Valge mellom Svs`er!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valge mellom Svs`er!

Hei!
    Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Pb-10 til eller om jeg skal selge den og kjøpe en Pb12-Plus/2?

Dere MÅ hjelpe meg med å ta valget, det som flest seier og med flest mulig posetive omtaler om det valget og hvorfor akkurat det.

Takk!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er da ikke noe å lure på det vel? Dobble 12"... Klinger godt på tunga

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det klinger godt overalt untatt i lommeboka
    Noen som vet hvordan 2xXtz W12 hadde funket?

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har PB12+ og er strålende fornøyd. Har stort romm og masser av kotrollert bass. tok turen ned til L-SOUND for å faktisk se den reelle størelsen og +2 er STOOOOOOOOOOOOOR. så jeg tokk en 12+ og er strålende fonøyd .

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok få dypere bass med de større modellene, men kanskje 2 mindre subber gir bedre bassrespons i resten av registeret? Kommer litt an på rommet, plasseringsmuligheter osv.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 2 stk PB10 kan du nok oppleve ett bedre balansert og jevnere lydbilde avhengig av plassering/rom. Men PB-12 Plus/12 er jo som du vet mye større og kraftigere. Den vil uten problemer fylle rommet med dypbass og kan være mer vrien å plassere/kalibrere. Om du er fornøyd med lyden/ytelsen på en PB10 vil jeg gått for en ekstra. Savner du trykk og DYP-bass er nok PB-12 Plus/2 veien å gå. Dog en liten advarsel, en PB-12 Plus/2 krever sitt hus og kan slite på naboforhold ved heftig bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå slått helt fra meg alle andre merker enn Svs så det blir 100% sikkert en Svs på meg, rommet mitt er nesten ett bomberom så naboene hører ikkje all verden heldigvis
    Må bestemme meg innen i kveld om jeg skal selge den eller ikkje så jeg er en vanskeli tid i vente.

Her er valgene jeg står overfor:

1. Salg av Pb-10 og innkjøp av Pb12/Plus 2 om en mnd (total utgift ca 9000)
    2. Innkjøp av en Pb-10 til og bakhøyttalerne Klipsch Rb-81 (total utgift ca 12.000)
    3. Salg av Pb-10, innkjøp av Klipsch Rc-64 og Klipsch Rb-81 (total utgift ca 11.500) og da bare spare til jeg får råd til en Pb12/Plus 2
    4. Selge Pb-10, innkjøp av 2xPb12NSD (total utgift ca 9500)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 suber vil som regel resultere i bedre symmetri og jevnere bassrespons, ikke minst langt mer headroom. En plus/2 flytter usannsynlig mye luft, og du blir nok fornøyd uansett. Ifølge Jan Ove klarer en +2 like høyt lydtrykk som to 12+, men som du sier selv - ta utgangspunkt i lommeboka og hvor stort rom du har. Har du råd, kan du jo kjøpe to +2, om ikke annet to 12+ eller pb10 Det blir moro uansett hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal det vere så vanskeli å bestemme seg? :-x
    Er ikkje fornøyd med bassen i Pb-10, har prøvd alt av plasseringer men blir bare ikkje fornøyd, merker omtrent ikkje bassen i sitteposisjonen uansett men om jeg kjøper en Pb12/Plus 2 så har jeg ikke råd til noen andre oppgraderinger på en god stund og det er litt kjipt synest jeg selv om at noen nye bakhøyttalere ikkje er SÅ viktig og at center å sidehøyttalere egentli bare er ett plus?
    Kommer ej til å merke bassen mye mer med 2xpb10 da?

Må virkeli ha hjelp til å ta ett valg her altså

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier du ikke har bass i lytteposisjon, dette tyder på at du har utfasinger. Du må justere phase bakpå suben, og leke med delay på forsterkeren/prosessoeren!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ogå et problem som kan bli mye bedre med en PB10 til, som jo er en meget kraftig sub til å være 10".

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjøper 2 PB12-NSD får du jo også med 2 lydtryksmålere som garantert kan selges og dermed burde prisen bli den samme som for en Plus/2.

Lydtrykket vil også være ca det samme, kanskje en tøddel mere i de dypeste frekvensene, og samtidig noen hz dypere. Lydkvaliteten til musikk vil nok halte en smule etter Plusen, men spør du meg så oppveies det av fleksibiliteten mht plassering. Det kommer an på hva du prioriterer.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har utfasinger i dag med én BP10, vil du vel få det samme med en PB12-Plus/2 også, ved samme plassering. Du vil få mer 'headroom'; altså den vil tåle mer juling og kunne spilles høyere, slik at du dermed får mer bass enn i dag allikevel, men resulatet av dette vil sannsynligvis bli både boomy bass og at du ikke får maks ut av suben.

Du bør uansett prøve å finne den beste plasseringen i rommet før du gjør noe annet, synes jeg (og/eller finne riktig fase der den står nå). Først da vet du om du kan være fornøyd med en PB10 eller om du trenger enten en til eller noe større. Dersom du baserer deg på en PB10 som ikke får vist deg hva den egentelig er god for, tror jeg du kan bli misfornøyd uansett.

Det kan tenkes at du har et rom som er veldig vanskelig å få til bass i. Da kan det tenkes at to suber kan rette opp i dette, men det vil nok uansett kreve en del tidkrevende kalibrering.

Riktig plassering kan ha en ganske dramatisk effekt. Etter at jeg flyttet min til det 'riktige' hjørnet av rommet (det er snakk om to-tre meter fra den plasseringen jeg hadde før), har jeg både kunnet skru ned Gain på sub og sub-volum på receiver, pluss dempet en peak ved 40Hz med PEQ på suben, og allikevel ha bedre og 'høyere' bass enn før i lytteposisjon.

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker meg at valeget allerede er tatt nå..
    Kom du fram til noe?
    jeg ville ihvertfall valgt Pb12/Plus 2 fordet jeg har hørt den og tror det skal litt til før den tar kveld..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Hvorfor skal det vere så vanskeli å bestemme seg? :-x
    Er ikkje fornøyd med bassen i Pb-10, har prøvd alt av plasseringer men blir bare ikkje fornøyd, merker omtrent ikkje bassen i sitteposisjonen uansett men om jeg kjøper en Pb12/Plus 2 så har jeg ikke råd til noen andre oppgraderinger på en god stund og det er litt kjipt synest jeg selv om at noen nye bakhøyttalere ikkje er SÅ viktig og at center å sidehøyttalere egentli bare er ett plus?
    Kommer ej til å merke bassen mye mer med 2xpb10 da?

Må virkeli ha hjelp til å ta ett valg her altså
    Det er sansynligvis dårlig plassering/innstilling av sub som er årsaken. Hadde selv PB10 før og den gikk rett igjennom sofaen og slo deg i ryggen, så at den ikke basser hos deg er ihvertfall ikke pga suben...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med 10" svs er at den kan spille helt utrolig dårlig om den ikke får riktig arbeidsforhold.. jeg jobbet i et par uker med rommet og perfekt plassering og det ble en åpenbaring for meg.. den spiller ikke dårlig og har ikke for lite trøkk!!!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er sansynligvis dårlig plassering/innstilling av sub som er årsaken. Hadde selv PB10 før og den gikk rett igjennom sofaen og slo deg i ryggen, så at den ikke basser hos deg er ihvertfall ikke pga suben...
    Eksakt det samme som hos meg. Det dirrer i hele sofaen. Til og med uten å spille uanstendig høyt. (Rom på rundt 35m2)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..........Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Pb-10 til eller om jeg skal selge den og kjøpe en Pb12-Plus/2?
    Det er flere fordeler............med flere SUB'er, uansett fabrikat/modell.

Ta en til..........da vel?!

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Pb-10 til eller om jeg skal selge den og kjøpe en Pb12-Plus/2?
    Det er ikke et enkelt valg det vet jeg, fordi jeg har tatt det selv, man må bare ta et valg og bestille, en av fordelene ved og velge en til pb10 er at du slipper og selge den gamle.

Selv hadde jeg en pb10 og endte opp med og kjøpe en til, men det var ikke pga jeg ikke var fornøyd med den første, men pga overbevisende innlegg her på forumet av svs entusiaster endte det i kjøp

Konklusjon: 2 subber var mye bedre enn en, jeg kunne skru ned gain og fikk større sweetspot og mere headroom + en del ting jeg ikke klarer og forklare med ord, herlig

Foresten hvor stort er rommet ditt?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Polyglass
    Det er ikke et enkelt valg det vet jeg, fordi jeg har tatt det selv, man må bare ta et valg og bestille, en av fordelene ved og velge en til pb10 er at du slipper og selge den gamle.
    Han behøver da ikke selge sin gamle

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •