Rocka høyttalere med god mellomtone rundt 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rocka høyttalere med god mellomtone rundt 10k

Nok en høyttalertråd om dette, men jeg sitter litt fast. Driver å setter sammen et stereo-oppsett for en kompis. Han spiller på en Thule Space forforsterker og en Thule PA250B effektforsterker. Til dette ønsker han en ht rundt 10k. Musikkstilen er litt "allover" så jeg sliter litt med å finne ht som dekker hele området. Vi spilte litt på mine B&W CDM9NT, og disse låt utrolig bra helt til AC/DC og Dio ble puttet i skuffen. Da ble de for lyse, og det hele låt litt skranglete.
    Konefaktoren spiller også inn her, så det skal helst være noe i kirsebær og overkommelige kabinetter.
    Var en tur på klubben og hørte 604, Ikon7 og Consept10, men igen av disse fungerte.
    Neste tur blir å sjekke ut JBL Studio L890, og Klipch RF82. Dette er vel de to ht jeg har mest tro på til denne prisen. Har tittet litt på bruktsiden, men ikke kommet over noe i denne priseklassen der heller. Klipch RF7 blir dessverre litt for dyre.

Noe som har forslag til en ht i samme gate som burde testes???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med AC/DC, Dio, Dum Dum Boys etc. er at innspillingene ofte ER litt skranglete. Og problemet ligger ikke i dypbassen. Min teori er at slik musikk er helt avhengig av nok trykk i midbassen (80-200Hz), samt at man ikke må ha noe som roter til i overgangen fra mellomtone til diskant og oppover. Det stiller også enorme krav til en forvrengningsfri og dynamisk diskant med nøytral frekvensgang. Grunnen er at fuzzgitar og symbaler, som det er rikelig av på slik musikk, ligger i nettopp dette området med klare komponenter langt opp i diskantområdet (fuzzgitar er faktisk lyd som er klippet med hensikt, noe som gir mye ekstra lyd og energi i diskantområdet).

Som ellers blir det sjelden feil med en nøytral høyttaler med gode dynamikkreserver.

Newcomer Synergy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos Lyric 402.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Rf-82 =)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok 402 har en del bedre mellomtone enn RF82, viss de ikke er mye bedre siden RF35.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    tror nok 402 har en del bedre mellomtone enn RF82, viss de ikke er mye bedre siden RF35.
    Hvor kan jeg få en demo av disse i Oslo???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Spendor? Har nettopp hørt et par hos Norsk Hifi Center og etter min mening var dette veldig gode allround-høyttalere som også egner seg veldig bra til rock!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må jo høre på ikon 6 også da,syntes denne spilte metallica black album på en glimmrende måte, masse trykk og dynamikk der

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Triangle Altea ESw er etter det jeg hører en skikkerlig god høytaler. 11900,- koster den.

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rf-82 ER mye bedre på mellomtonen i forhold til 35

Dette er en rocka høyttaler som jeg vet han vil like.

Audiocompaniet har de inne til demo, var der i dag. Sjekk kinotråden min .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dallaz
    Hva med Spendor? Har nettopp hørt et par hos Norsk Hifi Center og etter min mening var dette veldig gode allround-høyttalere som også egner seg veldig bra til rock!

De er dyre.. om du vil ha rocka høyttaler må du ha en av de største..
    Trenger kraft...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Triangle Altea ESw er etter det jeg hører en skikkerlig god høytaler. 11900,- koster den.
    JA, men er ikke av dem som gir mest basstrykk .. ei heller går de dypt.. -etter hva jeg forstår trådstarter er ute etter..

Kanskje du ville like Audiovector Mi3.. hør den..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dallaz
    Skal ta en tur på Norsk hifi center for å høre Patos. Kansje Spendor også er en mulighet, men de virker litt i dyreste laget.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de rimeligte Spendor blir for små til å rocke ordenlig..

har vel aldri før anbefalt Patos men de skulle vel passe godt til rock. Siden de er snille, tilbakelendt og med mye bass (om ikke presise plasseringer og 3D er så nøye).

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Du må jo høre på ikon 6 også da,syntes denne spilte metallica black album på en glimmrende måte, masse trykk og dynamikk der
    Metallica er enklere å få til da de har dypere bass i musikken sin. Dette fungerte bra på CDM9NT også. Problemet er bare at han som skal ha disse liker å spille 80 talls rock, og det er en del mindre trykk i bassen på de platene. Han ønsker derfor en ht som hjelper litt til med dette.Ikon 7 ble for slank, så jeg ser ingen grunn til å bruke tid på Ikon 6. CV hadde kansje fungert for han om ikke kabinettene hadde vært som de er
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    de rimeligte Spendor blir for små til å rocke ordenlig..

har vel aldri før anbefalt Patos men de skulle vel passe godt til rock. Siden de er snille, tilbakelendt og med mye bass (om ikke presise plasseringer og 3D er så nøye).
    Skal bli innteressant å høre de, men må innrømme at jeg er litt skeptisk. Bør jo låte bra på annen musikk også
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur innom Geir (best HiFi) i Drammen. Meget hyggelig kar som har masse snadder..

Hør Monitor Audio Rs6.. De vil du kanskje like meget godt... igjen mye bass som ikke er særlig stram men det passer kanskje deg..

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Kan bekrefte dette, spiller virkelig godt i mellomtone/diskant men som sagt av antonx, den har ikke noe spesielt å tilføre i bassområdet. Den spiller greit til å være en 6.5" i bassområdet men den trives absolutt best sammen med en sub. Altea koster normalt 11900 men det er/har nylig vært ryddesalg på disse og da gikk dem for 8330,- levert på døra, mulig man kan få denne prisen enda?

Diskant:

Altea VS SB-12 Plus/2

6.5" Mellomtone

6.5" Bass

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Ta en tur innom Geir (best HiFi) i Drammen. Meget hyggelig kar som har masse snadder..

Hør Monitor Audio Rs6.. De vil du kanskje like meget godt... igjen mye bass som ikke er særlig stram men det passer kanskje deg..
    Det er som sagt ikke jeg som skal ha disse. Har fått i oppgave i gjøre en grovsiling for kompisen.
    Hadde han bare hatt 10 lapper til å gå på hadde det hele blitt mye enklere. Balansegangen mellom god 3D effekt og glad og livlig bass er vanskelig å finne i prisområdet 10k virker det som. Kabinettene holder dessverre ikke den ønskede kvaliteten som regel :?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Kan bekrefte dette, spiller virkelig godt i mellomtone/diskant men som sagt av antonx, den har ikke noe spesielt å tilføre i bassområdet. Den spiller greit til å være en 6.5" i bassområdet men den trives absolutt best sammen med en sub. Altea koster normalt 11900 men det er/har nylig vært ryddesalg på disse og da gikk dem for 8330,- levert på døra, mulig man kan få denne prisen enda?
    Personlig synes jeg denne innehar meget gode kvaliteter, og ikke minst er utrolig lekker av utseende. Men.... her vil vi ende i samme problem som med B&W 604 og Dali Ikon7. For slank i bassen. I utgangspunktet er ikke sub noe alternativ pga pristillegget. Finner ikke noe vi kan bruke under 5k på sub-siden.
    Det jeg står igjen med så langt er:

-JBL Studio L890
    -Klipch RF82
    -Patos Lyric 402
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder