Noen som kjenner til DOXA 6.2 høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som kjenner til DOXA 6.2 høytalere

Var innom en bruktbutikk i dag, og kom over et ganske strøkent parr med Doxa 6.2 høytalere som var priset til noe jeg mener å huske fra tidligere nypris må være under 1/12, dermed klarte jeg ikke å unngå å kjøpe dem.

Husker jeg var imponert over lyden fra noen tilsvarende Doxa høytalere jeg hørte demonstrert hjemme hos en som solgte meg sine Magnepan høytalere til fordel for disse. Det er noen år siden nå, men husker i den forbindelse den meget gjennomsiktige og dynamiske spillestilen Doxa høytalerene hadde.

Prøver nå å finne litt mer informasjon om disse høytalerene, har googlet og søkt litt på forumet her, men fant ikke noe serlig mer info om dem.

Lurer derfor på om det er noen som har noen egene erfaringer eller mer teknisk informasjon ol. om disse høytalerne, anbefalt effekt forsterker, avstand til bakvegg vinkling ol, forklaring på den litt eiendommlige inndelingen på høytaler terminalene osv. Stusset f.eks også litt når jeg med et statisk ohm-meter målte 2.7 ohm over bass terminalene, noe som selfølgelig ikke sier så mye om den nominelle motstanden eller impedansen, men som kanskje kan bety at ikke alle fortsrkere vil like denne høytaleren like godt....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke men tror doxa brukte scanspeak diskanter og seas bass. og var ifølge lauvland en strømsuger.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vet ikke men tror doxa brukte scanspeak diskanter og seas bass. og var ifølge lauvland en strømsuger.
    Takk for rask respons einis, ja det stemmer nok det med bruken scanspeak bass/mellomtoner og seas diskant. Hadde ute diskanten på den ene høytaleren for å sjekke den interne kobblingen på delefilteret, og den så ut til å ha en ren paralell kobbling av de to scanspeak elementene i serie med en veldimmensjonert luftspole av for meg ukjennt verdi. kan godt tenke meg at dette suger strøm ja.

Tester for øyeblikket høytalerene på noen eldre litt moddede Denon mono blokker, og det blir en ganske så lys klang karakter. Fikk også en mistanke om at ikke det er nokk strømreserver i disse lenger for å få god nokk kontroll i bass området. Må nokk ut på effekt forsterker jakt nå...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Takk for rask respons einis, ja det stemmer nok det med bruken scanspeak bass/mellomtoner og seas diskant. Hadde ute diskanten på den ene høytaleren for å sjekke den interne kobblingen på delefilteret, og den så ut til å ha en ren paralell kobbling av de to scanspeak elementene i serie med en veldimmensjonert luftspole av for meg ukjennt verdi. kan godt tenke meg at dette suger strøm ja.

Tester for øyeblikket høytalerene på noen eldre litt moddede Denon mono blokker, og det blir en ganske så lys klang karakter. Fikk også en mistanke om at ikke det er nokk strømreserver i disse lenger for å få god nokk kontroll i bass området. Må nokk ut på effekt forsterker jakt nå...
    Hvilke monoblokker er det du tester med? Jeg hadde tidligere POA-6600 og 4400A, begge disse blokkene var meget lyse i klangen og gjorde en heller dårlig jobb på bassen. Hvis det er noe slike blokker eller nært beslektet så burde du teste med noe annet også ;-)
    Tror ikke det er strømreservene, men kanskje en dårlig match.

Doxa høyttalere har jeg sett til salgs endel ganger på finn og qxl iløpet av de de siste par årene, noen av parene var uforskammet billige

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Hvilke monoblokker er det du tester med? Jeg hadde tidligere POA-6600 og 4400A, begge disse blokkene var meget lyse i klangen og gjorde en heller dårlig jobb på bassen. Hvis det er noe slike blokker eller nært beslektet så burde du teste med noe annet også ;-)
    Tror ikke det er strømreservene, men kanskje en dårlig match.

Doxa høyttalere har jeg sett til salgs endel ganger på finn og qxl iløpet av de de siste par årene, noen av parene var uforskammet billige
    Hei are_e, det er effekt forsterker modellen før POA-4400A jeg bruker, dvs et stereo par med POA4400 uten (A) (optisk klasse A drift). De blir kjørt via de balangserte XLR inngangene, og er litt modifisert på inngangene så det er faktisk ikke så gal ytelse i disse billige museums gjenstandene, selv om de som du sier ikke helt matcher klangmessig det jeg forbinder med Doxa sine egene effekt forsterkere, eller f.eks den Electrokompaniet 100 wattern jeg hadde tidligere.

Fant ellers ut at det var noe galt med D/A konverteringen i den CD spilleren jeg benyttet i går, og det fikk det til å høres yttligere for lyst og forvrengt/bass fattig ut, samt at jeg har en mistanke om at Doxa høytalerene ikke hadde vært i bruk på en stund, fordi bassen er blitt gradvis bedre med litt innspilling de siste 24 timene.

Har ellers en mistanke om at den tidligere eieren av høytalerene hadde små barn, og kanskje det var grunnen til salget. Fant 4 stk kjøleskap magnet figurer inne i den ene høytaleren, og med disse fjernet og med montering av spikes i de fire plast skruehullene i bunnen av høytaleren, så begynner lyden virkelig å ligne noe av det jeg husker fra tidligere, selv om jeg nokk med tid og stunder burde finne en bedre effekt forsterker match som du angir are_e.

Får kanskje følge med litt på finn.no og Qxl fremover, så kan jeg kankje få et riktig godt hjemmekino oppsett med Doxaer på alle kanter for en billig penge...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ja der var Doxa 6-2 høytalerene maken til de jeg kjøpte gitt. Tusen takk for en nyttig link Audiomur, med en del av den "konstruktør" info og anbefalt utgangspunkt for plassering osv, jeg var på utkikk etter. :-D

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte for en del år siden et par brukte Doxa 8.1 Signature som jeg syns ga utrolig mye lyd for pengene. Jeg kjøpte Mirage OM-7 uhørt etter disse, og etter et par mnd så tenkte jeg det kunne vært inneressant å sammenligne de to høyttalerne opp mot hverandre. Fikk hakeslepp når jeg koblet opp Doxane igjen, et hav av detaljer kom frem i forhold til Miragene. Det var som om det hang et ullteppe over OM-7.(klisjè^^)
    Miragehøyttalerne ble lagt ut til salgs samme kvelden.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hei are_e, det er effekt forsterker modellen før POA-4400A jeg bruker, dvs et stereo par med POA4400 uten (A) (optisk klasse A drift). De blir kjørt via de balangserte XLR inngangene, og er litt modifisert på inngangene så det er faktisk ikke så gal ytelse i disse billige museums gjenstandene, selv om de som du sier ikke helt matcher klangmessig det jeg forbinder med Doxa sine egene effekt forsterkere, eller f.eks den Electrokompaniet 100 wattern jeg hadde tidligere.

Fant ellers ut at det var noe galt med D/A konverteringen i den CD spilleren jeg benyttet i går, og det fikk det til å høres yttligere for lyst og forvrengt/bass fattig ut, samt at jeg har en mistanke om at Doxa høytalerene ikke hadde vært i bruk på en stund, fordi bassen er blitt gradvis bedre med litt innspilling de siste 24 timene.

Har ellers en mistanke om at den tidligere eieren av høytalerene hadde små barn, og kanskje det var grunnen til salget. Fant 4 stk kjøleskap magnet figurer inne i den ene høytaleren, og med disse fjernet og med montering av spikes i de fire plast skruehullene i bunnen av høytaleren, så begynner lyden virkelig å ligne noe av det jeg husker fra tidligere, selv om jeg nokk med tid og stunder burde finne en bedre effekt forsterker match som du angir are_e.

Får kanskje følge med litt på finn.no og Qxl fremover, så kan jeg kankje få et riktig godt hjemmekino oppsett med Doxaer på alle kanter for en billig penge...
    Du burde selge blokkene om de er i bra stand, jeg fikk 4k for mine 4400A som var i bra stand ;-) Det er populære saker, men totalt uegnet for mine tannoy.

Så på linken fra audiomur, det er ikke slike jeg har sett til salgs, de liknet mere på disse http://www.finn.no/finn/bap/object?f...71&pos=1&tot=4
    Også syns jeg å huske et par som hadde et 8 tall i betegnelsen, men det er mulig jeg husker feil :roll:

De så meget fete ut de 6-2'ene, og hvis de spiller bedre enn mirage OM-7 så må det jo være endel kvalitet i disse
    Morro med budsjett lyd også, bruker selv et sett brukte høyttalere jeg fikk billig av samme årsak som kjøkkenmagnetene du fant :lol:

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •