Front og høyttalere til ca10-15K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Front og høyttalere til ca10-15K

Trenger noen tips til høyttaler kjøp..
    Skal endelig bytte ut mine proson front og center høyttalere, som forøvrig har klart seg godt som nybegynner høyttaler.
    Høyttalerne jeg leter etter skal fortrinnsvis brukes til film, men også litt musikk.
    Ser vel etter en høttaler i klassen til B&W604.
    Har fortiden en HK330, men skal også byttes ut etter at høttalerne er kommet i hus..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Lyric 402!! . Eller Triangle Altea ESw. Lyric er mørkere i klangen, mens Triangle er mer BW style. Selv har jeg BW, men i denne klassen, syns jeg Patos Lyric 402 er et kupp!!

Men du burde også sjekke ut JBL Studio L890.. Krever litt guffe da men.

Disse finner du hos:
    www.avhifi.no
    www.norskhificenter.no
    www.hificenter.no

EDIT: Siden Roar hos Patos ikke har fått ut fingern og laget en lyric center, så faller denne kanskje bort .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyttet litt til Patos tidliger og ble meget imponert, men er ikke helt komfortabel med designet. Triangle Altea ESw så betraktelig bedere ut design messig, men muligheten for å få lytte før kjøp er vel ikke mulig i stavanger regionen?

Vurderer også bruktmarkedet..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maxwell, de har vel åpent lørdager?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fører Maxwell...Triangle?
    Okay...får ta turen i morra da..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg være skråsikker men tror det ganske sikkert. Hvis jeg husker riktig så var FallenA og så på Triangle der da han hadde spøkelset etter seg.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Triangle

Triangle har fått mye god ommtale i USA etter det jeg har lest og virker som et kjempe valg når det gjelder Hjemmekino, ettersom den har mye av alt unntatt bass, altså den trenger en god og pressis subb.

favoritten min til under 20 er foreløpig ProAc som man kan få i oslo til 16000 men den er ikke en utpreget kino høytaler, mer klar sterio.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YS..
    Fører Maxwell...Triangle?
    Okay...får ta turen i morra da..
    Jeg var hos Maxwell her i Stavanger og så Triangle utstillt. Så er ganske sikker på at de fører Triangle...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Triangle har fått mye god ommtale i USA etter det jeg har lest og virker som et kjempe valg når det gjelder Hjemmekino, ettersom den har mye av alt unntatt bass, altså den trenger en god og pressis subb.

favoritten min til under 20 er foreløpig ProAc som man kan få i oslo til 16000 men den er ikke en utpreget kino høytaler, mer klar sterio.
    ProAc Studio 140 er en mye bedre høyttaler enn Patos lyric 402. (og bedre enn Triangle). den er meget nøtral og kanskje litt tørr (engelsk) i klangen så den kan gjerne kombineres med varm og fyldig forsterker?

Hva skiller en hjemmekino høyttaler bortsett bra at basstrykk og dypbass er viktigere? og at presise plasseringer er mindre viktig?

Studio 140 har mye og dyp bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble desverre ingen tur på Maxwell i dag, men må få det til på mandag.
    ProAc Studio 140 sprenger budsjettet mitt og da gjenstår jo senter høyttaler også..

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YS..
    Ble desverre ingen tur på Maxwell i dag, men må få det til på mandag.
    ProAc Studio 140 sprenger budsjettet mitt og da gjenstår jo senter høyttaler også..
    Sist jeg var der hadde de kun åpent på lørdager.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Hva skiller en hjemmekino høyttaler bortsett bra at basstrykk og dypbass er viktigere? og at presise plasseringer er mindre viktig?
    Basstrykk? Dypbass? I hjemmekino er det vanlig å dele av ved 80hz, og la sub ta seg av resten. Selv om det ligger bass over dette nivået også, så vil jeg si at dynamikk, detaljer, luftighet, "sprut" etc er vel så viktig for å få en god høyttaler til hjemmekino.

IMO syntes jeg ikke ProAc er så spesielt bra til kino. Nå skal det sies at jeg kun har hørt Response D15 (25k?), så jeg vet ikke hvordan den rimligere Studio 140 er. Response er bra på mange måter, men jeg syntes nedre mellomtone/bass var litt "rotete", og de er ikke så detaljerte og luftige som jeg liker de (MAO veldig subjektivt det her). Senteren til Response serien syntes jeg heller ikke er spesielt god eller noe å skryte av. Senteren er halve opplevelsen, så det er kritisk at den er av god kvalitet. Vurderte Audio Physic en gang i tiden, men de har samme problem. Senteren er holder ikke mål ift. de ellers svært gode høyttalerne deres. Studio serien har vel ikke egen senter en gang? Som nevnt ovenfor ser jeg ProAc som stereo-høyttalere. Videre syntes jeg designet på ProAc er kjedeligt dersom man skal bry seg om det. (igjen subjektiv mening).

Triangle og Patos har jeg ikke hørt på.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du skal bruke det mest til kino, ville jeg kanskje vurdert JBL eller Klipsch, men sørg for å få en demo først så du er sikker på at du liker lyden. Gjerne matched med en SVS sub. Må du ha gulvstående? Til kino skal du uansett bruke sub, og har da muligheten til å gå opp ett hakk kvalitetsmessig på selve høyttaleren ved å velge en stativ-modell siden det ikke lenger er livsviktig at den klarer de dypeste frekvensene under 50hz.

Ellers så er Dali Ikon 6 eller 7 sammen med Ikon Vokal 2 senter-HT et alternativ som mange liker. Disse kan du sammenligne med de B&W du allerede nevner på hifi klubben.

Focal Chorus burde også ligge innenfor ditt budsjett, og er mulig å få god pris på i Norge. Liker du design er disse ganske stilig, og skal etter sigende låte meget bra til prisen. Kanskje litt vanskligere å få hørt på før du kjøper....

Sjekk også flere bruktmarkeder, og følg med over tid. Hender det dukker opp godbiter der...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å ta en ekstra kikk på Klipsch høytalere. Dette er saker som virkelig passer til kino! Ekstremt dynamiske høytalere som passer meget godt til film. Selv så ble jeg bitt av "Klipsch-basillen" etter en lyttetest.
    Det er ingen tvil om hva jeg skal ha når jeg en dag får penger nok :-D

Det beste tipset jeg (og sikkert de fleste andre her inne) kan gi deg er å lytte selv. Reis rundt til alle hifi butikkene i området, spør betjeningen om hva de anbefaler og hør hvordan det låter... Folk har veldig forskjellige preferanser, så er veldig individuelt dette med høytalere. Det finnes nemlig de som ikke liker Klipsch i det hele tatt også

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation hvor bodde du?

For to dager siden var jeg innom Oslo hificenter og fikk en meget god demo på et system de hadde der med Klipsch fjorårets modell vel å merke men det er ikke nevneverdige forandringer på dem i år.

Det besto av to store fronter og en meget heftig center i samme serie, RF-82
    var Frontene koster 10,ooo,- alene tror surroundene kostet 5000 uten at jeg kunne si dette sikkert. var en annen modell i fjor enn nå.
    og centeren mene jeg var en RC-62til 4400,- dette ga de en pris på 15000,- på som de sa var et avslag på 7000,- så det var kanskje noen pris endringer og nye modeller i år men det hørtes suverent ut og bør høres om en bor i oslo og vurderer surround til 15,000,- ! :-D

#Det jeg mente med at ProAc ikke er suveren i et kino oppsett er at man kan få andre høtyalere som jeg mener kan gjøre en vel så go jobb til samme eller billigere pris. ProAc var utrolig fin å høre på i sterio, ikke alle passer til alt vet du men det var jo mitt syn og kan ikke snakke for andre annet enn at det virker som flere mener det samme som meg på dette punktet.#

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Basstrykk? Dypbass? I hjemmekino er det vanlig å dele av ved 80hz, og la sub ta seg av resten. Selv om det ligger bass over dette nivået også, så vil jeg si at dynamikk, detaljer, luftighet, "sprut" etc er vel så viktig for å få en god høyttaler til hjemmekino.

IMO syntes jeg ikke ProAc er så spesielt bra til kino. Nå skal det sies at jeg kun har hørt Response D15 (25k?), så jeg vet ikke hvordan den rimligere Studio 140 er. Response er bra på mange måter, men jeg syntes nedre mellomtone/bass var litt "rotete", og de er ikke så detaljerte og luftige som jeg liker de (MAO veldig subjektivt det her). Senteren til Response serien syntes jeg heller ikke er spesielt god eller noe å skryte av. Senteren er halve opplevelsen, så det er kritisk at den er av god kvalitet. Vurderte Audio Physic en gang i tiden, men de har samme problem. Senteren er holder ikke mål ift. de ellers svært gode høyttalerne deres. Studio serien har vel ikke egen senter en gang? Som nevnt ovenfor ser jeg ProAc som stereo-høyttalere. Videre syntes jeg designet på ProAc er kjedeligt dersom man skal bry seg om det. (igjen subjektiv mening).

Triangle og Patos har jeg ikke hørt på.
    - dette innlegget skjønte jeg ikke mya av:?

hjemmekino vil jeg ikke ha så jeg har ikke erfaring med dette. men nysgjerrig på forskjellene. Så sub er egentlig det eneste man trenger å tenke på?

Hva mener du med at studio 140 ikke er spesielt bra til kino? D15 er mye mere detaljrik enn 140. Dette er nettopp en av de beste egenskapene til D15. Samt dynamikk, musikalitet og naturtrohet. De er bra luftige. Rotete bass/nedre mellomtone har de slett ikke. Hvilken elektronikk hørte du dem med? Mener å huske at Studio 140 serien ble testet som hjemmekino sammen med mange andre i what HiFi og at de vant testen.

Dette innlegget synes jeg bærer preg av uvitenhet. Du nevner ikke noe som kan være negativt med proAc etter mine erfaringer.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type musikk hører du mest på Antonx? Jeg innbiller meg at du hører mye på akustisk musikk. Er det musikk som fungerer best på Proac D15? Eller tar jeg helt feil?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hjemmekino vil jeg ikke ha så jeg har ikke erfaring med dette. men nysgjerrig på forskjellene. Så sub er egentlig det eneste man trenger å tenke på?
    Dynamikk og punch over 80hz er det viktig å ha, men til kino blir det ofte delt ved dette nivået for å la sub ta over det som vi forbinder med dypbass (som du var inne på). Litt smaksak, men de aller fleste vil nok sette pris på litt "friske" og dynamiske høyttalere til kinobruk.
    Hva mener du med at studio 140 ikke er spesielt bra til kino?
    Vi kan jo begynne med senterhøyttaleren, eller lettere sagt mangelen på en....
    D15 er mye mere detaljrik enn 140. Dette er nettopp en av de beste egenskapene til D15. Samt dynamikk, musikalitet og naturtrohet. De er bra luftige. Rotete bass/nedre mellomtone har de slett ikke. Hvilken elektronikk hørte du dem med? Mener å huske at Studio 140 serien ble testet som hjemmekino sammen med mange andre i what HiFi og at de vant testen.
    Når ga et engelsk blad en dårlig karakter til engelsk høyttaler sist? Videre så er det merklig at de tester Studio 140 til hjemmekino, når ProAc (så vidt meg bekjent/correct me if im wrong) ikke lever senterhøyttaler til den serien....

Du fremstiller D15 som den perfekte høyttaleren, men jeg sier bare den ikke passet smaken MIN og MINE preferanser for hva som er bra lyd. Eieren som hadde de jeg hørte på delte tydligvis mine meninger, for han byttet noen måneder etter jeg hadde vært der. Har også så vidt hørt på de hos Lyric når jeg var på jakt etter nye høyttalere, noe som gav meg lignende erfaring. Jeg står på det jeg sa, det var min oppfatning av D15.
    Dette innlegget synes jeg bærer preg av uvitenhet. Du nevner ikke noe som kan være negativt med proAc etter mine erfaringer.
    Da kan vi konkludere med en ting, Anton. Og det er at vi er subjektive begge to, og har to forskjellige meninger om denne høyttaleren...

NB. Hva har uvitenhet med oppfatninger av lyd å gjøre? Mener du jeg ikke har hørt på de? Eller er jeg for dum til å skjønne at disse er bra?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har såvitt hørt proac. utfra det og hva jeg leser er dette merket rake motsetningen av klipsch?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jeg har såvitt hørt proac. utfra det og hva jeg leser er dette merket rake motsetningen av klipsch?
    Klipsch vil jeg si er en langt mer morsom høyttaler til hjemmekino. De kan være bra til stereo også, men krever litt mer omtanke mot forsterkervalg. Flere anbefaler rør til klipsch, så det sier litt om klang og lydsignatur.

Har ikke hørt mye på klipsch, men de gangene jeg har hørt på det merket, har det gitt meg litt aggressiv "live" følelse noe som er flott til film IMO. Ikke så rafinerte og snille som mange andre alternativ, og definitivt ikke varm lyd men helt klart morsomme i visse sammenhenger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •