Hva gjør Eltax 500 høyttalerene så dårlige

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer CW-Sephiroth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør Eltax 500 høyttalerene så dårlige

Hei hei. tittelen sier det meste, men, er det elementene/delfilter eller selve kassa som gjør Eltax 500 så dårlige (i de flestes øyne)
    Hvis man hadde tatt ut elementene og satt inn noen nye ala Cerwin vega eller andre.
    Ville man da fått en Mye bedre høytaler ? må vel kansje bytte delfilteret også ? eller ville kassa vert for dårlig da?..

CV-SEPH

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du så sikker på at det sitter noe delefilter der da?
    kanskje bare motstander

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av deltaboc
    er du så sikker på at det sitter noe delefilter der da?
    kanskje bare motstander

heheheh. kansje ikke..
    altså jeg har ikke peiling, så det er derfor jeg spør. Hva er det som gjør Eltax 500 så elendige i manges øyne ? og kan de forbedres med å bytte ut komponentene ?

CV-SEPH

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det sitter delefilter i de men hvis du ser litt på elemnetenne på denne siden: http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/37480-diy-eltax-millennium-500-til-passiv-subwoofer.html

så ser du vel grunnen til at de er så dårlige

NB: har ikke hørt Eltax sine høytalere men på linken kan du vertfall se hvorfor de erfarne klager

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    så ser du vel grunnen til at de er så dårlige

Omtrentlig slik ser elementene ut i min høyttaler ut også, men mine høyttalere er gode de.

Der er vel heller det at høyttalern skal være veldig billig, og da blir det spart maksimalt i alle ledd av høyttalern.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Omtrentlig slik ser elementene ut i min høyttaler ut også, men mine høyttalere er gode de.

Der er vel heller det at høyttalern skal være veldig billig, og da blir det spart maksimalt i alle ledd av høyttalern.
    jo da men jeg tror eltax har hatt stor suksess med sin 500 serie da. :-|
    Cable and Wireless Seph

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel fordi det ikke er tatt noen hensyn til sammenspleising av elementer, kasse volum, delefilter. Dette er masseprodusert etter en mal for å være billig. Hvis man ser litt etter finner man masse høyttalere fra flere produsenter som ser slik ut og omtrent alle versjonene er like dårlige. Genexxa, Proson, JWS, Dantax, Radionette etc. Alt kommer gjerne fra samma fabrikken i kina med noen få endringer. Volumet i kassa behøver ikke å være riktig iforhold til elementene. Godt eksempel der er et par Radionette jeg har vært borti. Der var det ingen sammarbeid mellom bass elementene og mellomtone satt i samme rom som bassene uten innkaplsling. Når de spillte max gikk det omtrent null luft inn eller ut av bassrefleksen bak. Da begynner man å lure.

Generellt er lyden dårlig, dvs mangler dynamikk. Diskanten skriker eller skjærer på 'S' lyder. Mellomtoner som ikke klarer å holde følge med bassene. Spinkle kasser med masse resonans.

Oppsumert i to ord : It's Crap
    Men igjen har man null preferanse for lydkvalitet så vil de gjøre nytten sin ved å kunne spille relativt høyt med greit punch. Vet ihvertfall at Eltax'ene har todelt kammer innvendig og en bruker her har gjort de om til rene basskasser noe som er litt artig.

Edit : Og det er den linken over her så jeg nå.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting.. Ta en titt på størrelsen på magnetene til de forskjellige elementene.

Ingen vits å ha forskjellig størrelser på bass,mellomtone eller diskant er det vel? Sparer mye mer på å bruke samme på alle. Og ikke no støpt chassi her nei

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    En annen ting.. Ta en titt på størrelsen på magnetene til de forskjellige elementene.

Ingen vits å ha forskjellig størrelser på bass,mellomtone eller diskant er det vel? Sparer mye mer på å bruke samme på alle. Og ikke no støpt chassi her nei
    Haha, det har jeg faktisk ikke tenk over før nå! Men de er ikke helt like store da ;-P

Men svakeste punktet er helt klart diskanten, og mellomtonen.. haff =P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •