Trenger hjelp med bygging av ny kasse til mitt boss element..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med bygging av ny kasse til mitt boss element..

hallo
    Denne må bare flyttes av mod hvis den ikke passer inn i dette emnet.

Jeg har ikke peiling på kasse bygning. Men jeg trenger en ny kasse til mitt boss element. Det yter 600w i 4 ohm(jalla watt:P) det er nokså langslagen. Så det beveger seg mye når jeg spiller. Men nok om det.
    problemet med kassa jeg har er at bassen bare kan høres akkuratt rundt der den står.(1-2m ifra) ellers så er det dårlig effekt lengre vekk ifra den..
    Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe med med å bygg ei ny kasse..
    LxBxH osv.. Den kassa jeg har nå er bassrefleks. kassa er 45 cm lang, 45 cm bredd og 40 cm høy.. altså helt firkanta.. og ekementet står foran i kassa med bassporten rett bak på bak veggen så lufta blåser rett ut
    hjelp meg!.

Btw det er på gutterommet den skal brukes ikke i bil med det første.
    sykt gammele bilder, men ser kassa sånn halveis
    anlegget er å flytta vekk fra den veggen og subben står nå i et hjørene helt til venstre får resten.... fra venster: sub, v proson høytaler, forsterker å rack, h proson høytaler.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nylig borte i et Boss element som det sto 800W på. Det slutte plutselig å virke da det sto tilkoblet en forsterker som maks kan levere litt over 200W i 4 ohm. Spilte med "billigelement" DB 12 fra Eltek på samme forsterker uten at det ble varmt en gang. Boss elementet var varmt lenge etterpå. Kan hende det hadde vært lurt med et annet element.

Hva slags forsterker er det du har? DSW-400 eller 250?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Var nylig borte i et Boss element som det sto 800W på. Det slutte plutselig å virke da det sto tilkoblet en forsterker som maks kan levere litt over 200W i 4 ohm. Spilte med "billigelement" DB 12 fra Eltek på samme forsterker uten at det ble varmt en gang. Boss elementet var varmt lenge etterpå. Kan hende det hadde vært lurt med et annet element.

Hva slags forsterker er det du har? DSW-400 eller 250?
    dsw 250..
    blir ikke varmt dette.. forsterkern står alltid på.. Har du heller peiling på kasse bygging så takker jeg heller får hjelpen til det. gidder ikke bytte element før dette blir sprengt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lloydsb
    dsw 250..
    blir ikke varmt dette.. forsterkern står alltid på.. Har du heller peiling på kasse bygging så takker jeg heller får hjelpen til det. gidder ikke bytte element før dette blir sprengt..
    noen som kan hjelpe meg ? samma om det blir trykkammer eller bassrefleks bare det spiller bra og kan høres på hele gutte rommet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Phobos- kasse kan kanskje være grei? Det er en litt spesiell konstruksjon som får elementet til å tro at det står i en relativ stor lukket kasse selv om kassen er liten. Ruller pent av nedover i frekvens også. Kan ikke forvente de store lydtrykk ut av denne, da er det bedre med bassrefleks.

Det kommer jo litt an på data til elementet også. Har du dem?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Phobos- kasse kan kanskje være grei? Det er en litt spesiell konstruksjon som får elementet til å tro at det står i en relativ stor lukket kasse selv om kassen er liten. Ruller pent av nedover i frekvens også. Kan ikke forvente de store lydtrykk ut av denne, da er det bedre med bassrefleks.

Det kommer jo litt an på data til elementet også. Har du dem?

Hvor har de målene og byggebeskrivelesene på den ? eltek ???
    har dessverre ikke data på den annet at det er 4 ohm og 600 w maks..
    men her er etterkommern av det .. bare det er på 700 w men likt ellers tror jeg eller nokså likt i alle fall
    http://www.bilradiospesialisten.no/p...jer.php?id=974

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja, skeptisk åssen skal jeg gjøre det med luften ? jeg gidder ikke kjøpe ferdig laga kass tror jeg !... åssen spiller subwoofere montert ned mot gulv med bass port foran ....?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lloydsb
    nja, skeptisk åssen skal jeg gjøre det med luften ?
    Hva med luften?

Det er ikke bassporter bak. Dette virker som en stooor lukket kasse.

Hvis du vil ha element mot gulvet og port foran er det en bassreflekskasse. Det du får da er en kasse som spiller høyere, men som ruller av raskere nedover i frekvens under -3db frekvens. Du må også tune denne til en gitt frekvens hvor bassrøret hjelper elementet maksimalt.

Det du også må være obs på dersom du skal ha elementet pekende mot gulv er at ikke alle element kan brukes til dette pga. mykt oppheng. Da kan spolen henege "skeivt" i magnetfeltet, og du får begrenset den lineære slaglengden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0