Klipsch Reference - hva synes folket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch Reference - hva synes folket

Holder på å bli kjent med forskjellige høyttalere i forbindelse med et kjøp av ny stereo senere i høst. Har bl.a. lyttet til Klipsch rf-35, og synes det låt temmelig bra. Har imidlertid blitt møtt med "holdninger" fra venner ang. Klipsch, at det er "feil" med horndiskant og metalldomer osv., og at det er mer "korrekt" med andre typer konstruksjoner av elementene osv.
    Er spent på hva andre her mener om dette :? Ønsker konstruktiv input for å lære, ikke krangling

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt annerledes er det iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå hele klipsch 35 serien. Klipsch er bare geniale høytalere. Diskant hornene er helt nydlige du skulle ha sett matrix med 35 serien. ser den annen hver dag. Til musikk er de også yppelige, men de er best på film. sjekk ut min profil, Dagga`s hjemmekino..

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er kjent for å ha en voldsom dynamikk og et skikkelig attack. Men det er mange som syntes det blir for mye av det gode noen ganger, derfor prøver mange å tune ned den litt aggresive diskanten øvre mellomtonen med rør. Noe som mange mener fungerer meget bra. Men liker du lyden i de så drit hva andre rundt deg syntes, jeg har Klipsch å jeg liker lyden mine godt å hva andre mener om de får være det samme.. Men når sant skal sies de kan være litt skarpe til tider, det kommer helt ann på innspillinger og elektronikk.

Nå er Marantz SA 15 bestilt, den kjøpes uhørt så det her skal bli spennende...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sant det du sier, de kan værre skarpe så man må tune ned, har gjordt det selv. men jeg skulle hatt større rom. Da hadde de ikke hørt så skarpe ut. Men jeg digger de og det virker som du gjør det samme.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sant det, har lite rom selv. Men hva skal man gjøre, har selv testa mine i en 50 kvaderat stor stue, da fikk jeg hva jeg vil kalle flott lyd de virka heller ikke skarpe en plass bare jeg var litt aktiv med å spre litt tepper rundt med. Men spille høyt det gjorde de

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å se at folk liker Klipsch, og at skarp klang kan korrigeres med passende amp og evt. kabler. Men jeg får litt følelsen av at det kan være et gi-og-ta forhold når det gjelder høyttalere? Er det slik at man går glipp av detaljer i musikken når Klipsch`ene er så dynamiske som de er? Eller blir det mer snakk om kvaliteten på de andre komponentene, f.eks. god nok forsterker osv., og at det handler mindre om høyttalerne?
    Håper dere har tålmodighet med meg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt bare ett høyttaler-par før som var av litt kvalitet ivertfall og det var Jbl E-80, var helt greit fornøyd med dem men syntest dem vrengte seg litt når jeg spillte høyt.
    Har nå hatt Klipsch Rf-82 i ca 2 mnd`er og er STRÅLENDE fornøyd, spiller veldig bra og trykker skikkeli Nå mangler bare resten av surround-anlegget så er ivertfall jeg i box =)

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg ett par RF7 i kombo med en krell kav 400xi. Når den nye leiligheta står klar i desember, så blir det klipsch i surround. For all del, det finnes nok av høytalere som byr på masse god lyd. Men alt dreier seg om smak og behag, personlig preferanser har alt å si. For min del er klipsch konge (frem til den dagen jeg får råd til jbl array høytalere!, men det skjer neppe på ei stund!!). Klipsch byr på "morro" og dynamikk i bøtter og spann.

Det å sette på rock og metal er også en artig opplevelse!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er også stor fan av Klipcsh siden jeg har hatt 2 modeler tideligere(sp1 og RF7)

Mange klager på den litt skarpe diskanten , men det fiksa jeg fint med enn rørforsterker , ble ivertfall mye mykere i mine ører . Men dette med den litt skarpe tonen trenger kansje ikke plage deg sånt som den gjør med andre , alle har forskjellige ører . Det er DU som skal sitte og lytte til disse høyttalerene . Min erfaring er at klipsch spiller høyt og har masse power , spiller utroligt bra på heavy metal å annen tung gitar rock , det virker det ut som er et kriterie for di fleste som går for klipch :P

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes:
    yeeeeehaaaaaaaaaaa!

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Namsenams

Den nye reference generasjon 4 har ikke blitt omtalt som "skarp" i det hele tatt.

Bedre hf extension, bedre lf extension, bedre mellomtone, litt mer laid back i toppen og bedre kabinett og avstivning og dertil høyere vekt iforhold til gen. 3.

Jeg kjøpte meg nettopp et par RB-75, beste jeg noen gang har hørt i mitt eget hjem uansett materiale.

Jeg har mange reflekterende overflater i stuen og har vært plaget med "skarphet" før. Direktiviteten på disse brutale monitorene fikset det. I tillegg er de dynamiske som fy og jeg kan skru skikkelig opp uten tegn til hørbar distorsjon. Biampet og delt ved 80hz mot en kjekk liten kar ved navn pb-10.

Nam, nam, nam.

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun hørt RF7 , og joda det trykka godt i bassen , men diskanten imponerte meg ikke.
    Har enda til gode å høre en horn diskant jeg liker, så dessverre har jeg aldri tenkt Klipsch engang når jeg ser etter høytalere.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange Klipsch seanser folk har opplevd baserer seg på en eller flere av disse påstandene:

a. for lite rom
    b. for svak forsterker
    c. ikke er ordentlig innspilt
    d. dårlig plassering i forhold til bakvegg o.l.
    e. blitt spilt for høyt

Da jeg kjøpte mine ble jeg sterkt anbefalt av selger til å ikke kjøpe RF35 grunnet at de krever mye rom rundt seg samt en kraftig strømsterk forsterker for å fungere optimalt.

Hadde den gang en HK AVR 230 og rommet de skulle spille i var ca 3*5 m (15m2). Valgte derfor RF-15 som jeg nå har matchet med HK AVR 635 i samme rom.
    Jada 2*5,25' membraner høres kanskje puslete ut, men jeg synes dette låter meget bra og kraftfult.

Har veldig variert musikksmak, men for å nevne noen ytterpunkter: Mars Volta, Kari Bremnes, Skinny Puppy, Radiohead, Rammstein, Johnny Cash, Tord Gustavsen Trio, Interpol osv. og jeg mener at Klipschene mestrer de forskjellige stilartene mesterlig. Eneste negative med Klipsch er at de ikke er nådige mot dårlige innspillinger. eks. Coldplay - X&Y låter rotete på nesten alle øse partier (når alle spiller samtidig med fullt trøkk), Smashing Pumpkins - Machina mixet med overdreven bass (fuzzbass) som ødelegger resten av lydbildet osv. Kunne vært gøy om noen hadde erfaring med utstyr disse to CDene låter bra på.

Selvfølgelig mister RF15 på grunn av sin størrelse kontrollen når presser de veldig mye, men da er det så høyt at ingen kan sitte å nyte den myke diskanten på noen høyttalere på dette volumet. Fra vanlig lytting og opp til meget høyt så forstår ikke jeg hvorfor folk er så negative til Klipsch sin spisse/skarpe diskant, for den er faktisk fraværende hjemme hos meg. Er dette noe som henger igjen som en myte fra eldre Klipsch, eller er dette opplevd grunnet de overnevnte punktene?

Klipsch er bra, og det finnes mange andre bra høyttaler merker også. I dagens marked ville ingen høyttaler produsenter overlevd uten bra produkter. Med noen unntak der det er andre kvaliteter som f.eks. utseende/størrelse o.l. som er avgjørende for at kunder velger disse...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingene så langt. Dette går mye på hva man selv liker av lydsignatur, og at mye forskjellig musikk funker på Klipcsh`ene.
    Som lydmessig "konkurrent" til Klipsch Reference har jeg sett at enkelte har trukket frem Patos Lyric 402, som visstnok skal ha bedre oppløst mellomtone og diskant enn Klipsch (men mindre dynamikk). Vil tippe at dette har en del betydning på vokal og klassiske instrumenter. Er det noen som har hørt begge merker og kan sammenligne dem?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dårlig plassering er det nok ikke. hornet sender ikke mye til sidene og hvertfall ikke bakover. mulig demping bak hodet til lytteren hjelper men...
    RF15 har ikke samme horn som RF35.
    for svak forsterker tviler jeg på, min rb35 spilte rimelig likt oppover om jeg brukte 10 eller 200watt.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dårlig plassering er det nok ikke. hornet sender ikke mye til sidene og hvertfall ikke bakover. mulig demping bak hodet til lytteren hjelper men...
    RF15 har ikke samme horn som RF35.
    for svak forsterker tviler jeg på, min rb35 spilte rimelig likt oppover om jeg brukte 10 eller 200watt.
    Nå var det vel ikke diskanten jeg siktet til med dårlig plassering. Men mangel av bass (som igjen gjør diskanten mer fremtredende/skarp).
    På RF serien er det porter bak på høyttalerne som gjør at bassen kan tunes til en viss grad med avstanden til bakveggen/hjørner.

Hornet er vel det samme bare at det er en annen dimensjon tilpasset mindre woofere?

Skjønte ikke hva du mente med forsterker. Anbefaler du å ikke kaste bort pengene på større forsterkere enn 10W?

Jeg er inneforstått med at RF15 ikke er samme høyttaler som RF35, men tolker ikke kritikken av at Klipsch har skarp diskant som kun rettet mot RF35, men mot Klipsch og horn konstruksjoner generelt.

Jeg forsøker bare å gi min subjektive mening om Klipsch Reference til en som spør om erfaringer, kan du ikke heller gi han noen av dine istedet for å angripe mine subjektive meninger?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av det råeste jeg har hørt er Klipsch RF7 på en Mcintosh MC275. Skarp diskant? Ikke i det hele tatt. Uansett musikk, uansett hvor høyt du måtte spille, - det er helt kanon uansett.

Jah, så er jeg Klipsch frelst da Startet selv med SP-1 fronter, og oppgraderte senere til RF-5 (og RC-7/RS-25) etter å ha hørt RF-5 hos en kamerat. Det skal nevnes av det blir noe kvess diskant av og til, når jeg har det veldig høyt - på musikk. På film har jeg aldri merket noe til kvass diskant. Plassering av høytalerne har noe å si også - da høytalerne mine hadde mer 'pusterom' kunne jeg spille høyere uten å få noen kjedlige 's'er av og til. Jeg har ikke verdens mest matchende forsterker til mine høytalere, men den funker greit nok, - skal oppgraderes senere though.

Jeg har ikke hørt den nye RF serien dah- som det er blitt nevnt så er de mindre kvesse i toppen har mer mellomtone osv.. hva vet nå jeg!

Men til trådstarter: Listen and judge for yourself! Er DU som skal ha høytalere, ikke vennene dine..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Men til trådstarter: Listen and judge for yourself! Er DU som skal ha høytalere, ikke vennene dine..
    Du har så inderlig rett! Men det å sjekke ut ting på forhånd gir meg mer ballast overfor "bedreviterne" Også er det inspirerende å høre om alle de gode erfaringene. Synes også å lese ut av dette at også Klipsch nyter godt av god elektronikk (dyr?), selv om de er "lettdrevne". Sånn sett ligner de vel på ht flest.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv med en Klasse A forsterker fra Pass Labs hvis du har penger, det er noe av det råeste du kan sette på Klipsch, enten det eller rør. Klipsch er noe av det beste jeg har hørt når det gjelder dynamikk. Helt til jeg hørte toppmodellene til Avantgarde

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •