JM Lab Electra 936 VS Sonus Faber Cremonia

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JM Lab Electra 936 VS Sonus Faber Cremonia

I dag solgte jeg mine Electra 936 etter en stund annonsering, bla her på forumet. I samme slengen tok jeg sjangsen på å kjøpe noen høytalere jeg aldri har hørt før. Slo til på Sonus Faber Cremonia. Noen som har hørt disse og som kan komme med litt info til meg? Noen som vet åssen de står seg i forhold til Electra 936?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo hatt en knall god høytaler hvis den har vært i kombo med elektronikk den og ditt øre liker. Sonus Faber er jeg mer eller mindre fan av, så etter min mening har du gjort et fantastisk bytte. Hva slags informasjon er du ute etter? Teknisk informasjon finnes jo på nettet, og det har du sikkert fått med deg før kjøp. Lydmessige forskjeller burde du jo fint klare å høre selv? Lyd nirvana? Gratulerer så mye med fantastiske høytalere..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -dette er jeg spent på... hva du synes.. Jeg har kun hørt rimeligere modeller fra nabolandene og i den klassen er Focal og Sonus Faber meget forskjellige.

Når kommer dem?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Electra fikk jeg ikke til å stemme i huset der vi bodde før. Pga jobb leide vi ut huset og flyttet oss ned til Sogndal. Der kom Electra mer til sin plass. Bassen som jeg savnet fra huset kom mer frem her på den nye plassen. Ellers synes jeg lyden fra Electra (hvordan forklare lyderfaringer?) liksom ikke hadde fylde. Iom at vi skal flytte tilbake til huset en dag tenkte jeg at jeg skulle prøve å bli mer fornøyd og bytte ut Electra.
    Det jeg lurer på er da om Sonus kan være like "vanskelige" som Electra når det kommer til plassering/rom. Lydmessig er jeg VELDIG spent iom at jeg ikke får disse før om en uke eller to. Så derfor spør jeg. Får ikke kjøpet ut av hodet og vil dra inn flere erfaringer før de er i stua her.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JM Lab er lyse og analytiske i spillestilen (har ikke hørt Electra, men det sies at de ikke er ulike i spillestil med mine tidlegere Cobalt og med samme diskant) mens SF conserto domus er mørke og slett ikke analytiske. De passet ikke mine preferanser i det hele tatt men mange liker dem. Noen kalte klangen romantisk og jeg synets det hele låt klemt. Nøytrale er det ikke. Hvordan Cremona er i forhold vet jeg ikke.
    Jeg ville aldri anbefalt SF uten å høre dem. Jeg tror man enten liker dem eller ikke. Design kan de i allefall!! Tipper de hadde solgt mindre om utssende hadde vært beskjedent.

Endel synes jeg er for direkte og brutal når jeg uttaler meg:twisted:

Jeg ville prøvd å purre med HiFi huset og spurt etter innbytte til 1027BE. De skal visst være knallgode og André er villig til stor prisreduksjoner.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt enig med antonx her. Focal og Sonus Faber er to vidt forskjellige høyttalere. Sonus Faber er langt fra nøytral, og preges av en varm klang. På lik linje med Focal, bør de nok matces korrekt når det gjelder forsterker.

Designet er meget bra.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har pratet med Andrè og han kunne fortelle meg at det var problemer med leveranse av den nye Focal pga massebestillinger i bla USA. En annen sak er at jeg ble litt missfornøyd med mine 936 da de sto i huset. Skal jeg virkelig gå for de nye JM Lab høytalerene når jeg var missfornøyd med 936? Forskjellen mellom disse må være stor hvis jeg skulle gjøre/tørre det. De kommende høytalere skal jo tilbake til utgangspunktet innen 1 år og lyden vil jo være like dårlig da som nå (hvis det ikke er stor forskjell mellom ny og gammel Electra)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke modeller tenker du på egentlig? Hører de sier ar focal skal endre spillestil (mindre analytisk). jeg ville i allefall ventet til andre har prøvd dem først (ikke stolt på André). Hvilken spillestil liker du? Hva er viktigst? Musikksjanger? Rommet ditt? Hvor viktig er bass? Stram og kontrolert eller bare mye bass?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Har pratet med Andrè og han kunne fortelle meg at det var problemer med leveranse av den nye Focal pga massebestillinger i bla USA. En annen sak er at jeg ble litt missfornøyd med mine 936 da de sto i huset. Skal jeg virkelig gå for de nye JM Lab høytalerene når jeg var missfornøyd med 936? Forskjellen mellom disse må være stor hvis jeg skulle gjøre/tørre det. De kommende høytalere skal jo tilbake til utgangspunktet innen 1 år og lyden vil jo være like dårlig da som nå (hvis det ikke er stor forskjell mellom ny og gammel Electra)
    OT: Antonx, du er så direkte og brutal! Skjerp deg :P

JA!!!!!!

Jeg fikk mine 1007 idag som jeg byttet til fordi 816s diskanten "tok livet av meg". 1007Be er fantastisk bra. Kort og godt. De spiller utrolig åpent, oppløst og fyldig. Sitter her bare og gliser. Jeg hører nye detaljer i musikk jeg trodde jeg hadde hørt det meste i. Instrumenter og stemmer får struktur og kommer ut skikkelig bra og høyttalerne har meget bra lydbilde, både dybde og holografi. 1027 er jo det samme, bare enda mer av den deilige bassen, jeg ville snakket med André og prøvd, jeg har ihvertfall en deal om at jeg kan bytte til nye Chorus 800v f.eks. hvis jeg ikke ble fornøyd. Og nei, jeg får ikke provisjon av salg.

Tillater meg til å sakse fra Stereophile sin test av 1007Be i Juni i år:
    ""Brilliant!" was the word that leapt to my lips when I played my first CD through the Electra 1007s, and that impression remained consistent throughout my auditioning—though as time went by and the speakers broke in, their top two octaves blended into the whole. The Focal's treble sounded extended, clean, and grain-free—the tweeter's beryllium diaphragm obviously contributes significantly to a superbly performing transducer—but I suspected that the tweeter was balanced slightly on the "hot" side of neutrality. Reticent this speaker was not. Not that it always called attention to itself—nothing so overt. String sound on an SACD of works by Ralph Vaughan Williams with James Judd conducting the New Zealand Symphony Orchestra (Naxos 6.110053), for example, while vibrant, never sounded steely, bright, or fatiguing—quite the opposite, in fact. I felt I could listen for hours, and often did so. Even Eric Clapton's rather aggressively miked vocals on Me and Mr. Johnson (CD, Reprise 48423-2) could be played back at high levels without strain."

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriver en liten review av Focal 1007/1027Be om dagen. Burde snart dukke opp på avforum.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte først og fremst på 1027Be hvis det er de`t som er grommutgavn i Electra. Hvis jeg ikke husker helt feil så fikk jo 926/36/46 også KNALL KRITIKKER fra alt av hi-fi entusiaster rundt om i verden uten at det hjalp meg noe særlig. Jeg vet at dette er bra høytalere men er som sakt veldig usikker på om de passer mitt oppsett/stue. Min musikksjanger strekker seg fra klassisk, pop, rock og litt heavy som feks Iron Maiden. Har en sønn som liker det mest ekstreme av heavy, men det gidder jeg ikke ta hensyn til. Har så mange favoritter så det er vanskelig å bare gå for en sjanger. Det som spilles mest gjennom året er Pink Floyd. I dag har jeg en Yamaha DSP-Z9 og en røten dvd-spiller (min opprinnelige dvd-spiller tok kvelden). Tenkte jeg skulle vente til Yamaha kom med blue-ray spilleren før jeg gidder å innvistere 1000vis av kronarser. Andrè mente den var rett rundt hjørnet. Venter spent på deres testresultater

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Focal 1027 og 1007

Hei - har nå hatt mine 1027 og 1007 siden sist fredag (endelig). Kan bare si meg enig i hva som blir skrevet om disse her i tråden. Mer detaljer, mer bredde og "luft" - det hele bringer frem detaljer som jeg ikke hadde før (Audiovector Mi3/1 Signature).
    Om de passer i ditt rom og med din elektronikk kan bare en test svare på. Jeg for min del er svært fornøyd så langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del Roger såpass gode og dyre høyttalere(hva enn du velger) fortjener avspiller og forsterkere som er jevnbyrdige.

Mulig jeg er fordomsfull, men Yamaha DVD spiller??

Jeg hadde aldri matet en høyttaler som 1027BE med en tvilsom spiller...

slemme meg:twisted:
    Hva har du av forsterker?

Cybervision; "diskanten tok livet av meg". -har du blitt slem også? Hehe. Synes du var litt uenig med meg jeg.... før du kvittet deg med dem...

Det er vel riktig at 1007/27 ikke har for aggresiv diskant? Venter spent på flere inntrykk fra dem. Synes du de gir tilstrekkelig bass? Hvordan er bassen i forhold til Cobalt?

Roger; Hvordan vil du at det skal låte? Hva er viktigst? Vanskelig å gi råd uten av vi vet dette.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he! Vel, dvd-spillere er kanskje ikke min sterke side. Men jeg tror Yamahaen er ok. Vet at en entusiast her inne har toppmodellen av Yamahaen nå og høytalerene han har er B&W Nautilus 803D. Lurer på om det er killroy. Han virker i hvertfall fornøyd. Jeg har receiveren til Yamaha, DSP-Z9. Jeg vil ha en lyd som er en anelse varm og som kan gi meg mer bass enn Electra 936 kan gi. Noen dvd-spiller du ville tenkt på i dette segmentet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DVD spiller til video og CD-spiller til musikk. Jeg kjenner ikke Yamaha så jeg synser kanskje for mye.. Det sies at du må opp i dobbel pris omtrent for å få samme kvalitet som en ren CD avspiller.

Kan jeg få anbefale Usher 6371? Demoen jeg fikk ga mersmak.. De har mye bass (ikke så stram?) og låter luftig, detaljert og åpent. Mulig man bør være litt varsom med diskanten men tror det går fint med riktig matching. Tror de passer fint til litt varm/snill elektronikk. Dessuten har de et utsøkt design. De er store og krever nok endel plass. Koster veil. 25 lapper.

selv falt jeg for ProAc D15 som er litt varm men ellers veldig nøytral, åpent og veldig detaljert med ypperlig perspektiv og fokusert men samtidig snill. Dypbass som er kontant men ikke veldig hurtig. Men kanskje de har for lite basstrykk for deg.

Ellers er Dali Helicon 400 noe å tenke på? Selv om det er HiFi klubben som selger dem..

Er det slik at du ikke har bestilt Sonus Faber?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er vel riktig at 1007/27 ikke har for aggresiv diskant?
    Beryllium diskanten er definitivt ikke aggresiv....

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Cybervision; "diskanten tok livet av meg". -har du blitt slem også? Hehe. Synes du var litt uenig med meg jeg.... før du kvittet deg med dem...

Det er vel riktig at 1007/27 ikke har for aggresiv diskant? Venter spent på flere inntrykk fra dem. Synes du de gir tilstrekkelig bass? Hvordan er bassen i forhold til Cobalt?
    Slem? Jeg? Aldri Litt uenig er og var jeg, ja de "tok livet av meg", men var ikke helt på tryne på noen innspillinger bare kvaliteten var veldig høy.

1007 er mindre kresne på dårlige innspillinger faktisk, selv om de skinner enormt på topp innspillinger. Klangen, tilstedeværelsen, luften i diskanten, romfølelse - jeg er nokså sjokkert. Kan sitte 1 meter fra dem, og lyden liksom bare "er" overalt. Diskanten finnes ikke hard eller aggressiv eller no i den duren. Diskanten er en av de beste jeg har hørt.

Bass - de har ikke helt samme trøkket som 816s. Men de har like mye bass, og til størrelsen trykker de mye, har dog ikke vrengt mye opp enda. Bassen er mye bedre enn 816s, bedre definert og har mer struktur.

Jeg sliter litt med å skjule min begeistring.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høytalerene er bestilt men ikke betalt. Jeg har en avtale med selger, så jeg kommer ikke til å bryte den. Men jeg tror ikke det kommer til å by på så mye problemer med å kvitte seg med de hvis det overhodet ikke stemmer for meg. Skal ringe Andrè og høre med han igjen. Han snakket om noen brukte 1027 som kanskje han kunne skaffe. Det var ikke killroy som hadde Yamaha dvd men wizkid. Når det kommer til dvd-spiller vil det ikke bli tilgitt på noen som helst måte hvis jeg betaler 25.000,-. Kona kommer til å gjelle meg med potetskrelleren. Jeg tenker meg et budsjett på mellom 0-10.000,- og jeg kjøper da helst brukt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da får du uansett hørt Sonus Faber. Billig brukt 1027? Ehii.. de vil ja ha...

Blir spennende å høre hva du synes om Cremonia. Nei, de er sikkert ikke vanskelig å selge om de ikke passer deg men litt tap blir det jo. Du kunne poste et innlegg på hifisentralen. Det er det mere aktivitet og helt sikker flere eiere av SF (men de er helt sikkert av "like" kategorien).

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk et par 1007Be m/stativ til salgs for 25.000,- SEK på en nettside i Sverige. Billig ver det kanskje ikke, men gang med 0.86 og husk at summen inkluderer stativer, så er det ikke så ille. Omsetningshastigheten/byttefrekvensen på hifi-utstyr virker som den er omtrent proporsjonal med kostnaden på utstyret....

Fant dem på et blindt google-søk, så linken er selvsagt langt uti dimman nå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •