Førsteinntrykk av de nye modellene fra QLN

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk av de nye modellene fra QLN

Hei
    Her om dagen var jeg innom Hificenteret i Ålesund for å lytte til de nye QLN-høyttalerne. Modellene det dreier seg om er QLN artech 12 og 8 samt Qubic Front.
    Den første modellen jeg lyttet til var artech 12. Her har vi nok en skikkelig CV-killer! Med de doble 12-tommerne var de i stand til å flytte mye luft. I forhold til Proson R69 som var HFC sin tidligere modell i dette segmentet, var bassen fra Artech 12 blitt betydelig bedre og mye mindre preget av resonansen fra kassen. NÅr det gjelder diskant og mellomtone skal jeg ikke uttale meg så mye da høyttaleren knapt hadde fått noe tid å spilles inn på. Men diskanten virker behagelig og var ikke skjærende på høyt volum. Diskanten kan også justeres fra -2 til +4dB på disse. En ting som er verdt å legge merke til er at mellomtonen er delt lavt. Dermed ble det en del bevegelse på mellomtonen når det ble spilt høyt. Ellers fikk jeg inntrykk av at høyttaleren var solid bygd og knoketesten bekreftet dette.
    Så var det tid for artech 8. Dette var virkelig en høyttaler jeg likte. Her var det god sammenheng i hele frekvensområdet og bassen var stram og presis. Kabinettet på denne var også meget "dødt". Jeg fikk ikke så mye tid til å lytte, men denne modellen vil nok bli tatt med i vurderingen når tiden kommer for å kjøpe nye høyttalere
    Til slutt ble det en kjapp lytting til Qubic. Og her snakker vi om en høyttaler som virkelig er verdt prisen. Diskanten var silkemyk og høyttaleren var svært behagelig å lytte til. NÅ er jeg ikke flink til å beskrive lyd, så dere får ta turen til nærmeste HFC og høre selv.
    Uansett vil jeg konkludere med at Artech-serien blir en sterk konkurrent til Cerwin Vega. QLN artech spiller både mer "hifi" og minst like høyt. Designet og finishen ligger også en klasse over!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flotte bilder du har der:-)
    trodde nesten først at Klipsch har kommet med nye:-)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg en kjapp lytt til Artech 12 på fredag, og både jeg og gutta boys på HFC var enige om at dette var virkelig sjokkerende bra! Mellomtonen var fin og oppløst, ingen verdensrekorder her kanskje, men null og niks og utsette i forhold til prisen. At den holdt følge med de heftige basselementene er nesten en prestasjon i seg selv...
    Diskanten ble aldri aldri hard, bare silkemyk og detaljert og til sist dynamisk som bare et horn kan. Men bassen, herregud i himmelen. Nå spillte vi riktignok på en Hegel H200, men selv når vi dro til laaangt over tolv på volumhjulet fortsatte høyttaleren å presentere et sammenhengende og detaljerlt lydbilde og virkelig høy kvalitet. Men da med bass som fikk hele lokalet til å skjelve, småting ramlet av hyllene og murpussen drysset fra taket...På slike nivåer glemmer man lydkvaliteten og begynner å lure på om man skal iverksette litt "duck and cover", men før alt rundt oss begynte å riste holdt bassen definisjonen og timingen selv når det føltes som om den forsøkte å slå pusten ut av oss!
    Nå er det vel ikke mange som vil kjøpe akkurat med denne komboen, men om man har vett til å pare den med noe annet enn en billig reciever er det mang en høyttaler som skal passe seg for dette fyrverkeriet av en høyttaler!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja. qln qubic er et røverkjøp! har ikke hørt de andre. spørs om hifiklubben blir nervøs nå...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å høre disse nye modellene fra qln, angrer fortsatt for at jeg solgte mine for mange år siden.

Active togr sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    351
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen er de nye qln høytt mot gamle qln 604mkII?

Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av togr
    åssen er de nye qln høytt mot gamle qln 604mkII?
    De nye QLN høyttalerne har vel et litt annet fokus. Hvertfall Artech-serien. Her har de lagt fokuset på en høyttaler som skal spille høyt og som også har en god del hifi-egenskaper. Qubic er en slags nedskalert versjon av 603mk2, dikanten ser ut til å være den samme tror jeg. Om det kommer en mk3 versjon av 604 vet jeg ikke..

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vert mye snakk om qln artech serien i det siste, så jeg veker denne tråden til liv igjen.

artech serien har jo vert på markedet en stund nå så jeg syns det er på tide vi en test snart

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

test

Enten var det lyd og bilde, eller hjemmekino, som skulle teste qln vs cv.

det kan bli spennende.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tor Ole
    Enten var det lyd og bilde, eller hjemmekino, som skulle teste qln vs cv.

det kan bli spennende.

JØSS:-D , HVOR HAR DU DETTE FRA? HAR DU PEILING PÅ EVENTUELT HVILKET NUMMER DET BLIR I?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    såvidt jeg husker er det mai nummeret av Hjemmekino som skal inneholde denne testen, kan bli spennende:-)

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg en liten lytt til de med H/K på audiofilmessen i høst og det var ingen tvil om at dette er høytalere som kan få CV entusiasten til og kanskje innse at høyttalere kan være pene og se på også selv om de spiller mye bass og morofaktoren er stor.:twisted: Høytalere for meg er et møbel og da synes jeg ikke QLN er verst.....

Newcomer naboklikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

artech 12

jeg er egentlig cv mann,men måtte bare ha meg et par artech 12 også.og det har jeg ikke angra.jeg mener dette er er en bra balanse mellom høyt og pent samt bra byggekvalitet og til en fin pris:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei folkens

tviler på at klubben er så nervøs for qln

var innom klubben i dag å så på de nye aragon høyttalerne og de så bra ut.
    de kommer med full suround pakke i den serien.
    fikk ikke hørt på de men finish'en var flott til at de koster 3000kr
    virket som elementene var av god kvalitet

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Artech 12 på Hifi center kjeden i Porsgrunn på hegel H200. Det spilte kjempe bra. Det var et enormt trykk i dem + at dem spilte pent hele veien uansett volum(virka det som). For dem som vil ha masse trøkk og finlyd ved siden av, er denne høyttalern varmt anbefalt! Kunne godt tenkt meg disse selv i en hjemmekino da jeg liker B&W best i stereo

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av naboklikk
    jeg er egentlig cv mann,men måtte bare ha meg et par artech 12 også.og det har jeg ikke angra.jeg mener dette er er en bra balanse mellom høyt og pent samt bra byggekvalitet og til en fin pris:-D
    har di jeg også, hadde egentlig tenkt og kjøpe cv,og jeg har ikke angra et sekund:-D

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når er det mai nummeret av hjemmekino kommer ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har kjøpt QLN Artech som har lyst til å skryte uhemmet av hvor fornøyd de er? Er det noen som har lyst til å klage sin nød over hvor misfornøyd de er med høytalerne?

Jeg har lyst til å høre deres erfaringer med QLN Artech... er spesielt interessert i de av dere som har erfaringer med Artech 6 og kan uttale dere om denne i forhold til andre høytalere (f.eks Artech 8/ Dynavoice M65/ Dali Consept 6 osv. osv.)!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har Artech 6, og er kjempe fornøyd. kjører med en denon avr-3802 of funker fjell. Anbefales på det sterkeste, om man ikke har plass til store høytalere. Så er de også billige.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Surfet litt på nette i dag..Da kom jeg over testen L&B hadde tatt. Der stod det at qln artech 12 hadde slått den 2000kroner dyrere modellen fra cerwin. Var Qln artech 12 vs. cerwin Vega Cls 15.

"Nå kan du ha det virkelig gøyalt på gutterommet uten at det går kraftig påbekostning av lydkvaliteten. QLN Artech 12 låter faktisk rimelig bra også når volumet ikke er særlig høyt. Allikevel er dette et par høyttalere du skal ha det moro med, lage party med eller gjøre leiligheten om til en flishaug med. Det spiller så høyt at det er underlig at ikke helserådet har innvendinger! Alt sammen uten at den bedrøvelig lyttetrettheten kommer sigende etter noen minutter."
    + Et bombenedslag
    + Spiller faktisk ganske flott
    - Ikke noe for stua

Hjemmekino, Norge nr 4/2007, där Artech 12 vann en duell mot Cerwin Vega CLS15 som kostar 8.000 kr!!!

Så..Alle som liker cv bør kanskje vurdere qln?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •