Prosjekt 5.1 -> 7.1 for under 1 og en halv høvding (!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt 5.1 -> 7.1 for under 1 og en halv høvding (!)

Etter å ha byttet min HK AVR2550 til en AVR5550 for en slik og ingenting, var spørsmålet hvordan man skulle innrede stua for et 7.1 oppsett. Etter litt om og men, ble det klart at omdekorering var utelukket. Så hvordan får man et 7.1 oppsett når sofaen står helt inntil bakvegg og SL og SR står på stativ på hver side av sofaen?

Kandidater måtte ha så høy WAF som mulig, være billig og ikke stikke for mye ut fra veggen. Tenkte kanskje dipol ruvet minst ut i rommet, og etter litt surfing, fant jeg overraskende nok disse:

http://www.hifiklubben.no/show.php?f...duct=gale3060b

Gale 3060B bipol høyttaler på hele 2.6kg (!) pr stk. Konstruksjonen fremstår som utrolig forseggjort og solid. Helt ressonansdødt - og finishen er upåklagelig. Disse har jeg tenkt å montere ca 2 meter opp på bakveggen med bare en meters avstand ca.

Meget spent på lyden disse produserer, i og med at finishen er så forseggjort. Nå skal vel egentlig dipol monteres ut fra lytteposisjon, men har noen formening om hvordan dette vil bli? Evt ting jeg kunne gjort annerledes?

Har returrett på høyttalerne, så er ikke noe problem å velge en annen løsning. La forslagene hagle! [/url]

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er de montert, og det ble faktisk ikke så verst rent utseendemessig. Noen som har tips til mat jeg kan fore de med for å teste ut effekten?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte på Gale med Cambridge-elektronikk her om dagen. Jeg ble rett og slett imponert! Jeg hørte på de største stativhøyttalerne. De hadde en helt grei sammenheng, og imponerende dynamikk uten å bli særlig påtrengende. Bassen i de små stativhøyttalerne ble dog for slank.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, etter litt lytting må jeg si at dette virkelig hjalp til med å skape et diffust lydbilde bak. Lydbildet bak ble "løftet" flere hakk, og jeg har nå større problemer enn før med å retningsbestemme lyder. Dette har jeg alltid syntes har vært et problem med 5.1 anlegg. Joda, det høres sikkert imponerende ut at en høyttaler baki kroken står og skriker - men ideen er jo at du ikke skal merke at det står høyttalere der. Lyden skal bare innlemme deg i filmen. Og det synes jeg dette oppsettet til de grader klarer.

Bruker HK Logic 7 på vanlige stereosignaler, og det fungerer utmerket. Har enda ikke prøvd noen DD-EX eller DTS-ES filmer, men kan alt konkludere at til 1.400,- kroner så må disse småtassene være en glimrende investering. Kan fortsatt ikke få lovprist finishen på de høyt nok! Glimrende!

Har tatt bilder her, men ser ingen mulighet til å legge ut disse (?) Ser ut som kun trådstarter kan ha vedlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •