Patos vs BEL?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: Patos vs BEL?

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Patos vs BEL?

Det er mulig dette er litt feil sammenligning?
    Jeg vurderer å gå til innkjøp av BEL ES F eller Patos 410-510. Målet mitt er MA Oberon 6.1 som forsterkere. Jeg kommer til og trenge bak og senter høytalere også, noe jeg vurderer Patos 310 og 210 til. Som reciver vurderer jeg Pioneer 1016. (åpen for andre forslag som passer bedre inn med høytalere om MA blokkene i front)

Mitt spørsmål er da hva er forskjellen på patos kontra BEL?
    Er da Lydkvaliteter jeg tenker på, som trykk, og oppløslighet. og hva passer evnt. best sammen med resten av suround settet. (skjønner det normalt er Patos, men om BEL spiller mye bedre i stero må dette tas med i vurderingen)
    -Roy-

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups. glemte en vesentlig del. Jeg sattser også på at det må bli en SVS pluss/2 i hus etterhvert. :-D

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..
    Jeg har ikke hørt noe av BEL, men vil alikevell anbefale patos til kino og stereobruk..
    Jeg har 410 og ble stadig overasket 2 månder frammover..
    patos er jo litt tungdrevne så du bør satse på en god forsterker uansett egentlig..
    510 har jeg ikke hørt,men tror de er hakket kraftigere, men det er noen som mener 410 og 510 er ganske like..
    I alle fulle fall, Lykke Til..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Jeg lurte på BEL for jeg har lest endel om de her på forumet. De får ettersom jeg leser en meget god kritikk. Uansett så vurdere jeg å gå til innkjøp av Oberon 6.1 til å drive frontene. Men er BEL mye bedre trykk og detaljmessig enn 410 i stero eller er det ikke vært penger og strev( Dumt spørsmål). Eller kan 510 ligne litt på BEL i trykk osv. Er litt generelle spørsmål,men er ute etter meninger med noen som har hørt disse høytalerene på Oberon 6.1.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEL spiller ikke med noe enormt trykk, det er ikke party høyttalere.
    Men de spiller veldig detaljert og dypt. Jeg bruker de i kinoen min, og de gjør en fantastisk jobb. Jeg ligger på opptil 105db (uten sub) og det er perfekt for meg. Men hvis de er til for å spille musikk til du får susing i ørene er ikke BEL noe å gå for.
    De spiller høyt, det er ikke noe i veien med det, men de blåser ikke hodet av deg.

BEL er og glad i mye forsterker kraft, merket STOR forskjell ved overgang fra NAD 319 -> Denon 3806 biwiret til 2x120w pr. høyttaler

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Bra det ikke er noen party høytaler for det er jeg IKKE ute etter. Jeg har det nå. Dårligste kjøp jeg kunne gjort. (LES, vil ikke engang si merke)
    Men, Britax har du hørt Patos 410 eller 510. Jeg er bare litt usikker på om jobben og de ekstra kronene er verdt det for BEL. Bygde nemelig en DIY sub for 1-1,5 årsiden fro 6000kr. Så kjøpte en jeg kjenner SVS 10",som selfølgelig spiller bedre enn min..:evil:
    Jeg er ute etter høytalere som kan gjengi detaljer, men som også takler moderate trykk. Har planer om en SVS pluss/2 så den vil jo ta seg av det meste.:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Ok. Bra det ikke er noen party høytaler for det er jeg IKKE ute etter. Jeg har det nå. Dårligste kjøp jeg kunne gjort. (LES, vil ikke engang si merke)
    Men, Britax har du hørt Patos 410 eller 510. Jeg er bare litt usikker på om jobben og de ekstra kronene er verdt det for BEL. Bygde nemelig en DIY sub for 1-1,5 årsiden fro 6000kr. Så kjøpte en jeg kjenner SVS 10",som selfølgelig spiller bedre enn min..:evil:
    Jeg er ute etter høytalere som kan gjengi detaljer, men som også takler moderate trykk. Har planer om en SVS pluss/2 så den vil jo ta seg av det meste.:-D
    Nei, desverre, har ikke hørt patosene..
    Men kan i allefal si at BEL spiller meget bra, jeg hadde noen B&W603 før, de ble pent satt vekk etter BEL ble ferdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv suround oppsett med Patos Lyric serien. Kjører 402 MKII front 202 Center og 401 MK1 bak. Dette spiller vanvittig bra. Dypt, detaljert med punch! Kan bare anbefale deg dette på det høyeste. Kjenner ikke til Bel så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men min personlige mening er at Patos er skikkelig bra saker.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fulgt med på BEL trådene her på forumet så jeg har fått inntrykk av at de spiller meget bra til prisen. Det er derfor jeg ville høre om noen hadde satt de opp mot Patos 410 eller 510. Er ikke i tvil om at Patos lyric 402 spiller utrolig fint, da jeg kjenner en som har basic 402 på en Sony suround reciver. Disse spiller fint til og med på en reciver på 5x120watt.(er ikke sikker på modell, men er noen år gammel)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos-høyttalere er ikke det dummeste man kan kjøpe for penger. Patos Lyric402 har jo fått mye bra tilbakemeldinger. Jeg vil vel si at det er vanskelig å sammenligne Patos og BEL ut fra "hva man får for pengene", siden det er en god del egeninnsats forbundet med å bygge BEL. Jeg ville uansett aldri gitt meg i kast med selvbygging av høyttalere hvis jeg ikke synes det var moro.

Nå har jeg faktisk selv kun hørt Patos-høyttalere fra Symphonic-serien, men vil jo tro at Roar Moen har gjort tilsvarende god jobb med de rimeligere modellene, og da blir det til syvende og sist et spørsmål om personlig smak, slik jeg ser det.

MEN: (litt digresjon)
    Det har etter min mening faktisk skjedd mye i den rimeligere enden av høyttalerverdenen de siste årene i den forstand at flere produsenter har hentet teknologi fra dyrere høyttalere og satt inn i rimeligere kabinetter med godt resultat. BEL hevder seg generelt godt mot høyttalere i prisklassen 10-20 000 kroner, men det er altså kommet en del modeller i markedet nå som gjør at markedet mellom 10000 og 20000 kroner er blitt mer presset, og man får nå mye bra for 10000-12000 kroner. Dette kvalitetspresset fortsetter nå litt overraskende ned under 10000 kroner også, og for meg ser det ut som det skjer et gradvis skift mot at man også i de rimelige prisklassene får mer godlyd for lite penger. Dalis siste serier Ikon og Mentor er gode eksempler. I den laveste delen av prisskalaen finner vi Dynavoice og XTZ fra Sverige. Det er spennende tider. Patos Lyric 402 (og etterfølgerne) har gjort mange "best i test"-tester, men jeg vil tro at konkurransen i den prisklassen altså er blitt betydelig hardere nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar. Det var noe slikt jeg håpet på..
    Da spørs det om ikke det blir BEL rundt om. Hvis ikke blir det handlet inn Patos basic(Lyric blir litt for stiv prisklasse for meg).
    Jeg skal ta en lytte runde med Patos oppsett og MA blokker.:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Takk for fint svar. Det var noe slikt jeg håpet på..
    Da spørs det om ikke det blir BEL rundt om. Hvis ikke blir det handlet inn Patos basic(Lyric blir litt for stiv prisklasse for meg).
    Jeg skal ta en lytte runde med Patos oppsett og MA blokker.:-D
    Hvis du har tilgang på skikkelig sag og har litt håndtverks kunnskaper vil jeg absolutt anbefale BEL. Koster jo ikke mer enn 4-5000 for et par 2.5MKII, alt etter hvilken finish du går for. så totalt rundt 10.000 for helt sett, det er etter min opfatning et kupp med tanke på pris/ytelse.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ganske sikkert BEL

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å sende PM om noen ønsker demo av BEL i Drøbaks omerådet...

Newcomer taumas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt på patos b410, de ivertfall gode. vis 510 er mye bedre så ville jeg gått for dem.. har ikke hørt på noe fra Bel. men vis du ikke vil styre med å bygge, så er patos sikkert ikke noe dårlig valg og vis bel'ene koster rundt 10k og patosene koster 7600kr(b510).. så ville jeg gått for patos..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taumas
    har hørt på patos b410, de ivertfall gode. vis 510 er mye bedre så ville jeg gått for dem.. har ikke hørt på noe fra Bel. men vis du ikke vil styre med å bygge, så er patos sikkert ikke noe dårlig valg og vis bel'ene koster rundt 10k og patosene koster 7600kr(b510).. så ville jeg gått for patos..
    Du leste vel litt fort, 2.5MKII (2x 6,5", bånddiskant og ambience diskant) koster ikke mer enn 4-5000 å bygge, alt etter hvilken finish man vil ha.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på BEL ES F som aktuell. Selv om de gule elementene ikke tar seg veldig bra ut i stuen,(Konas synspunkt) så går det vel å sette på fronttrekk.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har btw hørt både Basic 410 og Lyric 402 og mener disse kommer til kort sammenlignet med mine BEL... 410 blir fullstendig utklassert på samtlige punkter, 402 vs BEL er nok noe mer smaksak, men etter min smak tåler BEL sammenligning med langt dyrere høyttalere enn disse... (og ja, jeg har hørt ikon)

En forutsettning for BELs gode ytelser er dog etter min mening Ambience diskanten... Denne skaper magi i diskanten du ikke finner under 20 000...

Men som sagt, smaken er delt, så det er bare å komme på demo

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taumas
    Tror du og jeg blander litt kortene nå. Jeg rotet mentalt sammen 410 og 402, men det var ikke lurt, for 410 og 510 er jo Patos' Basic-serie, som nok ikke når opp til BEL lydkvalitetsmessig. Du må nok opp på Lyric-serien for å være sammenlignbar med BEL (og da er det 402 som er den modellen det er naturlig å sammenligne med).

Ellers er det riktige at deleprisen for BEL 2.5 mkII havner rundt 4000-5000 for paret med kabinett og alt. Arbeidet kommer i tillegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •