Prosjekt romperistere påbegynt... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 78 av 78
    Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jormot
    Vil det hjelpe å bygge en kasse som dekker undersiden av høyttalerne? Eller blir det for lite volum selv når kassa går nesten ned til gulvet? Tenker på en kasse som dekker begge/alle elementene.

En kasse vil bare forsterke basslyden.

En av grunnene til at svs er så bra er den enorme størrelsen. Tanken min med romperister var å få litt punch i sofaen uten alle vibrasjonene som følger med en god sub.

Hvis du bare vil ha risting i sofaen så anbefaler jeg ikke å bygge elementene inne.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått noen forandring av bass i resten av rommet? Trenger litt ekstra puff andre plasser enn i sofaen også, suben er ikke nok pga at rommet er noe sært.

Har både forsterker og element klart. Bare et 15" PA element i første omgang, trenger bare en plate så er jeg i gang. Har planer om 4 15" etterhvert i sofaen, men får ta det gradvis.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Har du fått noen forandring av bass i resten av rommet? Trenger litt ekstra puff andre plasser enn i sofaen også, suben er ikke nok pga at rommet er noe sært.

Har både forsterker og element klart. Bare et 15" PA element i første omgang, trenger bare en plate så er jeg i gang. Har planer om 4 15" etterhvert i sofaen, men får ta det gradvis.
    Beklager veldig sen tilbakemelding...

Det virker for meg som det blir mer jevn bass i hele rommet med romperisterene på. Testet uten sub og beveget meg rundt i rommet, Særlig i motsatt hjørne kunne jeg føle bassen. Velig lite lyd men det fysiske var der absolutt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Beklager veldig sen tilbakemelding...

Det virker for meg som det blir mer jevn bass i hele rommet med romperisterene på. Testet uten sub og beveget meg rundt i rommet, Særlig i motsatt hjørne kunne jeg føle bassen. Velig lite lyd men det fysiske var der absolutt.
    Går greit det. Har rukket å sette en 15" i sofaen selv, mest for å prøve om dette hadde noe for seg. Og jeg må si at det hadde det. så her må det flere elementer til :-)

Ellesr har jeg omtrent samme erfaringene som deg når det gjelder lyd i resten av rommet.

Men jeg har fått ny sub også, og den tar seg stort sett av bassen her i huset;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *slettet*

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette eventuelt også brukes i musikk, som ekstra punch eller kanskje dunking? Litt basslyd fra anlegget kunne jo også være morsomt, fremfor kun risting.
    Guitar hero blir i såfall en fryd..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt det kan brukes til musikk eller kke kommer mye an på hva slags element du bruker osv. Har nettopp gåt fra ett 15" element til fire, og det kan til en viss grad gå an å sitte der med musikk nå, men tidligere var ikke det aktuelt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deilig på musikk også. Hadde Flageborg innom å kalibrerte. Ble helt topp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for litt siden montert et par 15" av det billigste MGR elementet:
    MGR A-1715 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Tanken var: billigst mulig - mest mulig opplevelse.

Skal jammen si at det funka ja!! :-)

Har ikke noen forsterker enda men har testet litt med et par forsterkere bare for å se om dette var noe.

Jeg måtte dog ty til litt kalibrering for å få dette optimalt.
    Hadde en kanal ledig i Behringeren min, så jeg filtrerte bort endel av de høyeste frekvensene slik at det ikke blir så mye "lyd", bare risting...

På film nå så tenker jeg utnytter ca. 70% av ytelsen til elementene.
    Skrur jeg for mye opp blir det rett og slett for mye/kraftig og unormalt.

På musikk så blir det kun brukt til party-musikk da jeg ikke synes det passer bra til lyttemusikk.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan er dette med forsterker, noen som har forslag til en liten effektforsterker som kun skal drive 2 eller maks 3 elementer?
    Tenker da å koble denne effektforsterkeren til hjemmekino-receiveren via sub-tilkobliong.
    Trenger jeg forresten da delefilter også, eller kan jeg begrense hvilke frekvenser som skal spilles og ikke på receiveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av varemit
    Men hvordan er dette med forsterker, noen som har forslag til en liten effektforsterker som kun skal drive 2 eller maks 3 elementer?
    Tenker da å koble denne effektforsterkeren til hjemmekino-receiveren via sub-tilkobliong.
    Trenger jeg forresten da delefilter også, eller kan jeg begrense hvilke frekvenser som skal spilles og ikke på receiveren?

Du kan bruke omtrent hva som helst så lenge forsterkeren er kraftig nok.
    2 elementer er greit på en 2 kanals forsterker, men 3 kan bli et problem iht til motstanden.
    Det jeg likte best var en 2 kanals forsteker med volumkontroll og fjernkontroll.
    Da kunne jeg sitte i sofaen og justere hvor mye "trøkk" jeg ville ha.

Antakelig så kommer jeg til å gå for en billig Alto PA effektforsteker med en forforsterker for volumjustering.
    Bakdelen er at PA forstekere bråker så den må jeg stappe i et annet rom.

Jeg koblet også romperisterene til Sub-utgangen, men syntes det ble litt for mye risting, kall det gjerne "unødvendig" risting.
    Det er ikke helt normalt at du rister ved at en person går......hvis man ikke ser på Hot Fuzz da...

Jeg har kun 1 sub-utgang på receiveren også kan jeg ikke dempe frekvensene via receiveren. Da ville jeg også ha dempet begge SVS'ene.
    Bruker normal deling på 80Hz på subene, så romperisterene blir i utgangspunktet foret med samme signalet som SVS'ene.
    Behringeren har 2 kanaler som jeg kan justere uavhengig av hverandre og der den ene jevner ut kurven til SVS'ene, tar den andre kanalen seg av romperisterene og fjerner noe av det som ligger opp mot 80Hz.

Egentlig så går mine to PB10 greit ned til ca 18hz før de begynner å rulle av så romperisterene er bare tenkt for å få tyngden og det fysiske i bunnen - dvs de er ikke ment til å lage lyd.

Å bruke et filter til å dele/dempe romperisterene må man ha.
    Et filter etter sub-utgang er nok det beste, men man får jo en effekt uten det også.

Hvis du ikke har sub'er idag, og kun har fronter eller surround, så kan du nok sette receiveren til 60Hz eller lavere hvis du kjører Frontene som Large.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har jeg fire 15" elementer hentet fra Proson 215RR, og de er drevet av en Kenwood THX Ultra effektforsterker. Det er to elementer på hver utgang og de er seriekoblet, slik at de ikke trekker mye strøm. Ut fra spec på forsterkeren skal elementene få ca. 35-40W max på denne måten, og forsterkeren har en veldig grei last. Sammen med SVSen gir det skikkelig jordskjelv når det er påkrevet.
    Prøvde med brokobling, slik at hvert av elementene fikk dobbelt så mye effekt, men det ble for mye av det gode.
    Men har du en subforsterker så vil det selvfølgelig være greit pga volumkontroll, fase og frekvens, men den trenger ikke være fryktelig stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ja, spørsmålet er hvor liten og forsåvidt også billig forsterker jeg kan bruke til 2-3 15" sub-elementer.
    Får man noe til under 1000 kr? Kjøper sannsynlig vis en egen 12" sub til surroundanlegget mitt, men om jeg kunne bruke jordskjelv-oppsettet som bidrag til litt partymusikk og spill hadde jo dette vært fantastisk. Da kan jeg vel bare kutte på en høyere frekvens, slik at de spiller opp mot kanskje 100-150 Hz?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på hvilken impedanse elementene du skal bruke har.
    Er det tre 4ohms elementer kan du koble dem i serie, da får du 12ohm og en lett last for forsterkeren, og et rimelig effekttrinn som kan brokobles kan være greit.
    Om det er 8ohms elementer blir det litt verre, kobler du dem i paralell ender du med 2,7ohm, og det blir en vanskelig last om du har tenkt på en liten brokoblet effektforsterker.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det kommer litt an på hvilken impedanse elementene du skal bruke har.
    Er det tre 4ohms elementer kan du koble dem i serie, da får du 12ohm og en lett last for forsterkeren, og et rimelig effekttrinn som kan brokobles kan være greit.
    Om det er 8ohms elementer blir det litt verre, kobler du dem i paralell ender du med 2,7ohm, og det blir en vanskelig last om du har tenkt på en liten brokoblet effektforsterker.
    Viktig å huske på at en brokoblet forsterker ofte ikke liker seg så godt under 8ohm. 4ohm går som regel greit litt avhengig av høyttaler type og om de ikke dipper så mye under.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandelen.no - Netthandelen.no Proson RSA-300, denne virket jo som et greit alternativ til dette formålet om den har kraft nok til å drive noen 15" elementer?
    De 1000 Watt de skryter av i annonsen tror jeg fint lite på, men denne ser ut til å ha delefilter? I og med at denne blir brukt som subforsterker i biler ville jeg tro den kan duge til formålet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du bruke denne hjemme må du ha en strømforsyning som leverer 12V og mye strøm, for de 1000W som det skrytes av trenger du runfdt 100A, og en strømforsyning som leverer det koster større penger enn en dedikert subforsterker eller effekttrinn koster.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0