Plassering av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av sub

I mitt rom så er det mest bass når subben står bak meg. Men jeg har problemer med å få den til å spille sømmløst og bra sammen med resten. Jeg merker at subben står bak. Er det beste å ha subben forran? Eller er det bare en tweake sak, så spiller subben bra selv om den står bak? Jeg merker det spesielt til musikk. Dette gjelder en SVS PB-12 plus/2

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt vanskelig å gi gode råd uten noen beskrivelse av annet utstyr, rom og plantegning. Hva mener du med å ha sub'en bak? Rett bak sofa eller bak i rommet?

Har selv samme sub og min trives særdeles godt på linje med frontrekke. Min står til høyre for høyre front i ett hjørne med yttervegger. Det er ca. 20 cm klaring bak og 10 cm til høyre vegg. Gain på kl 11, tunet til 20 Hz deler på ca 70 Hz

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W 604 s3 front og tilsvarende rundt.
    Subben står plassert i høyre hjørne bak. der er det yttervegger. Ca. 2,5 m unna sofaen. Prøvde å plassere den i høyre hjørne forran, meen da mistet jeg mye av trykket. Der er det en lettvegg og en yttervegg. rommet er ca. 6x5m.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du svs plus'en koblet opp mot små eller store høyttalere? (for stor sub mot små fronhøyttalere går sjelden bra, ikke sant "g-h"?)
    Er det en surround forsterker med romkorreksjon. Er vegger og gulv solide, eller ressonerer det lett når du slår i veggen. Som regel er bassen til musikk mye mere nyansert enn den i fim som regel også er lite retnings bestemt.
    Beste plassering (sånn jeg ser det) er mellom høyttalerne, lengst mulig unna hjørnene (kan jo også prøve med bass-feller) og ikke minst på linje med front høyttalerne siden det vil oppstå en fase feil, retnings og tidsfeil..
    My point of view..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er en Denon 3806 med rom kor. Veggene er ganske solide.
    Problemet med å ikke ha subben i hjørne er at da mister man veldig masse trykk da. Når jeg måler med radio shacken min så er kurven stigende i fra 20 hz til 80 hz. det skiller ca 12 Db. Hadde det vært motsatt hadde vell det vært mye bedre etter som jeg har forstått. Men jeg skal prøve å sette subben fram igjen og treake litt så får jeg om det blir bedre.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk å finne rett plassering etter bakvendtmetoden. Sett sub'en der du normalt sitter, spill av en musikk med jevnt mye bass. Kryp deretter rundt i rommet og hør/mål etter den beste bassen. Sannsynligvis i ett av hjørnene men en krabberunde fungerer bra i de fleste tilfeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •