B&W - sammenligning: Nautilus 804, CM6, 703, CDM9NT..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W - sammenligning: Nautilus 804, CM6, 703, CDM9NT..

B&W Nautilus 804, CM6, 703, CDM9NT.

Er det noen som har sammenlignet noen av de nevnte høyttalerne?
    Alle sammen har jo veldig like specs...

Selv har jeg lyst på mest lyst på 804 (pga. lyden) eller CM6 pga. design. Så hvis noen har formeninger spesielt om disse, er jeg ekstra interresert i høre! Er 804 så mye bedre enn CM6?

-Hvilken høyttaler spiller "best"?
    -Hvilken spiller høyest?
    -Hvilken gir mest for penga? (litt vanskelig å si siden noen kan man få tak i brukt, mens andre nesten umulig)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt alle sammen. Den jeg har hørt minst er 703.
    Jeg synes CM6 virker noe flat i lyden. Begrenset dynamikk. Og diskanten er litt dårligere enn hos de andre. Ved høye lynivå og mye bassinformasjon kan den miste litt av kontrollen.

804 er mer detaljert og har mer presist lydbilde. Noe mer kontroll og mer dynamisk, men fremdeles mangler det noe i dynamikken. Synes ikke den er verdt prisen.

Jeg oppfattet CDM9NT som vesentlig mer dynamisk. Hvorfor det er tilfelle, vet jeg egentlig ikke. Men jeg vil tippe at de har har overdrevet bruken av delefilterkomponenter på 804 slik at frekvensgangen skal se enda bedre ut på papiret. Du får jo faktisk med frekvenskurvene når man kjøper 804. Forøvrig synes jeg forskjellene er forholdsvis små.

703 har jeg ikke hørt så mye på, men første inntrykket var at de var noe dårligere enn CDM9NT.

Som du selv sier så er spesifikasjonene svært like. Så hvem som spiller høyest er vanskelig å si. Jeg vil tippe 703, men de vil neppe være store forskjeller.

Jeg vil driste meg til å si at CDM9NT er "best" (ihvertfall i mine ører) og dermed klart mest for penga.

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har cdm9nt, og er veldig godt fornøyd med dem. Potensialet i dem har jeg ikke fått frem ennå da jeg i øyeblikket ikke god nok forsterker som rettferdiggjør dem. Har hørt dem med bedre elektronikk, og det var meeeget bra.

Skal kjøpe ny forsterker, men det er en jungel der ute, og det kommer nye produkter hele tiden.

Har ikke hørt 804 eller 703, men jeg har lest tester av dem der konklusjonen er glimrende. Vil tro at de er bedre enn cdm9nt, men også dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Zamot

Etter min formening, er B&W N804 akkurat SÅ mye bedre enn CM6, men CM6 har en mulighet til å spille litt høyere.. Alle de nevnte høyttalerene kjører med FSD mellomtone som gjør at det ikke er så stor forskjell akkurat der, men N804, 703 og Cdm9nt utmerker seg litt ekstra i diskanten... CM6 blir litt pinglete... Men derimot, CM6 har mye mer bass, og derfor vil de fungere best på et litt høyere nivå... Om du skal kjøpe brukt, se etter N804, CM6 og Cdm9nt(703 er umulig å kjøpe brukt).

For å rangere etter hvilke som er best:
    1. Nautilus 804
    2. 703
    3. Cdm9nt
    4. CM6
    -Dette er selvfølgelig min egen mening, og derfor kan de ikke diskuteres. Men alle andre kan selvfølgelig mene at jeg tar helt feil!

Cm6 kan nok spille en smule høyere enn de andre...

Jeg tror du muligens får mest for pengene om du kjøper Cdm9nt brukt, hvis du kjøper nytt går det for det samme!

-Lykke til

Mvh. Kristian

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info.. Så CM6 spiller litt høyere og har mer bass.. Fikk ikke noe mindre lyst på de nå nei! (i og med at jeg leker DJ av og til og vil være minst mulig nærvøs for ødeleggelse på fest).
    I tillegg er det de som tiltrekker meg mest pga. designet, og at de er såpass smale (som er en fordel ved min plassering, for den ene står i "veien til gangen"). Den andre må desverre stå nesten helt inntil betongvegg / hjørne. Dessuten er CM6 litt rimeligere enn 804. Men den er også vanskelig å få tak i brukt enda. Skulle slått til da de hadde et par på klubben i her i Trondheim med en bitteliten skjønnhetsfeil, dvs. bittelitt rabatt. Vi får nå se hva som dukker opp...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info..
    Så CM6 spiller litt høyere og har mer bass.. Fikk ikke noe mindre lyst på de nå nei! (i og med at jeg leker DJ av og til og vil være minst mulig nervøs for ødeleggelse på fest). Hører heller ikke så mye på slik musikk som krever ekstra fin diskant...
    En liten prosentforeling med det jeg bruker anlegget til:
    TV: 80
    Film: 5
    Popmusikk: 5
    Trance: 5
    Rock: 2
    Kvalitetslytting: 2
    Party (høyt volum): 1

I tillegg er det de som tiltrekker meg mest pga. designet, og at de er såpass smale (som er en fordel ved min plassering, for den ene står i "veien til gangen"). Den andre må desverre stå nesten helt inntil betongvegg / hjørne, jeg vet ikke hvilket høyttaler som da er best?

Dessuten er CM6 litt rimeligere enn 804. Men den er også vanskelig å få tak i brukt enda. Skulle slått til da de hadde et par på klubben i her i Trondheim med en bitteliten skjønnhetsfeil, dvs. bittelitt rabatt. Vi får nå se hva som dukker opp...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At CM6 skulle ha mest bass og spille høyest kan jeg ikke skjønne.

Bassen på CM6 virker for meg en smule svakere enn de andre. Og spiller du høyt (veldig høyt) så får den en fæl metallklang i diskanten. De andre modellene virker å ha vensentlig mindre forvrengning ved høyt volum. Syntes 703 var spesielt bra på å kunne spille høyt uten å låte ille.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kjekt å vite. Er mange forskjellige meninger, og de fleste har vel ikke sammenlignet de direkte, samt lyttet med forskjellige forsterkere osv..

Det blir muligens tilfeldig hvilke jeg velger, avhengig av hva jeg får tak i brukt/rabattert. Men har mest lyst på CM6 (pga design) eller 804 (pga lyden). Har ikke hørt mye på noen av høyttalerene selv, og overhodet ikke sammenlignet de eller testet maks volum... Får prøve å få til dette i jula, og kanskje det ender med en (rettere sagt to) fine julegaver!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sammenlignet 804 og Cm6 med samme forsterker ( Denon PMA-2000), og jeg kom fram til at CM6 hadde en mye kraftigere men litt mindre raffinert bass... Iogmed at de er både slanke og dype får de jo et litt tynt lydbilde, ja, men det har ikkenoe å si når basselementene presses til det ytterste! Jeg digga det helt klart!!! 703 ( og da også cdm9nt) er ikke en høyttaler jeg ville spilt sinnsykt høyt med, fordi de blir litt for pinglete... 804 derimot er solid bygd og låter raffinert og fint på alle lydnivåer!! En ting Zamot: ta med Dali Helicon 400/800 i vurderingen! sinnsyke HT's............................... jeg sier da selvfølgelig bare min egen mening!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt CDM9NT, 804 og CM6 ved mange anledninger i ulike typer rom og med diverse forsterkere.

Bla 804 mot CM6 og CDM9NT mot CM6. Hifiklubben virker å vegrer seg sterkt mot å demonstrere CDM9NT mot 804. Rett og slett fordi forskjellen i lyden er minimal. Har hørt de opp i mot hverandre engang og jeg syntes faktisk CDM9NT låt best. (uansett volum)

CM6 mot CDM9NT var rå match. CM6 hadde ikke nubbsjans. Diskanten på CDM9NT hang vesentlig bedre sammen med mellomtonen og bassen var klart fyldigere samtidig som den var enda mer presis. Sakset fra test av CM6 på audiophile.no:
    Sitat Opprinnelig postet av audiophile.no
    Skal du ha en litt fyldigere klangbalanse uten å tape den suverene mellomtonen; ta en kikk på B&W CDM 9NT. Den koster 4000 mer, men har en bedre og varmere bass
    Bass og mellomtone skal visstnok være helt like på CDM9NT og 804. Diskanten er noe annerledes, et annet bakkammer. Ellers så er det mest utseende som er forskjellig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&w Cdm9 Nt

Jeg ser etter et par B&W CDM9 NT til salgs. Helst i lys tre farge, men alle farger er av interesse. Er villi til å betale en vær fornuftig sum
    Om noen skal selge eller vet om noen til salgs ta gjerne kontakt på telefon 99046404 eller mail Astonmartindb4@hotmail.com.

Mvh Asbjørn Mortensen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asbmor
    Jeg ser etter et par B&W CDM9 NT til salgs. Helst i lys tre farge, men alle farger er av interesse. Er villi til å betale en vær fornuftig sum
    Om noen skal selge eller vet om noen til salgs ta gjerne kontakt på telefon 99046404 eller mail Astonmartindb4@hotmail.com.

Mvh Asbjørn Mortensen
    Legg ut en ønkset kjøpt annonse på avtorget

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •