Hjelp vasskada høgtalar

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer hingst sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp vasskada høgtalar

Som sikkert enkelt veit har eg vore plaga av flom der også delar av anlegget mitt blei overfløymd. Blant anna høgtalerane vart råka av vatnet. No har dei vore til takst og takstmannen hevdar at høgtaleren er fullt brukbar og utan noko skade unteken skjønnheitsfeil. For dette vil han tilby meg 1500 kr.

Bør eg godta dette eller bør eg krevje full erstatning? Er det ikkje slik at sjølv om noko teknisk ikkje er gale med høgtaleren vil lydsignaturen endre seg når kabinettet blir forandra? Fukt må jo gjere eit eller anna med høgtalaren?

Eg sett stor pris på meiningsytringar av alle slag:-D

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som kan hjelpe?
    Takstmannen kjem igjen i morgon så treng råda i kveld.:???:

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2.håndsverdien går ihvertfall ned ved skade på høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke høyttalerne nesten helt nye?!
    Så vidt jeg husker hadde du B&W 603...
    Stikk til Hi-Fi klubben og spør hva de tar for et sett nye kabinetter. Legg frem saken for dem, og spør om de kan gi et overslag på hvor mye høyttalerne har tapt seg. Har en kompis som gjorde dette, og Hi-Fi klubben svarte ærlig og det ble et mye bedre resultat enn det forsikringsselskapet tilbø. Forsikringsselskapet måtte da bøye seg i støvet.

Spør om de kan lage et prisoverslag til deg.

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å si, uten å se på nevnte høyttalere...
    Men generelt sett, ja - høttalerens lydsignaturen kan skades.

p.s. enig med gromkaellen, undersøk det med HFK.
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    Stikk til Hi-Fi klubben og spør hva de tar for et sett nye kabinetter. Legg frem saken for dem, og spør om de kan gi et overslag på hvor mye høyttalerne har tapt seg. Har en kompis som gjorde dette, og Hi-Fi klubben svarte ærlig og det ble et mye bedre resultat enn det forsikringsselskapet tilbø. Forsikringsselskapet måtte da bøye seg i støvet.

Veldig godt råd. Følg dette du så får du iallefall ett riktig overslag.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen

Dei var vel mindre enn ein månad gammle ja. Har også eigen forsikring på desse gjennom Hifiklubben, men vart råda om å ta alt samla. Får sjå kva resultatet blir etter møtet i morgon så får eg eventuelt ta videre kontakt med Hifiklubben seinere.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, fekk høgtalarane heimkjørt i dag så eg kunne få sjå skadene sjølv. Samanføyinga i kantane ikkje lenger va opptimal. Eine basselementet hadde det også vorte bulk i så det er ikkje aktuelt med noko anna enn full erstatning.

No spørst det berre kva høgtalar eg skal bruke ertsatningskronene på:-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marine høyttalere?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en gang man får vann i en MDF-plate er den ødelagt. Det betyr at hele kabinettet er ødelagt. Det er grunn til å tro at dette løst koster mer enn halve prisen på høyttalerne. Skal man flytte over alle delene på et verksted vil det ytterligere dra på 3-4000kr i arbeid.

Dersom takstmannen hevder at høyttalerne dine er i orden med bare skjønnhetsfeil er jeg glad han ikke taksterer biler. "Ja, ramma er litt skjev, men det er bare å justere forstillingen, og airbagene er løst ut, men med litt sort tape over hullene blir bilen så god som ny!

Det er direkte useriøst å enten:
    -Som takstmann ikke vite noe om høyttalere men å utgi seg for å vite.
    -Eller forsøke å snyte deg på denne måten.

Men sjekk hva det koster å reparere skadene du så blir det nok skikkelig gjort opp.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Med en gang man får vann i en MDF-plate er den ødelagt. Det betyr at hele kabinettet er ødelagt. Det er grunn til å tro at dette løst koster mer enn halve prisen på høyttalerne. Skal man flytte over alle delene på et verksted vil det ytterligere dra på 3-4000kr i arbeid.

Dersom takstmannen hevder at høyttalerne dine er i orden med bare skjønnhetsfeil er jeg glad han ikke taksterer biler. "Ja, ramma er litt skjev, men det er bare å justere forstillingen, og airbagene er løst ut, men med litt sort tape over hullene blir bilen så god som ny!

Det er direkte useriøst å enten:
    -Som takstmann ikke vite noe om høyttalere men å utgi seg for å vite.
    -Eller forsøke å snyte deg på denne måten.

Men sjekk hva det koster å reparere skadene du så blir det nok skikkelig gjort opp.
    Takk for rådet Akkurat det om MDF-platene var eg ikkje klar over. Eg sett stor pris på at dykk set av tid til å hjelpe ein vitlaus ungdom. Slike innspel er gull verdt!

Høgtalarane vart send inn til ein uavhengig elektrikker som slo fast at det ikkje var noko teknisk feil med dei. Eg kan difor tørre og påstå at han kanskje ikkje er den mest egna til å uttale seg om ein høgtalarkonstruksjon sidan han berre konkluderar med ein skjønnheitsfeil.

Eg driv no og utformar eit brev til forsikringsselskapet og fleire innspel og sakleg oppbygd argumentasjon vil fortsett vere til stor hjelp

Men marine høgtalarar var kanskje ikkje så dumt forslag:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at mdf plater ikke tåler vann burde en takstmann som inspiserer vannskader vite. Består jo i hovedsak bare av lim og sagflis. følg rådene som har blitt gitt så ordner det seg nok.

lykke til!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er trist at takstmenn enten ikke gjør jobben sin eller presenterer et resultat som er farget av hvem som betaler lønna hans.

Sjekk om han er uavhengig, og meld gjerne i fra til forsikringsselskapet at dere ønsker å utpeke en annen takstmann selv. Ofte blir takstmannen utpekt av ansvarlig selskap, og du kan jo tro at de velger en som gjør sitt beste for deg?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •