Dali SWA-15, "tregt" påslag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali SWA-15, "tregt" påslag

Har fått kjøpt denne sub'en brukt, og har et "lite" problem.

Denne sub'en har kun autopåslag, ikke off-auto-on som de fleste andre aktive sub'er.
    Det som er en liten utfordrin er at det skal litt signal til før den slår seg på, og da tar det tre sekunder før den lager lyd, og er det tyst i ca. 6 min slår den seg av igjen.

Er det noen som vet om en eller annen modifikasjon inne i den som kan gjøre at den står konstant på om jeg slår på bryteren?

Alternativet er å skru opp LFE nivå ut fra receiver og ned forsterkning på sub, men føler ikke helt at det er noen god løsning heller. Signalet går også gjennom en Behringer, mne den er ikke "aktivert" for øyeblikket, har ikke kommet så langt enda.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når de står i auto så er dette normalt (merkelig at Dali ikke har lagt til 1 funksjon som gjør at den er på hele tiden da.. hmm).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet jo at det er normalt, men andre sub'er jeg har hatt har også hatt muligheten for å slå den "helt på".
    Det er smått irriterende når de første skuddene kommer fra en kruttlappistol, og de siste høres ut som de kommer fra en kanon.
    Lurer på om det finnes et rele som det går an å overstyre inne i sub'en. Tar gjerne bryet med å slå den av og på i stedet for å lure på om jeg spiller høyt nok til at den slår seg på.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Idiotisk den auto on innstillingen. Skulle jo tro det var en grunn til at folk slo på subben sin

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med det på min og, så hadde det ikke vært for at jeg har naboer (så liten vits med kraftig sub) så hadde jeg nok skiftet ut denne etterhvert. Er ikke den beste musikk subben for å si det slik

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har først og fremst tenkt å bruke den til film, men det kan jo gjerne gå en stund mellom hver gang det er såpass signal i LFE kanalen at den slår seg på, og det er litt trist.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du stille subben din på "plus" i kalibreringen på forsterkeren din så kan det hjelpe...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Kan du stille subben din på "plus" i kalibreringen på forsterkeren din så kan det hjelpe...
    Regner med at du mener å justere opp nivå på subwooferutgangen? Har tenkt på det, men er litt redd for at det kan bli litt begrensninger i selve sub'en, kompresjon el.l.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal det.

Håpet er likevel å "fikse" den slik at den står på, og ferdig med det. Kan evt sørge for ekstra forsterkning i Behringeren også, slik at den slår seg på ved enda lavere volum.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme treghets og av/på syndromet med hørbare klikk og i tillegg noen "ploppe" lyder har jeg på de litt til års kommende Infinity SubWooferene jeg bruker fortiden. Det hadde vært fint med en standard ON løsning på et slikt problem der ikke produsenten har vært fremsynt nokk til å ha en slik valg løsning tilgjengelig. Av/på syndrometsom gjør seg spesiellt gjeldende når man ser film sent på kvelden, og ikke vil vri opp volumet pga at man vil ta litt hensyn til omgivelsene.

Det nermeste jeg har kommet en løsning (som desverre ikke virker helt bra den heller,) har vært å skru ned volumet følsomheten på effekt forsterkeren i subben, og øke nivået på LFE kanalen, samt å velge 80Hz eller høyere som øvre delefrekvens for denne i Receiveren i stedet for mellom 40-60Hz som egentlig er den som jeg synes lydmessig fungerer best i mitt oppsett.

Tipper det egentlig er bare en liten "bypass" operasjon som skal til for å eliminere denne litt irriterende automatiske styringen av power, eventuellt å kunne forlenge på tiden etter påslag til f.eks 5min > 3 timer el. men det var det å finne ut det riktige stedet og en måte som ikke kobbler ut eventuelle sikkrings kretssløp osv...

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan være dette er helt feil, men må si det iallefall. på min B&W asw600 så må subben slås på FØR alt annet. desom den slås på etterpå går den i standby etter noen min. kan jo være verdt et forsøk iallefall.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    kan være dette er helt feil, men må si det iallefall. på min B&W asw600 så må subben slås på FØR alt annet. desom den slås på etterpå går den i standby etter noen min. kan jo være verdt et forsøk iallefall.
    Det du skriver her kan jo ikke være helt feil, hvis det virker i ditt oppsett Mori, men har testet dette tidligere, samt å bruke Y ledd på LFE signal kabelen så begge kanalene på subwooferen får signal osv, men det hjalp ikke i mitt oppsett i alle fall.

Problemet er vel egentlig bare at man ikke får stillt av Auto Power fungsjonen, som oftere fungerer greit til musikk, men heller dårlig til mange film lydspor.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Det nermeste jeg har kommet en løsning (som desverre ikke virker helt bra den heller,) har vært å skru ned volumet følsomheten på effekt forsterkeren i subben, og øke nivået på LFE kanalen, samt å velge 80Hz eller høyere som øvre delefrekvens for denne i Receiveren i stedet for mellom 40-60Hz som egentlig er den som jeg synes lydmessig fungerer best i mitt oppsett.
    Er dette jeg har endt opp med å gjøre også, og det funker relativt greit, selv om jeg deler på 60 Hz.

Som du sier må det bare være snakk om en liten "bypass" operasjon som skal til. Vil tro det er et rele som blir trigget når den skal slå seg på, og det må være mulig å la dette være trigget hele tiden. Kan kanskje prøve å ta kontakt med Dali og få skjema på boksen, de har det kanskje tilgjengelig elektronisk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •