Sub i sofa - "krabbesesongen" er i gang...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub i sofa - "krabbesesongen" er i gang...

Sommeren er over, og krabbesesongen er her....
    Ettersom så mange her på forumet påstår at den enkleste måten å finne den optimale plasseringen av sub er å plassere den i sweetspot, fant vi ut at OK - la gå - vi lar tvilen komme tiltalte til gode.

Vi er: Akto, Flageborg og meg

Nå setter vi i gang!

Utstyr vi har valgt å benytte er følgende:
    • Måler: RadioShack analog/digital dB-måler
    • Sinustone-generator
    • Musikk: Infected Mushroom: B.P. Empire
    • Krabbepanel...

Vi oppfordrer "alle andre" sub-eiere til å benytte denne flotte høsthelgen til å gjøre samme forsøk. Post gjerne dine erfaringer her - kanskje vi kommer frem til samme konklusjoner?

Du som allerede har benyttet denne metoden(krabbe-rundt-i-rommet)for å optimalisere din SUB-plassering - skriv om din erfaring i denne tråden.

Krabbeteina er på plass - let the game begin!

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid sett på det som et nissetriks, men det skal bli interessant å se hva dere kommer frem til.
    :smile:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vi krabbet en del rundt i rommet............:twisted:

Det kan være litt vanskelig å velge plassering, fordi det kjennes ut på kroppen som om minst 3 plasser i rommet trykker like mye. Nå gjelder det å plassere SUB'en på hver av plasseringene, og kjenne etter på kroppen hvilken posisjon som "trykker" mest.

Infected MushRoom - B.P.Empire - Track #3 er det desidert dypeste og heftigste, samt at det sporet har lengst vedvarende SUB-trykk. Med den låta skal vi nok rekke å "føle" oss fram.........

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg gjor dette selv så tok jeg vekk sofaen. Hehe. Plasserte suben der sofaen stod, og krøyp rundt. Men skal den egentlig være oppi sofan? Jeg klarte vertfall og finne en ok plassering med å fjerne sofaen for så og plassere suben der sofaen stod. Men kanskje det er bedre og gjøre slik dere har gjort? Jeg fikk det vertfall til å fungere på min måte. Som også gjor at jeg slapp å løfte den svære kassa opp i sofaen

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Sommeren er over, og krabbesesongen er her....
    Ettersom så mange her på forumet påstår at den enkleste måten å finne den optimale plasseringen av sub er å plassere den i sweetspot, fant vi ut at OK - la gå - vi lar tvilen komme tiltalte til gode.

Vi er: Akto, Flageborg og meg

Nå setter vi i gang!

Utstyr vi har valgt å benytte er følgende:
    • Måler: RadioShack analog/digital dB-måler
    • Sinustone-generator
    • Musikk: Infected Mushroom: B.P. Empire
    • Krabbepanel...

Vi oppfordrer "alle andre" sub-eiere til å benytte denne flotte høsthelgen til å gjøre samme forsøk. Post gjerne dine erfaringer her - kanskje vi kommer frem til samme konklusjoner?

Du som allerede har benyttet denne metoden(krabbe-rundt-i-rommet)for å optimalisere din SUB-plassering - skriv om din erfaring i denne tråden.

Krabbeteina er på plass - let the game begin!

He, he solid krabbeteine dette håper du har solid sofa
    Jeg går ut fra at dere legger ut noen grafer etterhvert på denne plasseringen (eller flere) utelukkende etter krabbetest og sammeligner dette med alternativ plassering. Fin hobby dette, blir aldri kjedelig og så godt det er for ryggen

Gærne gutter, men det står ikke på innsatsen her !

/L

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak dette her, venter spent på resultater. I mitt tilfelle hadde jeg to hjørner til disp uten å ommøblere hele stua. En kritisk lyttetest førte frem til plassering i hjørne med to yttervegger.

Skjønt jeg klarer ikke la være å se litt humoristisk på dette. Ser for meg godt voksne mannfolk krabbende rundt på gulvet i en tilnærmet religiøs andektighet med måleinstrumenter og det som hører til. Blir som Mekka og Pilgrimene i en liten skala. Steinkasting på SVS-en frarådes

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig tråd, gleder meg til å se hva dere kommer frem til. Godt at noen aldri blir for gamle:razz:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, håper dere tar bilder, kan jo bli en morsom bildeserie etter en lik runde

Vurderer å ta en runde selv og, siden jeg ikke har db måler enda.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykksmåler er nok tvingende nødvendig. Å kun gå etter hørsel og "magefølelse" er nok ikke oppskriften, har vår lille krabberunde vist.

Mer om dette etter hvert!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    He, he solid krabbeteine dette håper du har solid sofa
    Jeg går ut fra at dere legger ut noen grafer etterhvert på denne plasseringen (eller flere) utelukkende etter krabbetest og sammeligner dette med alternativ plassering. Fin hobby dette, blir aldri kjedelig og så godt det er for ryggen

Gærne gutter, men det står ikke på innsatsen her !

/L

Hehe, en soffa burde greie å holde på en krabat på over 65kg . Men joa, syns selv at sofaen gir veldig lite etter, så den er sikkert solid.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Italiensk (Natuzzi), supermyk, beste skinntype og bunnsolid konstruksjon....

Holder oppe en sub på 65kg, men lar samtidig en velvoksen lydentusiast (på godt over samme vekt) synke godt ned og sender ham rett inn i drømmeland...

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krabber dere rundt ennå ?
    Venter spent på noe resultat bortsett fra ømme rygger og såre knær

/L

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Har hele tiden trodd at dette med at suben skal oppi sofaen/stolen i sweetspot har vært enten en spøk eller en misforståelse som har fått ben å gå på.
    Er det liksom for å få suben omtrent opp i ørehøyde? Jeg innbiller meg at suben vil yte helt annerledes om den står oppi en myk sofa/stol enn om den står på gulvet, noe den jo vil gjøre i den endelige plasseringen uansett.

Nuvel - interessant og morsom tråd er det uansett, og noe jeg egentelig har sett frem til at noen kanskje ville gjøre. Litt sånn 'Myth Busters'.

Active andosten@start.no sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør bra ut det her anntar jeg. fått noen resultater?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Hmm... Har hele tiden trodd at dette med at suben skal oppi sofaen/stolen i sweetspot har vært enten en spøk eller en misforståelse som har fått ben å gå på.
    Er det liksom for å få suben omtrent opp i ørehøyde? Jeg innbiller meg at suben vil yte helt annerledes om den står oppi en myk sofa/stol enn om den står på gulvet, noe den jo vil gjøre i den endelige plasseringen uansett.
    Ja, det vil den nok til dels gjøre, men det er den generelle dypbassresponsen vi er ute etter, og tendensene til dette i sofaplasseringen...

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Nuvel - interessant og morsom tråd er det uansett, og noe jeg egentelig har sett frem til at noen kanskje ville gjøre. Litt sånn 'Myth Busters'.
    Det er faktisk hele poenget; å lage en tråd som er litt morsom og som kanskje ender opp i at teorien faktisk har noe for seg - eller ikke...

Som med alle andre sub-målinger må man ta hensyn til den generelle kurven, ikke bare hvordan de aller dypeste tonene fortoner seg på den aktuelle plasseringen. Vi oppdaget at teorien har noen gode sider, men at det kreves atter andre kontrollmåter før du ender opp der "alt" fungerer på best mulige måte, eller minste felles multiplum, om du vil... Om dette er der vi krabbetestet lyden best; se, det er en annen side av samme sak...

Mer om dette når vi har konsolidert og diskutert våre del-resultater... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •