Ikon 6 vs Triangle Altea

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikon 6 vs Triangle Altea

Jeg vurdere oppgradering av dagens anlegg. Har hørt litt på Ikon 6 og må si at lyden i disse appelerer veldig til meg. Liker generelt Dali veldig godt da jeg hører mye på akustisk musikk og liker klangen disse høyttalerene gir på det området. Har veldig sans for høyttalere som gjengir teljar i musikk/film bra. Høyttalerene skal også brukes i hjemmekino, men føler her at kravene ikke er så fullt så høye.

Da jeg leste om Altea her på forumet, må jeg si at jeg ble litt interessert. De har fått en del positiv omtale, i tillegg ser de også umåtelig bra ut. Men problemet for meg er at jeg ikke får hørt disse da jeg befinner meg i Trondheim. Jeg lurte derfor på om noen hadde hørt begge disse høyttalerene og kunne kommentere eventuelle likheter og forskjeller. Og om noen vet ca hva Altea krever av en forsterker for å låte bra. Har nå en Pioneer vsx 1015, men blir muligens til at jeg går til anskaffelse av et effektrinn etter hvert. Har ellers en velodyne cht 12 som jeg er utrolig
    fornøyd med.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frankov
    Jeg vurdere oppgradering av dagens anlegg. Har hørt litt på Ikon 6 og må si at lyden i disse appelerer veldig til meg. Liker generelt Dali veldig godt da jeg hører mye på akustisk musikk og liker klangen disse høyttalerene gir på det området. Har veldig sans for høyttalere som gjengir teljar i musikk/film bra. Høyttalerene skal også brukes i hjemmekino, men føler her at kravene ikke er så fullt så høye.

Da jeg leste om Altea her på forumet, må jeg si at jeg ble litt interessert. De har fått en del positiv omtale, i tillegg ser de også umåtelig bra ut. Men problemet for meg er at jeg ikke får hørt disse da jeg befinner meg i Trondheim. Jeg lurte derfor på om noen hadde hørt begge disse høyttalerene og kunne kommentere eventuelle likheter og forskjeller. Og om noen vet ca hva Altea krever av en forsterker for å låte bra. Har nå en Pioneer vsx 1015, men blir muligens til at jeg går til anskaffelse av et effektrinn etter hvert. Har ellers en velodyne cht 12 som jeg er utrolig
    fornøyd med.

Setter pris på alle tilbakemeldinger.
    Ja, dette blir nok en tøff kamp, kan jeg tenke meg! Ratata har jo hatt Altea en stund, så han kan nok si litt om de!
    Ikon 6 er en meget god høyttaler til prisen, og det gjelder både musikk og film.
    Personlig synes jeg Altea knuser IKON utseende-messig. Lydmessig, ja det blir værre å vurdere, da jeg ikke har hørt Altea, men tenker nok det blir close-race.
    Har du fått hørt på IKON 6 da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Ikon et par ganger. Må si jeg liker disse veldig godt. Er ikke særlig god til å beskrive lyd, men synes de virker åpne og detaljerte i spillestilen. Skarptromma skal smelle litt, visst du skjønner. Dette sammen med en kontant bass gjør at jeg like Ikon meget godt. Har lest en del om det både ratata og andre sier, men synes det er en litt vanskelig vurdering i og med at jeg ikke får hørt altean. Har også vurdert Triangle Antal. Noen formening om det gir mer/mindre for pengene? Skulle få de for 11 100.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjøper IKON 6 gjør du iallefall ikke et bomkjøp! Altea har jeg ikke hørt om en gang, har du en link med litt inf?

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Importør: Norsk HiFi Center
    Produsent: TRIANGLE Industries - Enceintes acoustiques haute fidélité

Ja - jeg har hatt Altea i overkant av en måned nå. Er grisefornøyd om det er ett dekkende ord. Kan ikke sammenligne dem med Dali'ene forøvrig, disse har jeg ikke hørt. Er kommet ett stykke på vei med innspillingen men er enda ikke helt i mål. Altea'ene vil jeg beskrive som veldig luftige og "direkte" i mellomtone/diskant. De gjør seg i stua design OG lydmessig.

http://www.ukd.co.uk/triangle1.htm

Med 6,5" bass og mellomtone sier det seg selv at dette er ikke en jordskjelvhøyttaler men den leverer bra trykk i mellomregisteret og diskanten henger godt med opp i toppen. Jeg fyller ut i bånn med en Plus/2 og jeg er fremdeles forbauset over hvor godt de spiller på lag. Triangle er jo en lekker liten sak mens SVS'en.. ja...?

Antal er jo hakket større og leverer nok litt mer "smell" men om du har sub tror jeg Altea'ene kan gjøre det meget brukbart også. Har du peng og plass ville jeg gått for Antal

http://www.triangle-fr.com/kiosque/what-hifi-uk.htm

Her er IKON kåret til Best Buy, i samme test er Altea kåret til Best Sound...?!
    http://www.triangle-fr.com/kiosque/hfn-03-06.htm

Flere tester: http://www.triangle-fr.com/uk/presse.php

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje altea er et like godt kjøp for min del som antal. Antal krever sikker litt mer av forsterkeren og. jeg har jo som du sier en sub som fungerer meget godt som et suplement.

Er enig i at de ser særdeles bra ut.... atskillig bedre enn ikon, til tross for at de har klassisk pent utseende de og.

Jeg har nå concept 6 som fronter, regner med at triangle være en bra oppgradering. Eller?

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode kandidater begge disse høytalerne for ingen av dem er dårlige, slik at uansett hva du velger gjør du ett godt kjøp i sin klasse. Selv ville jeg valgt Altea'ene. De er lettdrevne og spiller bra med det meste av elektronikk. Dynamikken sitter som ett skudd, og alt fra musikk til film blir veldig engasjerende og aldri kjedelig. Mellomtonen gir vakker fremtreden av artister som få andre i klassen. Diskanten klanger fint uten å bli for skjærende. Det jeg ser for meg Ikon 6 er bedre på, er diskanten, som den er blitt rost for. Denne vil vise seg best på akustiske presentasjoner hvor siste biten av giterstrengene kommer frem muligens litt bedre enn på trianglene. Dog kan det godt tenkes at diskanten i ikon er mer forsterkerkresen for ikke å bli for skjærende i forhold til Altea. Bygger du ut med center eks. Noxa major Esw til trianglene, har du ett suverent lydbilde på film som er mer detaljert og luftig enn hva jeg har hørt fra Ikon 6 og Vokal 2 i samspill. Begge settene vil være ett bra kjøp i sin klasse men mitt forslag ville stemt for Triangle Altea.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill!

Jeg må nok innrømme at jeg holder altean som en liten favoritt, til tross for at jeg ikke har hørt de. Synes de beskrives som en høyttaler jeg liker. Får tenke litt mer på det, så dukker det kanskje opp en godt bruktkjøp og.

Tror du har rett i at det blir en flott frontrekke med Naxo major som senter. Det er fristende. Eneste negative med saken var at norsk hifisenter ikke hadde den inne i riktig farge. Skulle riktig nok få låne de i en annen farge i mellomtiden, men det blir litt kjipt å spille inn et par nye høyttalere akkurat når du er ferdig med to måneders innspilling på de forrige. Men må si at servicen hos norsk hificenter er upåklagelig. Mye bedre enn mange andre utsalgssted for hifi, uten å nevne navn.

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linker Ratata, det er en høytaler jeg absolutt skal ta under vurdering når jeg kjøper nye høytalere! Men som du sa, så er det nok ingen jordskjelvhøytaler nei...

Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det vanskelig for meg å sette disse høyttalerne opp mot hverandre, men jeg kan jo snakke om min egen erfaring med Ikon 6.
    Etter å ha spilt de inn og plassert dem flere steder i leiligheten er jeg nå utrooolig fornøyd med de, og hvertfall nå etter at jeg fikk inn SVS PB10. Sinnsykt god lyd på alt fra klassisk til rock og rap, med god fin vokal og akkurat passe stram/deilig bass. Syns ikke høyttalerne er så værst på dypbass heller.

Dette blir rent subjektivt, og heller ikke spesielt detaljert da jeg er ny på hifiscenen :P Men jeg kan absolutt anbefale disse.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altea

Jeg har selv Triangle Antal. Dali Ikon var en av de høyttalerne jeg lyttet til da jeg var ute etter nye høyttalere. Disse kan ikke måle seg med Triangle på noen måte i mine ører. Kanskje i mengde bass. Klangen i Triangle er helt rå. Spesielt akustisk gitar er meget bra. Veldig "strengete" og troverdig. Bassgitar er noe av det beste jeg har hørt gjengitt. Skarptrommer og cymbaler låter ordentlig "fyldig" og tøft. Dali Ikon spiller hifi, Triangle Altea spiller musikk.

Her tror jeg matchingen med resten av utstyret ditt vil agjøre hva som høres best ut. Triangle passer best med en god rørforsterker, eller noe som låter litt "mykt". Hvis du f.eks. har NAD forsterker kommer du til å oppleve Altea som skarpe og "skrikete". Selv har jeg ikke det problemet. Jeg syntes at Ikon var mer slitsom å høre på. (Stygge å se på også. )

Jeg anbefaler uansett å ordne med hjemlån av Triangle, sånn at du kan teste det i egen stue. Tror de fikser det for deg på Norsk Hificenter. Ellers kan du jo komme hit og høre på mine. Holder til i Trondheim jeg også.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner frankegutten selv og har etterhvert begynt å vurdere Triangle som et alternativ til Jmlab Electra. Ser ut som det blir fransk ja. Lyst å ta imot 2 stykk til demo session ? Bor også i trondheim.

Du sier at de låter best med rør. Nå har jeg selv tenkt å kjøre de i ett surroundoppsett evt sammen med deres største senterhøytaler. Derfor blir rør også litt uaktuelt både prismessig og bruksmessig.

Hvordan vil de låte med digitale effektblokker evt?

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Kjenner frankegutten selv og har etterhvert begynt å vurdere Triangle som et alternativ til Jmlab Electra. Ser ut som det blir fransk ja. Lyst å ta imot 2 stykk til demo session ? Bor også i trondheim.

Du sier at de låter best med rør. Nå har jeg selv tenkt å kjøre de i ett surroundoppsett evt sammen med deres største senterhøytaler. Derfor blir rør også litt uaktuelt både prismessig og bruksmessig.

Hvordan vil de låte med digitale effektblokker evt?
    Tja, jeg sa det mest som en fleip, men hvis det virkelig er interesse for det kan jeg sikkert stå for en liten demo. Må bare finne et tidspunkt som passer... altså en gang "frua" er ute av huset.

Jeg har selv en digital forsterker. Denne funker veldig fint synes jeg. Har ikke hørt noen andre digitale forsterkere selv, men min låter visstnok mindre "klinisk" enn normalt. Hvis det lar seg gjøre er det jo best å høre med eget forsterkeri.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av dem som har anbefalt Triangle. Jeg hadde Altea hjemme til test mens Dali Icon vurderte jeg flere ganger i demorom. Dessverre har jeg dårlig smak i munnen etter en lytt på Icon 7 nylig sammen med Denon. Det låt direkte fælt men jeg tror rommet hadde mye av skylden fordi det jeg har hørt av Icon 6 tidligere var slett ikke dårlig. Men grunnen til at jeg avskrev dem var en litt spesiell varm klang som jeg ikke likte. Farget lyden for mye.

Triangle er heller ikke dønn ærlige men har har alikevel enn naturtro gjengivelse med mye dynamikk og detaljer. Litt dårlig dybdefølelse men med godt stereperspektiv og fokusering. Litt "glatt" lydbilde. Ikke noen kjellerbass men med stram, hurtig bass.

Uten å ha testet dem direkte opp mot hverandre mener jeg Triangle er bedre. Antal er ifølge importøren et godt valg mellom de tre modellene..

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Jeg er en av dem som har anbefalt Triangle. Jeg hadde Altea hjemme til test mens Dali Icon vurderte jeg flere ganger i demorom. Dessverre har jeg dårlig smak i munnen etter en lytt på Icon 7 nylig sammen med Denon. Det låt direkte fælt men jeg tror rommet hadde mye av skylden fordi det jeg har hørt av Icon 6 tidligere var slett ikke dårlig. Men grunnen til at jeg avskrev dem var en litt spesiell varm klang som jeg ikke likte. Farget lyden for mye.

Triangle er heller ikke dønn ærlige men har har alikevel enn naturtro gjengivelse med mye dynamikk og detaljer. Litt dårlig dybdefølelse men med godt stereperspektiv og fokusering. Litt "glatt" lydbilde. Ikke noen kjellerbass men med stram, hurtig bass.

Uten å ha testet dem direkte opp mot hverandre mener jeg Triangle er bedre. Antal er ifølge importøren et godt valg mellom de tre modellene..
    Som om jeg skulle sagt det selv.. Pass dere for Antonx, han har allerede kostet meg noen tusener... :-D

Glem heller ikke at Altea, eller også andre Triangle-høyttalere er direkte lekre å se på.

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hva ble det til?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt Triangle Antal og Noxa Major senter.... Bestilte i farge bordeaux, synes de såg mest eksklusiv ut håper på at de skal være i hus mot slutten av uka. Blir spennende å se om de låter like bra som flere her på forumet har uttrykt. Etter all omtalen å dømme, er jeg ganske sikker på at dette er en høyttaler som jeg kommer til å like.

Jeg kommer selvfølgelig tilbake for å dele min erfaring angående disse høyttalerene.

Takker også for alle tips og innspill!!

Active flexxo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frankov
    Da har jeg bestilt Triangle Antal og Noxa Major senter.... Bestilte i farge bordeaux, synes de såg mest eksklusiv ut håper på at de skal være i hus mot slutten av uka. Blir spennende å se om de låter like bra som flere her på forumet har uttrykt. Etter all omtalen å dømme, er jeg ganske sikker på at dette er en høyttaler som jeg kommer til å like.

Jeg kommer selvfølgelig tilbake for å dele min erfaring angående disse høyttalerene.

Takker også for alle tips og innspill!!

Oioi... Dristig. Kjøpe høyttalere uten å høre på dem først. Gratulerer med kjøpet! Spent på å høre hva du synes om dem.

Jeg må bare advare. Når høyttalerne er helt nye ut av boksen så låter de crap. De trenger 200 timer innspilling før de høres sånn nogenlunde ut. I begynnelsen er bassen slapp og diskanten skarp. Bare så du ikke blir skuffet.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flexxo
    Oioi... Dristig. Kjøpe høyttalere uten å høre på dem først. Gratulerer med kjøpet! Spent på å høre hva du synes om dem.

Jeg må bare advare. Når høyttalerne er helt nye ut av boksen så låter de crap. De trenger 200 timer innspilling før de høres sånn nogenlunde ut. I begynnelsen er bassen slapp og diskanten skarp. Bare så du ikke blir skuffet.
    Disse trenger nok 6-700 timer.

Newcomer GjeEsp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer

med høytalervalget, og et godt valg om jeg må si det selv:-D Som nevnt her i tråden trenger de mange timers innspilling, men det er bare gøy da de utvikler seg enormt i forhold til "rett ut av kassa", så du har mange gode lyttetimer å se frem til

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •