bi amping av dynavoice m85, har jeg gjort riktig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bi amping av dynavoice m85, har jeg gjort riktig?

når jeg bi amper høyttalerne, er det riktig å gjøre slik somjeg har gjort å tvinne sammen endene på 4 kabler å dytte de inn i hver av de vanlige front utgangene? eller skal jeg ta to av kablene og dytte inn i speaker b? eller hvordan gjør jeg, har bare vanlige kabler, men har tvinnet de sammen i endene så de har 4 ender hver, hvis dere skjønner, klarer ikke å forklare ordentlig.

eller for å gjøre spørsmålet enklere, hvordan ska jeg gjøre det så riktig som mulig når jeg bare har vanlige kabler som er tvinnet sammen? hvilke kabler skal inn hvor?

edit: har en Nad t753 hjemmekino reciver.
    http://www.hifiklubben.com/NO/Produk...eiver_Graa.htm

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kabel fra forsterker til diskant
    - Kabel fra forsterker til bass/mellomtone

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, men skal jeg kun bruke de vanlige front utgangene eller skal jeg ta og dytte kablene til diskanten inn i f.eks speaker b, mens jeg setter kablene til bass inn i speaker a? og åssen vet jeg hvilke av inngangene på høyttalerne som er til bass og hvilke som er til diskant?

for hele poenget med bi-amping er vel at de forskjellige elementene skal drives av forskjellige forsterkere, det blir vel ikke det hvis jeg bare tvinner sammen kablene og setter de i forsterkeren akuratt som jeg skulle gjort uten bi-amping?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehhh... det blir jo slik som Tiger sier.. Du trenger 2 sett med kabler. Det ene settet festes i den forsterkerutgangen du vil bruke (som vanlig) og så til enten de to terminalene på bunn eller topp på høytaleren. (som vanlig)
    Så må du passe på å fjerne eventuel kabel bit eller gullplate mellom terminalene bak på høytaleren. Så fester du helt likt med en ny kabel. (til en ny speaker utgang på forsterkeren...)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men noen snakker om å bruke ekstra bakkanaler til bi-amping, hva vil det si da?

har gjort som dere sier, 2sett med kabler, tvinnet sammen og sottet helt vanlig inn på forsterkeren, og opp og inn på alle terminalene på høyttalerne.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    ok, men noen snakker om å bruke ekstra bakkanaler til bi-amping, hva vil det si da?

har gjort som dere sier, 2sett med kabler, tvinnet sammen og sottet helt vanlig inn på forsterkeren, og opp og inn på alle terminalene på høyttalerne.
    Hei..

På NAD T753 bruker utgang a+b de to samme forsterkermodulene, så du kan ikke kalle det bi-amping dersom du bruker to par høyttalerkabel fra disse. Dette blir det samme som bi-wiring..

Det er dog èn mulighet for å bi-ampe med denne forsterkeren..

Dersom du ser bak vil du se det står pre-out og main-in.. Mellom disse vil det være noen broer mellom "front L", "front R" osv...
    Disse broene kan du nappe ut.
    Nå kan du benytte et y-ledd som går FRA "pre-out front L" og TIL f.eks "main in front L + main in surr L".
    Gjør det samme fra "pre out front R" og til "main in front R + main in surr R".

Nå må du bruke et sett høyttalerkabel fra front L OG ett sett fra surr L til venstre høyttaler og det samme til høyre høyttaler såklart...

Når du nå bruker surroundmodus Enhanced ST1 vil høyttalerene dine bli "bi-ampet".. Tungvint, og du får ikke brukt bakhøyttalerne:/ men det skal funke.. Jeg har selv aldri prøvd...
    Husk å fjerne mettalbroene mellom terminalene på høyttaleren!!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff, hørtes tungvindt ut, men får det vel til hvis jeg prøver, takk for forklaringen

men trodde bi-amping og bi-wiring var det samme jeg?
    hva er forskjellen?

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bi-amping skal man teoretisk doble effekten høyttaleren får.. Dette ved å bruke fire kanaler (evt to forsterkere) til et par høyttalere
    Ved bi-wiring blir to kanaler brukt på et par høyttalere (men signalet blir splittet opp, en kabel til diskant/mellomtone.. Og en til bass).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men slik jeg kjører vil si bi-wiring det da, ok.
    men da trro jeg at jeg dropper noe videre ordning med dette, kanskje når jeg får ny forsterker i hus.

takk for hjelpa.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •