Er dette et godt kjøp? (focal jmlab)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette et godt kjøp? (focal jmlab)

Jeg vurderer å oppgradere anlegget mitt litt. jeg var innom hifihuset å snakket litt med Andre. Han ga meg et tilbud på jm lab cobalt 816s og 2x chorus SW 700s. jeg hørte litt på dette oppsettet hos han, men da bare med en sub og syntes det hørtes veldig bra ut.
    Det jeg lurte på var om noen har forslag til andre høytalere jeg burde se på før jeg kjøper?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en uke kommer sterkt forbedret arvtagere til Cobalt.
    Serien heter Chorus 800V og vil ligge på samme pris som dagens Cobalt.
    Ikke vær redd for å miste det gode tilbudet,det vil du også få av Andre på den nye serien.Focal mener selv den nye serien snuser på high-end både utseende messig og lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av basse
    Om en uke kommer sterkt forbedret arvtagere til Cobalt.
    Serien heter Chorus 800V og vil ligge på samme pris som dagens Cobalt.
    Ikke vær redd for å miste det gode tilbudet,det vil du også få av Andre på den nye serien.Focal mener selv den nye serien snuser på high-end både utseende messig og lydmessig.
    Jeg har fått tilbud på 15k for det jeg nevte, tror du jeg kan få noe tilsvarende i den nye serien til den prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder med 1 sub,hvis du f.eks går for Chorus 826V og SW800V.
    Tipper en pris på rundt 17k for hærligheten,hvis han allerede har gitt deg en så god deal.Chorus 826V vil ligge på ca 15k og SW800V vil ligge på ca 8k.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demonstrerte han med den Yamaha forsterkeren? Hadde han ryddet opp i demorommet?

Husk at Cobalt låter lyst og kan låte for aggressivt i diskant/øvre mellomtone.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Cobalt 816 S og Yamaha RX-V2600. Jeg er veldig fornøyd med lyden i dette oppsettet. Cobalt er svært detaljert i diskanten, og førsterefleksjoner kan bli plagsomme.

Min erfaring er at dette ikke er noe problem med mindre en setter høyttalerene inn i et umøblert kjellerrom, men det blir også et spørsmål om smak og behag.

Skulle det være interessant å høre høyttalerene i et bedre rom enn på Hifihuset, så send meg gjerne en PM.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Andrè er at tilbudene hans som regel er så skamelig gode at man ikke klarer å si nei. Selv om pakken strengt tatt blir endel dyrere enn utstyret man i utgangspunktet skulle ta seg råd til.....

Du bør høre på dette oppsettet med både 1 og 2 suber før du bestemmer deg. Oftest låter det etter min mening bedre og mer helhetlig med en sub som jobber sammen med hver høyttaler.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydeligvis salgsstrategien hans.. luringen.. samt å spille på en dårlig Yamaha forsterker som trolig er snill i toppen eller mørk.

Cobalt trenger avstand til vegger og godt dempet rom. Helst litt mørk forsterker fordi de er veldig lyse i spillestilen. Men spiller meget rent og pent med høy oppløsning og hurtig stram bass (men ikke kjellerdypt og ikke veldig mye trøkk).

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Min erfaring med Andrè er at tilbudene hans som regel er så skamelig gode at man ikke klarer å si nei. Selv om pakken strengt tatt blir endel dyrere enn utstyret man i utgangspunktet skulle ta seg råd til.....
    En skal jo vokte seg for å "kjøpe rabatten" fremfor produktene da. Er jo mange som går å den fellen, dessverre ;-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En skal jo også vokte seg for å "NULL-rabatten" på produkter som en "billigkjede" er eneimportør av. ;-)

Neida, jeg skjønner hva du mener og du har helt rett!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    En skal jo vokte seg for å "kjøpe rabatten" fremfor produktene da. Er jo mange som går å den fellen, dessverre ;-)
    Sant det, men han selger hvertfall meget bra utstyr. Og han er flink til å holde på kundene sine.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det er tydeligvis salgsstrategien hans.. luringen.. samt å spille på en dårlig Yamaha forsterker som trolig er snill i toppen eller mørk.

Cobalt trenger avstand til vegger og godt dempet rom. Helst litt mørk forsterker fordi de er veldig lyse i spillestilen. Men spiller meget rent og pent med høy oppløsning og hurtig stram bass (men ikke kjellerdypt og ikke veldig mye trøkk).
    Ingenting vondt AntonX, men en kan jo tidvis lure på om det er samme høyttalere du og jeg har vært i besittelse av. Jeg vil si at Cobalt 816s har til prisen mye trøkk/punch. Jeg har hatt mange på besøk til demo og flere har sluppet haka i gulvet når 816s guffer i vei bass.

Det er korrekt at Yamaha er litt mindre pågående i toppen noe som nok kler Cobalt bra. Tror jeg ville styrt unna Cobalt da det er nye saker på beddingen i St. Etienne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Ingenting vondt AntonX, men en kan jo tidvis lure på om det er samme høyttalere du og jeg har vært i besittelse av. Jeg vil si at Cobalt 816s har til prisen mye trøkk/punch. Jeg har hatt mange på besøk til demo og flere har sluppet haka i gulvet når 816s guffer i vei bass.

Det er korrekt at Yamaha er litt mindre pågående i toppen noe som nok kler Cobalt bra. Tror jeg ville styrt unna Cobalt da det er nye saker på beddingen i St. Etienne.
    Hmm, mine ga normalt til litt for lite med basstrykk i følge erfaringer med andre høyttalere. Hørte dem med 5 forskjellige forstrekere vet du.. Som du kanskje har lest spurte jeg mange eiere i flere land om deres innrtrykk. Kan ikke huske at noen nevnte kraftfull bass som en styrke (heller hurtighet, kontroll og stramhet).

Hva som er mye/lite bass er veldig personlig da...(jeg tror jeg befinner meg i midtre del).

har du fått solgt dine?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal stå for mine meninger, men vi har sikkert forskjellige preferanser da. Men kan jo si at jeg har kamerater med 2x12 bak seg i bilen som syntes det trykket voldsomt i forhold til størrelsen, men nok om det.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det MÅ neste være snakk om preferanser. Det virker som om Antonx har hodet på rett plass, men jeg er heller ikke enig i at 816S ikke har kraftfull bass. Jeg skal være enig i at diskanten er veldig detaljert, men det er ikke min mening at den er for skarp. Det ER derimot ganske viktig å få kontroll over førsterefleksjoner, men det gjelder jo ikke bare 816S.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt sent da jeg skrev innlegget i går, jeg mener ikke at 816s spiller bass som 2x12 subber altså, men i forhold til størrelsen spiller de virkelig bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke mange 6,5" som basser like heftig, og i alle fall ikke til prisen. Jeg skjønte hva du mente!

AntonX: Av nysgjerrighet vil jeg gjerne vite hvilke høyttalere du mener basser bedre til prisen. Ikon 6 er kanskje i den kategorien? Audiovector?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hillmar
    Jeg vurderer å oppgradere anlegget mitt litt. jeg var innom hifihuset å snakket litt med Andre. Han ga meg et tilbud på jm lab cobalt 816s og 2x chorus SW 700s. jeg hørte litt på dette oppsettet hos han, men da bare med en sub og syntes det hørtes veldig bra ut.
    Det jeg lurte på var om noen har forslag til andre høytalere jeg burde se på før jeg kjøper?
    Jeg tror du vil sette pris på 816S, men vær oppmerksom på at noen reagerer på diskanten. Det kan ikke stikkes under en stol.

Jeg ville kanskje vært noe mere avmålt ifht SW700S. Hvis du er ute etter sub først og fremst til musikk så kan det jo være at denne leverer varene, men jeg har ikke sett mye omtale av denne. Det lille jeg hørte av den på Hifihuset gir meg ikke noen rett til skråsikre uttalelser, men den går ikke akkurat kjellerdypt.

2 subber er festlig. Jeg har 2 SVS PB10-ISD. Mistenker at en av mine er bedre enn 2 SW700S til film i alle fall.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt SW700s og solgte den da jeg fikk 816s da jeg syntes den ble litt overflødig, hvorfor? spør du.

1. Cobalt har bra bass i seg selv.
    2. SW700S går ikke mye under 40 hz, kanskje 35 på en god dag.
    3. Med suben innkoplet syntes jeg Cobaltene fikk vel mye pondus og de strakk seg liksom ikke lenger ned. Til et par stativer er nok SW700s en genial sub, men skal du har 816s ville jeg heller kjøpt 1/2 XTZ eller en SVS da de går ned på 20-tallet. Misforstå meg rett; SW700s er kjapp, meget musikalsk, lett å integerere og har bra punch for størrelsen, men jeg tror nok jeg ville satset på noe som kunne gå litt lenger ned i sinusavgrunnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt mere innspill...

Cobalt trenger laaaang innspillingstid så det er heller ikke dumt å kjøpe lite brukte Cobalt.(Cybervision skal trolig selge). Burde få dem ganske rimelig.

Har du et lite rom med mye harde flater? Eller kan du sette dem et stykke fra vegger og dempe bra? De er meget analytiske på godt og vondt.

Vondt; -liker da ikke dårlige innspillinger, så har du mange av dem er kanskje ikke Cobalt tingen. Litt skarp mellom øvre mellomtone/nedre diskant på dårlige innspillinger.

Godt; meget godt oppløst til denne prisklassen. Rent og klart. De "rensker" lydilde på en eller annen måte slik at fokus blir meget tydelig. Ulempen er litt tomt rom rundt fokus om du skjønner.
    Kvinnestemmer som er godt innspillt låter meget flott. Cobalt spiller Kari Bremnes svært bra..

At de låter lyst er udiskutabelt.. Bra bass.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •