Nye høyttalere-cls-215 eller 1515 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 287
    Newcomer CV-Jannis sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får veldig lyst på 1515 når jeg hører hva CV-Gunnar sier om dem.
    Men er fortsatt litt usikker, fordi viss cls faktisk er en del bedre enn clsc.
    SÅ er det nok ikke så veldig stor forskjell på cls-215 og 1515

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde 1515 datt av ved 25Hz omtrent jeg.. Er ikke det mer eller mindre det samme som 215?

Kan ikke ha noe med at 215 spiller dypere pga den har en mellomtone og diskant som ikke kan sammenlignes den som sitter i 1515? Altså man får et inntrykk av at den spiller dypere rett å slett fordi bassene overdøver de andre elementene? Diskanten i 1515 er jo et PA element om jeg ikke tar feil og den har dobble mellomtoner. (Sier seg selv at dette er en mer lovende oppskrift for å spille øredøvende høyt)

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cw-fan
    Men har funnet ut at med en gang jeg skrur på svs'en så forsvinner all bassen fra høyttalerene.Kjenner det ikke så mye i brystet mer liksom.Men da rister bare alt mer.
    skjønner ikke helt hva som gjør dette:S
    Du må få justert fasen på svs'n, er vel justerbart på den

Ifølge info CV-gunnar har fått fra CV selv, så har 1515 oppgitt frekvensgang fra 30 og opp, mens 215 har fra 24 og opp, siden folk nevner dette med manglende dypbass på 1515 vs 215.
    1515 ser mye bedre ut enn 215 og er vel mer "påkosta" med flere elementer, dobbel spolede basselementer, nederste basselement delt ved annen frekvens, diskant bak...etc.
    Men om den er så mye bedre enn 215, det skal jeg ikke uttale meg om, til tross for at det er nok lagt mer arbeid i utvikling av 1515.
    Jeg vil mene at 215 spiller høyt nok for de fleste, og lyden synes jeg er veldig bra, jeg ble ikke skuffa over mine.

cw-fan: cls og clsc er samma greia

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Du må få justert fasen på svs'n, er vel justerbart på den

Ifølge info CV-gunnar har fått fra CV selv, så har 1515 oppgitt frekvensgang fra 30 og opp, mens 215 har fra 24 og opp, siden folk nevner dette med manglende dypbass på 1515 vs 215.
    1515 ser mye bedre ut enn 215 og er vel mer "påkosta" med flere elementer, dobbel spolede basselementer, nederste basselement delt ved annen frekvens, diskant bak...etc.
    Men om den er så mye bedre enn 215, det skal jeg ikke uttale meg om, til tross for at det er nok lagt mer arbeid i utvikling av 1515.
    Jeg vil mene at 215 spiller høyt nok for de fleste, og lyden synes jeg er veldig bra, jeg ble ikke skuffa over mine.

cw-fan: cls og clsc er samma greia
    Ja har prøvd å stilt på fasen.
    Jeg vet at elementene på cls og clsc er like, men jeg tror at du kan høre en liten forskjell i lyden med ett nytt delefilter, fordi dem må jo ha bytta delefilter for å bruke biwiring.
    Så jeg mener at det kan være en liten forskjell, men også at personene som hører dem tror at dem er bedre enn dem gamle.Men det er kanskje bare innbillning.
    Så du synst det er nok trøkk i clsc-215 asså? Hvordan er dem i forhold til v-serien? (viss du har hørt den)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V-serien er en helt annen type høyttaler enn classic. De er vel den billigste konstruksjonen CV noen gang har kommet med. Lyd messig spiller de ganske pent for å være CV men de tåler ikke på langt nær så mye effekt og bank som classic eller noen annen CV serie. VE-serien er et bedre valg da, eller AL eller DC. Hører ofte rundt på forumet her at brukere har fått sprengt spesiellt diskanten sin men også basseren ryker. (Ofte kommer dette av for dårlige forsterkere men ikke alltid)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    V-serien er en helt annen type høyttaler enn classic. De er vel den billigste konstruksjonen CV noen gang har kommet med. Lyd messig spiller de ganske pent for å være CV men de tåler ikke på langt nær så mye effekt og bank som classic eller noen annen CV serie. VE-serien er et bedre valg da, eller AL eller DC. Hører ofte rundt på forumet her at brukere har fått sprengt spesiellt diskanten sin men også basseren ryker. (Ofte kommer dette av for dårlige forsterkere men ikke alltid)
    Ja, har selv bare hørt clsc-15 på c372 og c272 .Og må inrømme at det spillte helt elendig, med veldig lite bass, og lyden var mye finere i V-serien.
    Men dette har nok med at Hifiklubben ikke gidder/klarer å få plassert dem skikkelig i rommet.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at elementene på cls og clsc er like, men jeg tror at du kan høre en liten forskjell i lyden med ett nytt delefilter, fordi dem må jo ha bytta delefilter for å bruke biwiring.
    Så jeg mener at det kan være en liten forskjell, men også at personene som hører dem tror at dem er bedre enn dem gamle.Men det er kanskje bare innbillning.
    Så du synst det er nok trøkk i clsc-215 asså? Hvordan er dem i forhold til v-serien? (viss du har hørt den)
    Bare en liten ombygging av filteret det for at det skal funke til bi-wiring, sikkert samme delefilteret ellers.

Nok trøkk i 215 ja... det er vel heller lenger opp i frekvensregisteret at 1515 spiller høyere... det er 2x15" i begge høytalere, elementa i clsc er ikke noe dårligere enn i 1515, heller bedre vil jeg si.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, Men dere som anbefaler clsc-215.Har dere hørt 1515 på MA oberon 6.1?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan de nye elementene fungerer i DC kassene.. En 1515 med 215 elementer. Må selvfølgelig gjøre noe med delefilteret men om det taes i betraktning

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke ha noe med at 215 spiller dypere pga den har en mellomtone og diskant som ikke kan sammenlignes den som sitter i 1515? Altså man får et inntrykk av at den spiller dypere rett å slett fordi bassene overdøver de andre elementene? Diskanten i 1515 er jo et PA element om jeg ikke tar feil og den har dobble mellomtoner. (Sier seg selv at dette er en mer lovende oppskrift for å spille øredøvende høyt)
    Det er noe i det du sier her. Men bassene går litt dypere da. Men de har en mye treigere å slapp bass. Mye pga det dårlige kabinettet. 215 asså. Diskanten i 1515 er ikke ett PA element nei. Det er bare en veldig sinnsyk diskant. Kan høres litt skrikende ut men det er bare på høyt volum. Men såpass må til for at det skal tåle så mye juling så det gjør. Skriker den på lavt volum så har du for mye treble på:|

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, Men dere som anbefaler clsc-215.Har dere hørt 1515 på MA oberon 6.1?
    CV-gunnar har.. og han er kjempe fornøyd. Selv syns jeg ikke 1515 er verdt penge den selges for. Se bra på hva f.eks AT100 og DC15 koster. De ligger på 3-5000kr.. du får med andre ord iallefall 2 par slike til prisen av en 1515.

Jeg ville nok uansett gått for cls 215. Hvor ofte spiller du så øredøvende liksom.. cls låter "penere" syns jeg.

EDIT: Mange jeg kjenner velger cls 15 pga at de spiller bedre i normale rom, cls 215 krever relativt godt med albuerom .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å legge inn en annen dimensjon i denne diskusjonen, så kan det jo tross alt være at noe skjer med høyttalerene dine - altså et element som blir sprengt e.l.

Da må du huske på at det er vanskelig å få tak i elementer til de gamle modellene til CV, fordi de har flyttet produksjon ut av USA og dermed ikke produserer elementer til de gamle høyttalerene lenger!!!

Til CLS-215 vil du få tak i elementer i ganske lang tid fremover!!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alver'n
    Bare for å legge inn en annen dimensjon i denne diskusjonen, så kan det jo tross alt være at noe skjer med høyttalerene dine - altså et element som blir sprengt e.l.

Da må du huske på at det er vanskelig å få tak i elementer til de gamle modellene til CV, fordi de har flyttet produksjon ut av USA og dermed ikke produserer elementer til de gamle høyttalerene lenger!!!

Til CLS-215 vil du få tak i elementer i ganske lang tid fremover!!!
    Jepp du har ett poeng der

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får rekonet alle elementene til eldre CV høyttalere uten problemer. Og det er ofte billigere enn å kjøpe nye elementer.

Active magnus14 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Ser ikke ut til at det nyter og komme med andre forslag. Du har en flott utstyrsliste, men "ødlegger" den litt med cv høyttalere. Syns ikke det passer helt inn;-)
    Men helt klart! For en ungdom er nok cv kanskje det som er mest gøyalt! Om du har låst deg på disse to høyttalerenen får du bare prøve og lytte til dem selv. Vanskelig og si vilket par som passer deg best. Lytt selv;-)

er enig med jens123. cv er bare brukbart til en ting og det er å riste ned ting og ikkje noe mer.det er også litt tøft med mye bass. Men va er vidts med en hel haug med ukontrolert buldring? har to kamerater han ene har clsc 215 på ein qsc rmx2450 og han andre har Klipsch RF-7 på midlertidig ein betha T-3000 Pa forsterker snart oberon 6.1. må bare si det at Klipsch spiller den mest presise basen eg har hørt i mit liv. Det blir ned tur og komme til han med clsc og høre dem etter på. det både spiller høyere og bedre bass og til tider mer bass i RF-7

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnus14
    er enig med jens123. cv er bare brukbart til en ting og det er å riste ned ting og ikkje noe mer.det er også litt tøft med mye bass. Men va er vidts med en hel haug med ukontrolert buldring? har to kamerater han ene har clsc 215 på ein qsc rmx2450 og han andre har Klipsch RF-7 på midlertidig ein betha T-3000 Pa forsterker snart oberon 6.1. må bare si det at Klipsch spiller den mest presise basen eg har hørt i mit liv. Det blir ned tur og komme til han med clsc og høre dem etter på. det både spiller høyere og bedre bass og til tider mer bass i RF-7
    CV er brukbart til mer enn bare å riste ned ting jo! dem går ann å ha mye morro med.
    Men det er klart rf-7 spiller mye bedre, dem er jo i en annen prisklasse.
    Viss CV hadde lagd noe som kosta over 20tusen så hadde det nok vært ganske mye trøkk i det også.
    Og så burde du jo fått hørt Clsc-215 og 1515 på oberon 6.1 før du begynner å klage på CV.
    Ikke det at jeg mener CV spiller finere enn rf-7, men jeg er ute etter noe jeg skal bruke mest til fest, og da mener Jeg CV er en bedre løsning,

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV til fest er ubertøfft . Har som du sikkert vet AL1000 selv, helt rått (er nok kanskje ikke den CV modellen CV-"fans" liker best men.. forskjellige meninger ).

Har faktisk sett RF-7 til 11-15000kr på bruktmarkedet.. det er MYE bedre kjøp enn 1515 syns jeg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig er nok RF-7 men er ganske utrolig om de basser mer med 10" mindre membran område pr høyttaler.

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

cls-215,Clsc-215. dc1515

ville gått for ett par Clsc-215, delefilteret er det samme som cls(bortsett fra bi wiringen). +du kan få clsc-215 brukte for 6000,- og nedover..(1-3år gamle)

cls-215 koster jo 9000,- nye,er vel ikke så mange av dem på bruktmarkedet ennå.. men er bedre hvis du skal ha flere mindre forsterkere da den har bi-wiring.
    dc1515 derimot er bra ,men gamle og dyre. ligger vel fra min. 8000,- -14000,-
    de første ble laget i 1991 så de begynner å trekke på årene..
    sistnevnte ser mer ut som en vanlig høyttaler skal (synes jeg).

Ville gått for ett par brukte clsc-215 og brukt resten av pengene på en/to skikkelig(e) forsterker(e).
    Har clsc-215 selv, og driver dem bra med bare 2x240w rms. men vurderer å kjøpe en cv-2.6kw forsterker.
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydmessig er nok RF-7 men er ganske utrolig om de basser mer med 10" mindre membran område pr høyttaler.
    nja.. nå hører jeg mest på metallica og slik til fest.. ikke så veldig heftig bass der liksom . Andre ting som teller. Men de basser nok, og "renere" syns jeg. Men men... min smak det da . De har jo også en veldig heftig magnet/motor, som får CV'ene til å se veldig pinglete ut.

Side 2 av 15 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •