Nye høyttalere-cls-215 eller 1515 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 287
    Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CerwiN-
    Ok. Først å fremst. På metallica så er jo stram å tung bass veldig viktig. Metallica på 1515 er jo bare kos:-D For det andre. Hvem kjøper en syk høyttaler med 4*15" Å ikke er ute etter mye bass:? Men for å si det sånn. Jeg synes det er mye bedre å høre på metal og andre sjangere hvor lydkvalitet er vikti på 1515 enn 215. Mye kjedeligere lyd i 215. Å ikke i nærheten like rått som 1515.
    Helt enig

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor 100 meter ifra en kompis som har hatt begge. Har nå 1515 pga han kvittet seg med 215. Han trodde 215 var rått. Men når han fikk høre 1515 så ville han aldri ha 215 in i stuen noen gang igjen:-D Men uansett. Det er ikke mange hjemmehøyttalere som kan spille så sykt at du kjenner bassen i buksebeina i hagen til naboen som bor rundt 40meter ifra huset dit. Sånn var det med 1515. Å det var bare med 2*218 Til og med DC-15 og AT-100 spilte fra CLSC-215 i den stuen med 2*218.
    Det er ikke tvil om at du vil få mer fart i et par 1515 kontra 215, da 1515 både er mer følsom og har nominell impedans på 4 ohm... det skal svært mye mer effekt til for å oppnå det samme

Og si at både AT100 og DC15 "spiller fra" 215 blir jo helt feil, for når du prater om at det blafrer i buksene til folk, da snakker vi basstrykk... og 2x15" kan nok ikke måle seg mot 4x15, det må du jo bare innse du og Cerwin.

Har 215 og 1515 nok effekt begge to til å gi det samme så tror jeg ikke 1515 skulle tatt 215.. det er det ingen grunn til!?
    Basselementene i clsc er jo kraftigere bygd enn de gamle i dc serien med både bredere oppheng og større spider, samt lufting til spolene

Diskant og mellomtone er sikkert mer hardfør på 1515, det tror jeg på.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alt tilsier at bassene i 215 er kraftigere enn i 1515. Har selv et par 1515 her nå, og slaglengden er liten + elementet ser spinkelt ut. Magneten må være mindre på dc elementene?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Fikk Clsc 215 i hus i dag, forsøkte i starten å bruke Cambridge integrert som preamp, men det var ikke noe godt resultat

Så fikk jeg tak i en NAD 1240 steriopreamp og da bled det andre boller.
    men etter kunn noen få minutter tok kammeraten min sikringen på venstre side

vi stakk ned til statoil for å skaffe ny, men de hadde kunn over 30ampere sikringer som passet (fysisk). så nå er det i en av dem.

Vi gikk opp igjen lot ting varme seg opp og begynte å mate på, med bassfylt musikk! og halleluja. vi måtte stoppe etter en snau time da noen kom opp og sa at det var litt slitsomt når møblene deres beveget seg! i rommet under vel å merke.

Jeg syns du er kresen om du ikke har der morsomt nok med de nye 215 høytalerene.:wink:

Men er det noen som kan si meg hvorfor forskjelden var så ennorm ved å bruke en preamp, og er det noen som kan si meg noe om NAD 1240 ?
    hva er dette for noe? noe å spare på?
    vil jeg få like godt resultat med hvilken som helst preamp?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Fikk Clsc 215 i hus i dag, forsøkte i starten å bruke Cambridge integrert som preamp, men det var ikke noe godt resultat

Så fikk jeg tak i en NAD 1240 steriopreamp og da bled det andre boller.
    men etter kunn noen få minutter tok kammeraten min sikringen på venstre side

vi stakk ned til statoil for å skaffe ny, men de hadde kunn over 30ampere sikringer som passet (fysisk). så nå er det i en av dem.

Vi gikk opp igjen lot ting varme seg opp og begynte å mate på, med bassfylt musikk! og halleluja. vi måtte stoppe etter en snau time da noen kom opp og sa at det var litt slitsomt når møblene deres beveget seg! i rommet under vel å merke.

Jeg syns du er kresen om du ikke har der morsomt nok med de nye 215 høytalerene.:wink:

Men er det noen som kan si meg hvorfor forskjelden var så ennorm ved å bruke en preamp, og er det noen som kan si meg noe om NAD 1240 ?
    hva er dette for noe? noe å spare på?
    vil jeg få like godt resultat med hvilken som helst preamp?
    Jeg har testet veldig mye med akuratt dette, altså hva jeg bruker som pre-amp. Og jeg hadde først en Cambridge C500 sammen med CV V15 og jeg må si at jeg syntes det fungerte veldig bra.. Men så endte jeg jo opp til slutt med en forforsterker til 10 000,- Og faktisk det ble bare bedre og bedre.. HK'reciever fungerte bedre enn Denon og Parasound'en var bedre enn thulen. Så det har nok en del å si. Men CD spiller eller kilden har nok like mye å si. Men dette legger man nok eksra godt merke til når man har effektforsterkere som MA. Oberon pga deres nøytrale klang.

Den nad'en du snakker om har jeg aldri hørt om egentlig. Men jeg synes det var rart at ikke cambidgen gjorde jobben skikkelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper ikke å ha kraftige element når kabinettene er så utruli dårlig at du ikke får skikkelig utnyttet de. Å elementene er faktisk ikke så mye bedre i CLSC enn DC nei. Viss du tror 215 er like rå 1515 har du enten ikke hørt begge. Eller du har bare en veldig vill fantasi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Det er ikke tvil om at du vil få mer fart i et par 1515 kontra 215, da 1515 både er mer følsom og har nominell impedans på 4 ohm... det skal svært mye mer effekt til for å oppnå det samme

Og si at både AT100 og DC15 "spiller fra" 215 blir jo helt feil, for når du prater om at det blafrer i buksene til folk, da snakker vi basstrykk... og 2x15" kan nok ikke måle seg mot 4x15, det må du jo bare innse du og Cerwin.
    Ikke mye. 1515 er veldig tung drevne de også. Skal ikke la følsomheten lure deg. Å pga de har en impedans på 4ohm så gjør det at de blir enda tyngre last for forsterkerne også.

Når det gjelder AT100 og DC15 vs 215 så har jo jeg aldri sagt at de er råere enn 215 i basstrykk de sier jo seg selv at de ikke er. Selv om det ikke er så langt ifra. Men det har jo mye med kvaliteten å gjør. Kabinettene til 215 ødelegger mye. 1515 vs 215 i trøkk vinner 1515 garantert. Når du virkelig kjører på med 1515 på en vanlig stue så føles det nesten ut som at brystkassen din skal til å kollapse. Med nok effekt ivertfall. Hørte 215 i en liten stue med en kompis en gang på en LAB PA forsterker på rundt 2000w å jeg ble skikkelig skuffet. Det gikk dypt. Men det var ikke mye merkbar bass i trynet. 1515 på samme rommet med 2*218 var mye mye råere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mye. 1515 er veldig tung drevne de også. Skal ikke la følsomheten lure deg. Å pga de har en impedans på 4ohm så gjør det at de blir enda tyngre last for forsterkerne også.

Når det gjelder AT100 og DC15 vs 215 så har jo jeg aldri sagt at de er råere enn 215 i basstrykk de sier jo seg selv at de ikke er. Selv om det ikke er så langt ifra. Men det har jo mye med kvaliteten å gjør. Kabinettene til 215 ødelegger mye. 1515 vs 215 i trøkk vinner 1515 garantert. Når du virkelig kjører på med 1515 på en vanlig stue så føles det nesten ut som at brystkassen din skal til å kollapse. Med nok effekt ivertfall. Hørte 215 i en liten stue med en kompis en gang på en LAB PA forsterker på rundt 2000w å jeg ble skikkelig skuffet. Det gikk dypt. Men det var ikke mye merkbar bass i trynet. 1515 på samme rommet med 2*218 var mye mye råere.
    :lol:
    Ikke la følsomheten lure meg?

Eneste muligheten for at 1515 er mer bass i trynet som du sier kan jeg tenke mer er fordi dem er tuna mye høyere enn 215, dermed slår de hardere.

Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    alt tilsier at bassene i 215 er kraftigere enn i 1515. Har selv et par 1515 her nå, og slaglengden er liten + elementet ser spinkelt ut. Magneten må være mindre på dc elementene?
    Ja magneten har litt mindre diameter på DC elementene

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at kabinettene i 215 er så dårlige.. Jeg hadde aldri noe problemer med tykkelsen på kabinettene.. Om man hadde lagt nøyaktig den samme høyttaleren med doblet så tykk frontplate så ville de spilt bedre mener du?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1515 har litt tjukkere sideplater og frontplate, men at 215 er så ræva som cerwin sier er bare tullprat.
    Klart, en høytalerkasse blir aldri død nok, men jeg har ikke noen problemer med mine ang. det.
    uansett, ikke ta opp igjen dette Fabian, vi har vel hørt nok av det fra han fyren der

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste muligheten for at 1515 er mer bass i trynet som du sier kan jeg tenke mer er fordi dem er tuna mye høyere enn 215, dermed slår de hardere.
    Det er greit at bassene i 215 er like bra som de i 1515. Men det betyr ikke at de trøkker like mye for det om. Når det gjelder bass så teller alt. Delefilter, kabinett, størrelse osv. Ta for eksempel DC10 og V12F. På 1 218 så knuste DC10 V12F på alt. Både dypbass og trøkk. Spilte mye finere også. Godt eksempel på hvor mye kvaliteten på kabinette og delefilteret har å si. Å delefilteret på CLSC 215 for eksempel ser jo det ut som de har brukt 50kr på:|

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1515 har litt tjukkere sideplater og frontplate, men at 215 er så ræva som cerwin sier er bare tullprat.
    Har aldri sagt 215 er ræva. Men det er ikke like gode som 1515. Går ikke an å sammenligne engang. Synes 215 er en helt grei høyttaler.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jo cls-215 MDF plater om jeg ikke tar feil mens DC serien bruker spon. Så hvem som har best kasse kan man jo spørre seg. Jeg vil ihvertfall ikke lagt penga mine på DC kassene for å si det sånn. Vekt spiller etter min rolle absolutt squat i denne sammenhengen. Men stivhet og hardhet i materiale derimot.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil påsta at elementene(les:bassene)på clsc-215 er bedre enn i 1515,men diskant og mellomtonene i 1515 er kansje bedre enn 215`s ,en grunn er sikkert fordi 1515 har to av hver..en annen er sikkert fordi den har ett helt annet delefilter ,og en helt annen delefrekvens.. virker som om 215 f.eks ligger på 30hz på subbene og 1515 noe høyere (50hz) derfor virker det som om de slår mer og ikke full så dyp..
    så liker du dypbass gå for clsc215.. liker du såkalt slag i trynet(hehe) gå for 1515..
    grunnet at clsc er lettere er gjerne fordi 15år teknologi gjør noe..
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg er ute etter er jo noe som slår mest mulig egentlig da, og ikke mer dypbass.
    Og viss jeg kjøper 1515 så tror jeg at jeg taper mindre enn viss jeg kjøper cls-215(når jeg selger igjen).
    Men jeg er fortsatt veldig usikker og sliter seriøst med å bestemme meg.
    Det frister litt å bare bestille cls-215, dem er billigere enn 1515, og + at jeg slipper alt styret med å få fraktet dem!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja at du vil tape penger på CLS-215 er det liten tvil om.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min del tapte jeg ikke mer enn 500kr på clsc 215.. fikk 7500,- for mine etter over 1 1/2 år! Så er jo ikke sikkert! Kommer an på både selger og kjøper!

Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men trodde kanskje 1515 var enklere å få solgt for samme pris som jeg kjøpte for, siden de er litt sjeldnere enn cls.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du heldig å får et strøkent par til 8-9000,- som også har frontdeksler så kan du tjene på det. Men normalt så holder de seg stabilt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    grunnet at clsc er lettere er gjerne fordi 15år teknologi gjør noe..
    Å? Hvorfor det tror du? Det har bare noe med kvaliteten på høyttaleren å gjøre. Spinkle kabinett å lette komponent med dårlig kvalitet heter det du. Bare å innse det.

Side 7 av 15 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •