Høytalere i samme merke, samme serie?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere i samme merke, samme serie?

Legger merke til at noen sier
    "Skal du ha suround i rommet lønner det seg å ha alle høytalere i samme merke, og gjerne i samme serie"
    Hvor mye ligger det egentlig i dette? Personlig, selv om jeg er newbie, så antar jeg at det ligger i at det da er vanskeligere å kalibrere dette. Hvis man da benytter seg av Pioneer sin MCACC (lydkalibrering) så ville vel ikke dette hatt så mye å si?

Drømmen er å få skaffet seg et sett a Mirage Omnisat men blir noe meget dyrt i første omgang.

Tenkte på en Pioneer 2016 eller AX2, og noen greie førstegangshøytalere til hjemmekinobruk. Jeg antar at Pilot Fire 1001/1300 5.1 pakke hos fyndbørsen for kr 1495 er latterlig da?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lostfields
    Legger merke til at noen sier

Hvor mye ligger det egentlig i dette? Personlig, selv om jeg er newbie, så antar jeg at det ligger i at det da er vanskeligere å kalibrere dette. Hvis man da benytter seg av Pioneer sin MCACC (lydkalibrering) så ville vel ikke dette hatt så mye å si?

Drømmen er å få skaffet seg et sett a Mirage Omnisat men blir noe meget dyrt i første omgang.

Tenkte på en Pioneer 2016 eller AX2, og noen greie førstegangshøytalere til hjemmekinobruk. Jeg antar at Pilot Fire 1001/1300 5.1 pakke hos fyndbørsen for kr 1495 er latterlig da?
    Kjører du samme lydsignatur sparer du signalet for endel forringelse ved å slippe for mye EQ. Det beste er alltid minst mulig signalbehandlig gjennom forsterkeren. Det er derfor Pure Direct fungsjonen som regel låter klarest når man spiller stereo. Hvis du ikke bruker bakhøyttalerene til annet enn film, vil du nok ikke merke så mye om disse er av et annet fabrikat, men det å foretrekke å kjøre likt i hele frontrekka
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at EQ og/eller romkorreksjon jevner ut forskjeller i lydsignatur. De endrer ikke SÅ mye på lyden i høyttalerene :-D

Men det er selvfølgelig en fordel at lyden er lik på alle kanter, blir jo litt unaturlig hvis feks et helikopter som flytter seg i lydbildet fra fronten til bakhøyttaleren og det høres annerledes ut bak :roll:
    Har hørt et par slike 'blandingsanlegg' og i noen av tilfellene hadde det vært bedre å bare skrudd av bakhøyttalerene...
    Men du kan klare å få høyttalere fra forskjellige produsenter til å spille på lag, men at det er lettere å få et bra resultat ved å velge senter og bakhøyttalere som er ment å spille sammen med frontene du har er det nok liten tvil om ;-)
    Lydsignatur innen merke pleier ofte å være forholdsvis lik, men selv fra serie til serie fra samme merke kan det være radikale forskjeller. Spesielt hvis produsenten har endret på diskantene fra en serie til en annen (byttet materiale, størrelse eller teknologi).

A

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Tviler på at EQ og/eller romkorreksjon jevner ut forskjeller i lydsignatur. De endrer ikke SÅ mye på lyden i høyttalerene :-D

Men det er selvfølgelig en fordel at lyden er lik på alle kanter, blir jo litt unaturlig hvis feks et helikopter som flytter seg i lydbildet fra fronten til bakhøyttaleren og det høres annerledes ut bak :roll:
    Har hørt et par slike 'blandingsanlegg' og i noen av tilfellene hadde det vært bedre å bare skrudd av bakhøyttalerene...
    Men du kan klare å få høyttalere fra forskjellige produsenter til å spille på lag, men at det er lettere å få et bra resultat ved å velge senter og bakhøyttalere som er ment å spille sammen med frontene du har er det nok liten tvil om ;-)
    Lydsignatur innen merke pleier ofte å være forholdsvis lik, men selv fra serie til serie fra samme merke kan det være radikale forskjeller. Spesielt hvis produsenten har endret på diskantene fra en serie til en annen (byttet materiale, størrelse eller teknologi).

A
    Akkurat som jeg skulle ha sakt det selv are e! Jeg kunne ikke anbefalt annet enn å kjøpe i samme merke/serie.... Vet det er mange som kjøper i forskjellige merker, det har jeg også gjort i den tiden jeg ikke hadde råd til noen annet, og har aldri fått det til å fungere ordentilg før jeg fikk alt i samme merke.

Hvis man er "nybegynner" i hifi og hjemmekino så kan det være veldig vanskelig å finne noe som matcher fra forskjellige produsentert. Da burde man kjøpe alt i samme merke, eller at man går får en midlertidig løsning med forskjellig "billig merker" og oppgradere på et senere tidspungt......

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefalte heller ikke å gå for et annet merke som bakhøyttalere. Poengterte kun at skal noe først avvike, så vil det være minst merkbart bak
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg anbefalte heller ikke å gå for et annet merke som bakhøyttalere. Poengterte kun at skal noe først avvike, så vil det være minst merkbart bak
    Ja, det er jo seff ikke like kritisk, og det kan funke veldig bra. Har selv forskjellige bakhøyttalere av et annet merke enn frontene nå, har et langtids-prosjekt med lakkering av høyttalerene gående ;-)
    Men det fungerer overraskende godt på tvers av merke, brukte helt identiske høyttalere rundt hele veien inntil i sommer..

Kjøpe brukt kan også være et veldig godt alternativ for nybegynnere eller hvis man har begrenset budsjett.

A

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samme serie..

Gått rundt og lurt på hvordan Mirage 1090 foran og 890 bak, ev 590i, ville blitt. Noen som har lyttet på et slikt oppsett?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •