-axis så lenge man sitter nær og lavt (i sofa). HT er nok konstruert for en noe større lytteavstand og da er det den korte avstanden som gjør at man er off-axis og man kompenserer med tilting for å komme "tilbake" og unngå dipen i øvre mellomtone. Det var også slik jeg opplevde det i praksis.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •