DALI 5005 - "bare skrammel"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DALI 5005 - "bare skrammel"?

Jeg skal kjøpe meg høyttalere i prisklassen maks 4000 kroner.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for DALI 5005, men fikk høre et rykte om at det "var for mye skrammel" i dem. Men dette var og det eneste motargumentet. Stemmer dette, noen som har erfaringer med dem?

Hvilke andre alternativ finnes i denne prisklassen, er det noen?

Forsterkeren høyttalerne skal samarbeide med er en NAD C 352.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av en helt annen oppfatning, men har du hørt dem selv da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det jeg har.

Hørte dem til forsterkeren da jeg kjøpte den, og var fast bestemt på å kjøpe dem når lommeboka tillot det. Synes det var meget overbevisende. Selvfølgelig fantes det bedre oppsett, men det var overbevisende overfor meg.

Egentlig er vel dette en typisk situasjon der en "grønnskolling" (meg selv) blir fryktelig usikker når en mer erfaren rakker ned på det en sjøl liker. Det er derfor jeg spør her

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dem som har mye "erfaring" har det gjerne morsomt med å gjøre folk som er "grønne" usikre. Jeg tror det kan være en måte å sikre sin egen selvsikkerhet på å forsøke å velte andres etablerte oppfatninger.

Dali er et annerkjent merke, og de er kjent for å gi god lyd i de nedre prissjiktene. De har etterhvert blitt godt etablert i de øvre sjiktene også, men høyttalere som 104 og mange andre har jo fått legendestatus.

Hvis 5005 er en høyttaler som tilfredsstiller dine behov for nivå, størrelse m.m. så tror jeg gjerne det er det rette valget. Men er du på jakt etter noe som ikke spiller så høyt, men mer oppløst kan du jo gjerne ta en kikk på suite 1,7. Den er noe dyrere, men den spiller tilsvarende bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk!

Dette var svaret jeg ventet på, jeg føler det setter fingeren på akkurat det jeg lurte på. Fikk foreslått Suite-serien som et alternativ, men fikk ikke opplyst hva som skilte denne fra 5005.

Jeg er vel mest en som lytter på rock og musikk rundt deromkring, jeg tror derfor ikke at behovet for "oppløst" lyd er avgjørende.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel også bestemt meg for disse; hørte dem sammen med en C320BEE og likte dem virkelig godt. "For mye skrammel" betyr vel "ikke like bra som B&W 801".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vesentlig mer pr krone enn BW 801, og ikke minst, de er lettdrevne. Ikke bare i antall dB, men de har en enkel impedanskurve så de spiller skikkelig levende med en liten forsterker.

Edit: Må forresten legge til at Suite 1,7 er en av mine favoritter i sin prisklasse, men jeg har ingen BW på min favorittliste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •