Kjøpte meg et element og lurer på om det er bra :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpte meg et element og lurer på om det er bra :)

Ja jeg var på ekeberg markedet i dag da, og fant meg ett billig element.

Navn: Boss AVA-W129C
    12"
    600 watt (max)
    4ohm

Betalte 150.- for det så uansett hvor dårlig det er er det vært det (var ikke engang pakka ut )

Så hva tror dere? er det bra?
    Og ca. hvor stor forsterker burde jeg ha til den? skal lage min første aktive sub

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

boss er vel egentli et bilstereo element, og ikke av den sorten som er best ansett, men for 150,- er det vel helt ok.

Hva med eltek sin sf2500? koster vel rundt 2k og vil vel få litt liv i den.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montér det i en lenestol eller sofa og bruk det som romperister. Å bruke tid, krefter og materialer på å lage en kasse er håpløst når man ikke har gode T/S parametre å gå ut ifra.

Her er en tråd som kan inspirere litt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har egentlig ikke noe sted og ha den som romperister, men er jo mulig og skaffe det og Ellers har jeg lyst til og prøve og lage ei kasse og se ossen det blir, bare for morro skyld

Men må si at det hadde vært fett med noe sånt men trur det elementet er litt feil for romperister, glømte og si at nedre frekvens var 30hz.....

Ja jeg så at det sto at den var beregna for bil, men hva er egentlig forsjellen?

Skal skjekke ut eltek sf2500 også

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at resonansfrekvensen til elementet er 30Hz diskvalifiserer det på ingen måte fra å bli brukt som romperister. Elementet slutter ikke å fungere under 30Hz hvis det var det du trodde.

Elementer til bilbruk er ofte tilpasset bruk i veldig små kasser med tidlig knekkfrekvens (siden kupéforsterkninga fyller på med 12dB per oktav fra rundt 70Hz og nedover). Å få et slikt element til å spille bra innendørs krever vesentlig større kasse enn til bruk i bil og en strømsterk forsterker.

Jeg tror du vil få mye mer moro ut av det ved å bruke det som en romperister. Ta det fra en som har bygd kasser for eksperimentets skyld. Når det ikke fungerer er det sure arbeidstimer som er kasta bort Og romperister ER gøy

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg veit at høytallern fortsatt spiller. Det har jeg testa ut...
    Men det er vel mye bedre bass i de lave frekvens områdene fra en høytaller med lavere resonansfrekvensen? Og det er vel de lave frekvensene man er ute etter fra en romperister?

Ikke misforstå, skulle gjerne lagd en romperister, men problemet er at jeg har streroen på rommet og har ikke noe sted og setta en romperister. Vel kansje under senga, men men.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har rett i en lav resonansfrekvens er å foretrekke for dypbassgjengivelse, men ikke heng deg opp i det. En kompis av meg har to SEAS 10" elementer montert i en 38L kasse plassert under den ene sofaen sin. Resonansfrekvensen til dette systemet er mellom 74 og 78Hz (lukket kasse). Likevel fungerer dette knall som romperister til langt under resonansfrekvensen.

Romperister i senga...hvorfor ikke? Hvis du bruker senga som sitte/liggeplass når du ser film er jo valget greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Romperister i senga...hvorfor ikke? Hvis du bruker senga som sitte/liggeplass når du ser film er jo valget greit.
    hehe, jojo.
    Jeg får ta og tenke litt nøye imelom detta her og se hva jeg kommer fram til.

Men uansett så trenger jeg en forsterker og det blir vel noe av det samme selv om det blir sub eller romperister?

Skjekka ut eltek sf2500 og den virka bra. Noe dyr (for mitt budsjett), men overkomelig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, SF2500 kan være et alternativ for å drive den i begge tilfeller. Justérbar delefrekvens er nyttig ved bruk av romperister.

Hvis du har en surroundreceiver med pre-out for subwoofere (og innebygget delefilter) er det fremdeles nyttig å ha et ekstra filter. Dette fordi enhver rest av dialog må fjernes fra romperisteren. Men for all del, jeg skal ikke dømme de som vil kiles litt i stumpen hver gang Mel Gibson eller James Earl Jones åpner kjeften

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har jo sub utgang på recivern min.
    Kan jeg da kansje gå for et noe billigere allternativ da(så lenge jeg ikke bryr meg om at det rister i baken når Mel Gibson snakker) ?
    Eller skal lage kasse?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være gull verdt å ha mulighet til å justere et ekstra filter når det er snakk om romperistere. Jeg ville nok ha gått for en forsterker med filter, men du kan jo selvfølgelig finne ut om det er nødvendig eller ikke ved å låne en vanlig forsterker og teste ut litt før du bestemmer deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testa elemente litt i den ene forsterkern min som får signaler fra sub utangen til den som er "center" for lyden. Syns ikke det er så spesielt bra lyd at det gjør noe, men det hjelper sikkert mye når den er spilt inn og blir montert

Ellers har jeg kommet fram til at jeg skal prøve og lage en kasse, fordi det er noe jeg har hatt lyst til og prøve lenge. Er litt usikker på om den skal bli aktiv eller passiv. Det kommer mest ann på hvor mye oenger jeg har

Og blir det bare noe drit ut av den kassa så lager jeg nok sikkert en romperister
    Men akkuratt nå så er det ikke plass under senga og hifi'n min har en 15" tv så jeg utsetter den litt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Boss AVA-W129C:
    FS 33Hz
    Vas 118 liter
    Qts 0,5

Prøv en lukket kasse på 55-60 liter, godt dempet, og bruk aktiv deling på 60Hz. Er du i tillegg heldig med roomgain i rommet ditt, burde du kunne få et greit resultat. Elementet har høy følsomhet, så et brukbart lydtrykk burde være oppnåelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Hvor stor forsterker syns du jeg skal kjøpe a?

så litt på denna http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...28%20&cart_id=

Men den blir vel kansje litt "overkill"? :P
    Ellers har jeg jo blitt anbefalt eltek sf2500

Men trenger litt råd om hvordan jeg skal bygge kassa.

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vell å kaste perler for svin på dette elementet..
    men du kan jo kjøpe den og bygge kasse osv. så bytter du heller ut med ett bedre element senere visst det trengs..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buckweed
    Det blir vell å kaste perler for svin på dette elementet..
    men du kan jo kjøpe den og bygge kasse osv. så bytter du heller ut med ett bedre element senere visst det trengs..
    Ja virker greit det, men er det sånn at elemter er standarisert så en annen
    12" passer like bra?

Newcomer Crazysteps sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bruk receiveren din og et billig aktivt delefilter (Reckhorn til 400kr) og lag en god rumperister slik som dette:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...ea-salong.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •