32, 250 eller 600ohms Høretelefoner fra Beyerdynamic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

32, 250 eller 600ohms Høretelefoner fra Beyerdynamic

Bestemte meg for lenge siden at jeg skal kjøpe meg en beyerdynamic dt 990. En dag jeg git til avforum så jeg en link til der en kan "customise" sitt eget beyerdynamic headset. Med dette kom også valget om en vil ha 32, 250 eller 600 ohms, og jeg fikk et ? ansiktsutrykk... Etter å ha lest gjennom hva de forskjellige innebar forstod jeg at 600ohms er det ulitmate for lydekvalitetens del, men at en trenger en kraftig utgang for åutnytte dette. Er det noen grunner til ikke å velge den 600ohms typen? Jaja, jeg vet at en trenger en forsterker for å drive disse hodetelefonene fra f.eks en mps spiller, men den utgangen jeg har fra den eksterne delen av lydkortet mitt (Creative SB Audigy 4) skule vel være kraftig no skulle den ikke? Uansett, noen som har peiling på hva jeg bør kjøpe når pris ikke spiller noen rolle av ohm utgavene? Og noen som har bestilt fra denne siden før?

http://www.beyerdynamic.com/cms/manufaktur.1456.0.html#
    trykk på venstre bildet av de to nederst på siden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville gått for 250ohms utgaven hvis jeg var deg. 600 er tungt å drive og er beregnet for bruk i studio hvor det kan være behov for å parallell-koble flere headsets på en utgang (2 x 600ohm parallellt blir 300ohm.) Audigy gir 2 volt ut maks, og det vil ikke være nok for å få skikkelig liv med en så høy motstand. 250 er forsåvidt også relativt høyt, men det burde gå bra fra lydkortet.

Det finnes jo et par konkurrenter i denne klassen da - noen spesiell grunn til at du velger DT 990 over AKG 701, Sennheiser HD 650 og Grado RS2? (Bortsett fra at du bestemte deg for lenge siden mener jeg...? ;-))

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den innebygde hodetelefonforsterkeren i et lydkort kan ikke måle seg med en standalone hodetelefonforsterker uansett.
    Det var lysår (lydår?) i forskjell mellom den integrerte i mitt SB extigy til Rega Ear ihvertfall. Skal du ha skikkelig godlyd så anbefaler jeg dedikert hodetelefon amp :-D

A

Produsent repr. ketilmorstol sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg ikke holde et langt fordrag om hodetelefoner, så her er en kort og konsis guide på hvilken impedans som passer til hva:

32 Ohm:
    Til bærbart utstyr som Mp3 spiller, walkman's - alt som drives av 2-3 batterier. Anbefales også til bærbare pc'er, evt stasjonære med "enkle" lydkort.

250 Ohm:
    Til hodetelefonutgang på Hi-Fi receivere eller cd-spillere, men også lydkort av litt mere proff kvalitet.

600 Ohm:
    Til separat hodetelefon forsterkere av seriøs kvalitet. Corda, Rega, etc)

Når det gjelder studiobruk så lager beyerdynamic en egen serie beregnet for det, og da er impedanser som 80 og 250 Ohm det meste vanlige.

En hodetelefon på 250 kontra 32 Ohm vil låte ganske så forskjellig på strømsvakt utstyr som Mp-3 spillere. Bla vil du med en 250 Ohm'er få ikke bare mindre bass, men den vil også bli "slafsete"/ rotete og ikke så kontant som med 32 Ohm.

Mvh Ketil Morstøl

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aha:D

Kommer jeg til å greie å høre forskjell på en 250 ohms og 600 ohms utgave da?
    Hvis det er tilfelle er jeg villig til å legge til en 1000lapp eller to i en skikkelig hodetelefon forsterker. Men jeg vil helst ha en forsterker som ikke har, eh, høyere volum en 1 liter for å si det sånn. Det skal være portabelt. Hadde liksom planer om å ha noe en både kan ha med seg på hytta sammen med en mp3spiller, så forsterker må jeg ha uansett. Har selv ikke peil på forsterkere, noen som kan gi meg et tips på en til midre en 2000, men misforstå meg rett, den trenger ikke koste 2000, bare den står i stil med hodetelefonene...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •