Skifte ut BOSE-høyttalere med noen større

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skifte ut BOSE-høyttalere med noen større

Kjøpte for flere år siden et BOSE Acoustimas 6(tror det heter det) høyttaleroppsett. Jeg har alltid ment at det låter spinkelt og har nå også tenkt å ignorere fruens synspunkter om større gulvhøyttalere. Jeg tror imidlertid at jeg kommer til å bruke disse små BOSE-høyttalerne til surroundhøyttalere, men ønsker et par fronthøyttalere og en aktiv sub for å få mer ut av både film og særlig musikk. Mitt spørsmål til dere AVviderekomne er om dette lar seg gjennomføre? BOSE-høyttalerne må jo gjennom den passive basskassen som følger med, og blir det da vanskelig å stille inn nye fronthøyttalere og sub i forhold til dette? Samme spørsmål om senterhøytaler. Kan BOSE brukes til senter, eller bør jeg kjøpe en ny som "følger" gulvhøyttalerne bedre? Noen tips til gulvhøyttalere, senter og sub tar jeg også imot med takk.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Kjøp senter som matcher dine nye fronthøyttalere.
    - Kan du ikke bare ha volumet på BOSE-"subwooferen" på 0?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde gå helt fint å bruke de høyttalerne på sidene og bak, men jeg ville vurdert en annen senter. Du sier de må gjennom subwooferen...er ikke det bare fordi forsterkeren sitter der? Hva slags terminaler er det på dem?

Du må si litt mer om hva slags høyttalere du vil før det går an å anbefale noe. Design, pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest en plass at det er noe med et delefilter som sitter i BOSE"suben" som gjør at satelitthøyttalerne må gjennom den, med dette har jeg overhodet ikke greie på. Du spør om terminaler, det må jeg desverre også ha en forklaring på hva er.....ikke dreven i dette gamet som du ser..he he. Vil ikke betale over 10000 for gulvhøytalerne, men vil at de skal være litt fine da. Fin treutførelse og ikke brutalt store. De må kunne spille fint på både min og fruens cd-er, så da snakker vi om alt fra Satyricon, via Springsteen og Jaco Pastorius, til Vamp.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de nye B&W Cm høyttalerne:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de der er gamle

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nuvel

Tror jeg ville skifta hele frontrekka, når du først skal bytte. Det er noe eget med lyden når de tre foran ikke matcher hverandre

Du kan også sjekke med Lussi, hva hun mener )

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JAHA?
    Mener å ha lest en plass at det er noe med et delefilter som sitter i BOSE"suben" som gjør at satelitthøyttalerne må gjennom den, med dette har jeg overhodet ikke greie på. Du spør om terminaler, det må jeg desverre også ha en forklaring på hva er.....ikke dreven i dette gamet som du ser..he he. Vil ikke betale over 10000 for gulvhøytalerne, men vil at de skal være litt fine da. Fin treutførelse og ikke brutalt store. De må kunne spille fint på både min og fruens cd-er, så da snakker vi om alt fra Satyricon, via Springsteen og Jaco Pastorius, til Vamp.
    Du har nok helt rett i at BOSE har sin egen deling. De små BOSE-satellittene spiller neppe ned i subbassområdet, og resultatet er nok at "subwooferen" deler høyere enn det som sunt er for et godt lydbilde. Jeg er nok redd for at du er nødt til å sette deg inn i de tekniske detaljene for å finne ut hva som fungerer og ikke fungerer sammen med de ulike delene av BOSE-systemet.

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    subben er ikke passiv hvis du kobler høytalerne til den. det må være en forsterker i subben som sender lyden. alle pakke anlegg har aktiv sub hvis ikke det følger med en ekstern forsterker

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    subben er ikke passiv hvis du kobler høytalerne til den. det må være en forsterker i subben som sender lyden. alle pakke anlegg har aktiv sub hvis ikke det følger med en ekstern forsterker
    Det er ganske vanlig at satellittene er delt passivt, mens bassen er delt aktivt, ihvertfall i subwoofere generelt. Hvor effekttrinnene til satellittene er plassert i et BOSE-system skal jeg ikke spekulere i, men jeg tror vi trygt kan være enige om at det ikke sitter et effekttrinn i hver av satellittene, ihvertfall.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være veldig påståelig, men tror faktisk ikke det er en forsterker i denne sub-en. Og dessuten vil jeg mane til litt respekt (hehe) Holder faktisk Bose for å være hakket bedre enn pakkeanleggene på steder der man ellers handler hårføner og brødrister

Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Skal ikke være veldig påståelig, men tror faktisk ikke det er en forsterker i denne sub-en. Og dessuten vil jeg mane til litt respekt (hehe) Holder faktisk Bose for å være hakket bedre enn pakkeanleggene på steder der man ellers handler hårføner og brødrister
    det at bose er hakket bedre enn andre systemer har ingenting å si på om subben er aktiv eller passiv.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det at bose er hakket bedre enn andre systemer har ingenting å si på om subben er aktiv eller passiv.
    neida, skjønner det. Var ikke det jeg mente heller. Det sto punktum mellom de to setningene, ikke komma ;o)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bulle17
    Skulle bare mangle. Spørsmålet er om det forsvarer en prisfaktor på 10-50 ganger prisen på nevnte underlegne produkter, og ikke minst om det står seg i forhold til godt avstemte oppsett som til sammen koster det samme som BOSE.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skulle bare mangle. Spørsmålet er om det forsvarer en prisfaktor på 10-50 ganger prisen på nevnte underlegne produkter, og ikke minst om det står seg i forhold til godt avstemte oppsett som til sammen koster det samme som BOSE.
    Det blir vel en smakssak for den enkelte. Selv husker jeg bare at jeg ble imponert første gangen jeg hørte anlegget spille. Synes fortsatt det holder mål, og for dem som ikke er interessert i å ha prangende, store, dominerende høyttalere i stua, er dt iallfall smekkert. Som sagt leverer det helt ok lyd, svakheten er dog at bassen ikke henger med når det går for fort i svingene... altså, når Motorhead-trommisen kjører dobbel stortromme-pedal, ekke dette anlegget

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

sorry

vet de er 2000 dyrere enn det du nevnte men lekrere og bedre gulvstående hjemmekino høytaler skal man lete lenge etter i mine øyne

Triangle Altea heter de og Norsk hi-fi center fører dem.

et annet alternativ er jo en pakke løsning med nytt også bak, : http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=1606
    ellers så har Oslo hifi center forgjengeren til Klipsch RF-82 med god center og surround høytalere til 15,000,-.

Låter meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd av alle slag. Neimen ikke enkelt dette å bestemme seg for hva slags utstyr man skal la formidle musikk og film i egen stue, men faktisk overraskende moro å lete etter dette utstyret! Har etterhvert fått kokt ned innspill og søk i diverse lydmagasiner til en slags plan. Føl dere fri til å kommentere den:
    - Beholde BOSE-systemet til surroundhøyttalere.
    - Vente til den nye "lille" suben fra SVS kommer i slutten av oktober.
    - Høyttalere og matchende senter må man høre først, men regner med at noe fra B&W eller Dali på Hifiklubben holder mål. Synes B&W sine høyttalere stort sett ser penere ut, men det er noe med beskrivelsen mange gir lyden fra bl.a. Ikon-serien som tiltaler meg.
    - Gode kabler må man ha!
    - Når dette er på plass, spare litt til og skaffe en reciever som yter litt mer en min Sony til 3000kr. Tenker kanskje at Pioneer VSX-1016V skulle holde?

Jeg skal ikke som mange av dere galninger på dette forum skifte ut utstyret etter noen minutter... men muligens ha det til jeg dør. Handler dermed ingenting før jeg er overbevist om at jeg har en god plan!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd av alle slag. Neimen ikke enkelt dette å bestemme seg for hva slags utstyr man skal la formidle musikk og film i egen stue, men faktisk overraskende moro å lete etter dette utstyret!
    Det er faktisk enda mer morro om du tar deg tiden til å dra ut å høre selv hva du syntes... Bor du i nærheten av en større by slik at du har muligheten til å ta deg en runde? Mye gode forslag på dette forumet, men det er dine ører som skal nyte dette til syvende og sist.
    Jeg skal ikke som mange av dere galninger på dette forum skifte ut utstyret etter noen minutter... men muligens ha det til jeg dør. Handler dermed ingenting før jeg er overbevist om at jeg har en god plan!
    Du og 98% av deltagerne på dette forumet, inkludert alle "galninger" og entusiaster, deler nok akkurat den ideologien... men desverre pleier "ha det til jeg dør" og "dette er en god plan" argumentene å falle fort i fra hverandre når man er svoren entusiast og man finner noe som er bedre...

Topic: Bose kan du selvfølgelig flytte bak. Spør du en entusiast, så vil han muligens si "nå flytter du den spinkle lyden bak i steden for foran, legg Bose på finn.no og skaff deg noe som matcher front". Føler du for Bose bak, så skader det ikke å prøve det først siden det er et sett du allerede har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bose suben er ikke passiv den er aktiv, kubene må få signalet sitt gjennom suben fordi delefilteret sitter der. Det er ikke suben som driver kubene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •