hvor høyt spiller CV 215 - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 189
    Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mylife
    Å spille så høyt er bare tull. Så vidt jeg husker er menneskes smertegrense på 120db ca. Hva er da poenget med å spille høyere?
    smertegrensen er ikke 120db, men derimot over 130db, mener 140db da begynte det å bli farlig...
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hørt at smertegrensen går ved 120db. Ved 140db-145db begynner trommehinnene å sprekke

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HÆ??

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    smertegrensen er ikke 120db, men derimot over 130db, mener 140db da begynte det å bli farlig...
    Hvis du mener at det ikke begynner å bli farlig før man er opp i 140db, da er jeg ikke helt sikker på hva du mener, og hva lydtrykket eventuellt skal være farlig for. 140 db er vel mer i hvor mye man skal høre før ørene detter av området.....

Skadevirkninger på hørselen ved lange eksponerings tider begynner helt nede vel 80-90 db. Smertegrensen er der det begynner å gjøre skikkelig vondt i ørene , og det er så ubehagelig at man nermest ikke klarer å holde øynene oppe heller, og begynner å blunke helt ubevisst. Akkurat hvilket lydtrykk man kan kalle for smertegrensen, avhenger vel en del av frekvens området og ørets følsomhet i denne frekvensen, og er vel litt avhengig av hvem man spørr osv, men om man kan si det finnes en smertegrense kan man vel si det er et i et området rundt 120 og til 130db.

140 db har en effekt pr flateenhet som er 10X så stor som ved 130db, og en ubeskyttet hørsel vil lett kunne få alvorlige og varige skader, deformerte/og sprekte trommehinner og uopprettelige skadede deler i innerøret osv, og her snakker vi døv/sterkt tunghørt ganske momentant.....

Akkurat hvor farlig det er å bli døv kommer vel litt ann på hvem man spørr, men har man musikk og hifi som interesse området, er det vel ganske farlig.......

Det at man har en logaritmisk skala for å beskrive lyd, er pga at den følger ørets ulineære følsomhet på en god måte. Dette igjen betyr at når man er oppe i maks området der hørselen begynner å si atkk for seg og tar fysisk skade, der er blir ikke utslagene ikke tall verdiene i db skalen så veldig tydelige og overbevisende heller.
    synes en sammenlignings skale som dette er litt kjekk å ty til når det er snakk om lydtrykk og hørsel.

Intensitet W/m2 (watt per kvaderat m) Lydtrykk i dB

Rakett oppskytning 100,000 W/m2 170dB
    10000W/m2 160dB
    1000W/m2 150dB
    100W/m2 140dB
    Maks lydtrykk rockekonsert 10 W/m2 130dB
    Hørselens smerte terskel 1 W/m2 120dB
    Trearbeids verksted 0.1 W/m2 110bB
    I nærheten av et mineborr 0.01 W/m2 100dB
    På innsiden av e buss 0.001 W/m2 90dB
    Vanlig samtale på 1m avstand 0.000 001 W/m2 60dB
    Inni et stille hus/rom 0.000 000 01 W/m2 40dB
    lav visking 0.000 000 000 1 W/m2 20dB
    Nedre hørsels grense 0.000 000 000 001 W/m2 0dB

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smertegrensen er på 120dB. Lydnivå over dette kan skade hørselen.
    Satt på med en kompis en gang i bil, spiller 143dB og det var IKKE behagelig!
    Fikk veldig vondt i ørene etterpå..

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje

[QUOTE=clsc-215]Synes sikringa er fin jeg:-D

fordi når de blir brukt på fester er det alltid noen idioter som må leke med volum knappen! å det sikringer gjør da, er att det koster 15kr å få ht'ene til å funke igjen, ikke mange tusen'![/QUOTE

Men jeg for min del regner med at det er en liten overbeskyttelse der når sikringen er såppas liten.
    Skal ikke mer til for å ta sikringen enn å skru opp litt med den største CV ampen og den er jo laget til høytaleren (vist nok)
    Det er i allefall en risk jeg er villig til å ta

Mange tusen koster det i allefall ikke, trodde rekoning og fiksing av et 15" element kom på under 1500,- jeg.

Er jo uansett en rimlig party høytaler og høytaleren tåler mye mer enn sikringen så jeg ser ikke det helt store grunnen til ikke å utnytte dem til det fulle

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke verre enn å sette inn en kraftigere sikring. Da har man mer å gå på i tillegg har man beskyttelse mot idioter som vrir volumknappet tvers rundt å trykker på play.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Er vel ikke verre enn å sette inn en kraftigere sikring. Da har man mer å gå på i tillegg har man beskyttelse mot idioter som vrir volumknappet tvers rundt å trykker på play.
    Har du vært ute for det noen gang?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

Sitat Opprinnelig postet av clsc-215
    Synes sikringa er fin jeg:-D

fordi når de blir brukt på fester er det alltid noen idioter som må leke med volum knappen! å det sikringer gjør da, er att det koster 15kr å få ht'ene til å funke igjen, ikke mange tusen'!

Var det ikke du som lurte på hvor høyt CV spillte?

Da kan man hvertfall ikke nøye seg med standard sikringen

Men til de aller fleste annledninger så holder den jo til mitt bruk.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cre8or
    Har du vært ute for det noen gang?
    Faktisk så ja.

Var ei drita kjerring som ikke skjønte mikseren og satte alle spakene på max og trykte play. Hadde på den tiden (10år siden nå) et par Jamo XLN-35 (2-veis med 15" bass og horn) disse var koblet til en nad 218 og resultatet ble et helvettes smell hvor begge diskantene smalt og den ene basseren ble revet i to rett under støv hetta som forøvrig er noe av det sykeste jeg har sett skje med et element med annet man kobler det til stikkkontakten. Den andre basseren overlevde men var aldri det samme siden den gang.

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AjSelj]
    Synes sikringa er fin jeg:-D

fordi når de blir brukt på fester er det alltid noen idioter som må leke med volum knappen! å det sikringer gjør da, er att det koster 15kr å få ht'ene til å funke igjen, ikke mange tusen'![/QUOTE

Men jeg for min del regner med at det er en liten overbeskyttelse der når sikringen er såppas liten.
    Skal ikke mer til for å ta sikringen enn å skru opp litt med den største CV ampen og den er jo laget til høytaleren (vist nok)
    Det er i allefall en risk jeg er villig til å ta

Mange tusen koster det i allefall ikke, trodde rekoning og fiksing av et 15" element kom på under 1500,- jeg.

Er jo uansett en rimlig party høytaler og høytaleren tåler mye mer enn sikringen så jeg ser ikke det helt store grunnen til ikke å utnytte dem til det fulle
    å jo da, hvis ett ellement koster 1.500,- så koster to 3.000,- tre 4.500,- og fire 6.000,- da koster det mange tusen kr å fikse igjen;-)

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja klarer du det så

[QUOTE=clsc-215]
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

å jo da, hvis ett ellement koster 1.500,- så koster to 3.000,- tre 4.500,- og fire 6.000,- da koster det mange tusen kr å fikse igjen;-)

Jeg ville mene du er jævlig god om du klarer å spille til ******* 4x15" elementer samtidig!!!! klarer hvertfall ikke det med Midgard blokkene kanskje med PA eller et par av CV sine største.

men 6000,- ! da kjøper jeg heller nye med idiotforsikring og fortsetter hehe.

Men du ville vite hvor høyt de spiller, da skaffer du noe sinnsykt med forsterker kraft og skrur opp til det går til ******* og så skaffer du nye deler og holder deg litt under bristepunktet.
    For å prøve å spille høyt med 5a sikringene i er en vits. De sikringene tar jeg lett med Midgardene jeg har, og det er ikke snakk om at max db er nådd da.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er sikringene på 5 amp??? mine er jo på 10:-?
    jeg har heller ikke bytta dem!

Active Bass Booster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er sikringene på 5 amp??? mine er jo på 10:-?
    jeg har heller ikke bytta dem!
    det skal vre 1stk 5A i hver høyttaler.. har du en 10A i hver har nok hifi klubben lekt seg med de før... :-D Jeg har 6A i mine funker helt fint..
    Samsung 63" Nad 272,B&W 683s2,686s2,htm61s2,asw610.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bass Booster
    det skal vre 1stk 5A i hver høyttaler.. har du en 10A i hver har nok hifi klubben lekt seg med de før... :-D Jeg har 6A i mine funker helt fint..
    hehe:-D ja da har sikkert hifi klubben vært å lekt litt ja

men er jo egentlig bare en fordell for meg:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=AjSelj]

Jeg ville mene du er jævlig god om du klarer å spille til ******* 4x15" elementer samtidig!!!! klarer hvertfall ikke det med Midgard blokkene kanskje med PA eller et par av CV sine største.

men 6000,- ! da kjøper jeg heller nye med idiotforsikring og fortsetter hehe.

Men du ville vite hvor høyt de spiller, da skaffer du noe sinnsykt med forsterker kraft og skrur opp til det går til ******* og så skaffer du nye deler og holder deg litt under bristepunktet.
    For å prøve å spille høyt med 5a sikringene i er en vits. De sikringene tar jeg lett med Midgardene jeg har, og det er ikke snakk om at max db er nådd da.
    Vet ikke hvordan andre gjør det på denne saken men hvis jeg klarer å sprenge et element på en høyttalere (noe som ikke har skjedd på 10år) så bytter jeg elementet på begge høyttalerene rett å slett for å opprettholde lik signatur fra begge høyttalerene. Reserve deler er ikke alltid det samme som originale og kan være ørlite forbedret osv. I tillegg er oppheng,membran og spider stivere igjen og oppfører seg annerledes. Muligens unødvendig da de spiller seg til sånn sett etterhvert.. Men er litt perfeksjonist på akkurat det der. Og for min del hadde det vært rimelig surt om en 15" på 215 røyk.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja daså

hehe:-D ja da har sikkert hifi klubben vært å lekt litt ja

men er jo egentlig bare en fordell for meg:-D

Jeg lurte litt på om du syns 5 amp var mer enn nok, 10 er nok bedre da ja, 6 holder sikkert bedre enn 5 det også.

Jeg har 32 i mine men jeg har ikke spillt høyt med dem siden de ble satt inn, skal skaffe 10amp selv snart.

Hadde satt pris på om Klubben informerte meg om oppgraderingen om de hadde byttet sikringene, ikke fro annet enn å ha dem orginale når man selger dem, men så jo det nede på Grensen her i oslo hvor seriøse de var med de CVene de hadde der, kabel stumper istedenfor sikringer. Håper ikke de selger dem slik.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg lurte litt på om du syns 5 amp var mer enn nok, 10 er nok bedre da ja, 6 holder sikkert bedre enn 5 det også.

Jeg har 32 i mine men jeg har ikke spillt høyt med dem siden de ble satt inn, skal skaffe 10amp selv snart.

Hadde satt pris på om Klubben informerte meg om oppgraderingen om de hadde byttet sikringene, ikke fro annet enn å ha dem orginale når man selger dem, men så jo det nede på Grensen her i oslo hvor seriøse de var med de CVene de hadde der, kabel stumper istedenfor sikringer. Håper ikke de selger dem slik.
    de bør ha litt mer vett en det! hadde jeg fått ett par ht'er med kabelstumper, så hadde jeg spørt hva som **** meg feilte folka hehe

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal man få testet ut max spl så må man hvertfall skaffe en DB måler som går over 126 DB.. For 1 m unna høyttaleren spiller de 126 DB, det er jeg ganske sikker på! Uansett CD spilleren må stå veldig stabil og man må ha en skikkelig innspilling, ikke noe MP3 dritt eller en billig techno Cd med masse komprimerte mixer. Resten av elektronkken og kablene bør være greie de også!

Selv hadde jeg alltid bare standard sikringer.. Det fungerte greit nok for meg, de gangene jeg viste jeg kom til å spille høyt og lenge hadde jeg kjøpt inn ekstra i tilfelle de røk.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de bør ha litt mer vett en det! hadde jeg fått ett par ht'er med kabelstumper, så hadde jeg spørt hva som **** meg feilte folka hehe
    øøh... Vett? Det er nesten bare CV som kommer på og ha sikringer i høytalerne sine, de fleste andre produsenter leverer høytalere uten sikringer, så da blir det det samme som at det stod en kabelstump inni der!
    Skulle du klaga på dem da for de burde ha bedre vett, ved og montere sikringer før dem testa de høytalerne da eller?

Om det stod kabelstumper inni sikringsholdern på et par CV jeg hadde kjøpt så hadde jeg ikke brydd meg i det hele tatt.

AJSELJ:
    Jeg ser du skriver at det står 32A sikringer i høytalerne dine og du har planer om å skaffe deg 10A ?
    Hva er vitsen i det hele tatt med det?

Du får ikke en 10A til å ryke heller, så bare la den 32A sikringen står der du..

Side 9 av 10 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •