Bowers & Wilkins

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bowers & Wilkins

Hei

Jeg er relativt ny i forumet her, men har ett problem:
    Jeg lekte mye med lyd når jeg var student, og aldri hadde råd til skikkelige høytalere. Så da gikk det i hovedsak på å sette seg inn i alaskens høytaler teori for å bygge selv, og dermed også en grei sammling selvbygg.

Men drømmen var alltid å få kjøpt meg noen skikkelige B&W høytalere, siden uansett hva jeg gjorde, så konkurerte jeg aldri med de b&w høytalerene jeg dengagne var borti.

Men idag, 10 år etter, så er lommeboken anderledes, muligheten for å leke med lyd tilbake, og muligheten til å kjøpe meg noen nye høytalere definitivt til stede (spesielt da mine gamle gutteroms høytalere av jalla merke har tatt kvelden).

Så blid å fornøyd tok jeg turen innom hifi klubben i drammen, og begynte å høre på B&W 602S3 og 603S3 (var de jeg hadde sett for meg, spesielt siden jeg hadde hørt 601S1 fra før, var likte de godt på en hytte hvor de var). Men, etter å ha hørt på de en times tid, så må jeg innrøme at lyde i de ikke var så mye klarere og veldefinert som det høytaler paret jeg fant i garasjen som forsåvidt var ett av selvbygg prosjektene fra 10 år tilbake.

Så sitter nå med litt ebben følelse, nå var B&W høytalerene kun ute i det vanlige rommet på hifi klubben, og mine hjemme høytalere fint plassert i min stue, men pokker.. enten så har B&W mistet tronen sin de siste 10 årene, eller så blir jeg totalt lurt av rommet B&W høytalerene var i, for lyden på de høytalerene var mindre definert enn de gamle 601S1 som var på hytta.

Vurderer nesten sterkt å få høre på 601S3, bare for å sammenligne, eller eventuelt CM1, men har ikke så lyst til å bla ut fort opp mot 10k for noen høytalere som ikke høres noe bedre ut enn mine egene selvmekk høytalere.

For de som lurer på hvorfor jeg ikke så på 604S3, eller enda større modeller, så kommer det av at sub er totalt dekket av en 2000watt RMS sub jeg har stående drevet av en nad2200, så er egentlig fornøyd med den (100hz og nedover er ikke så vansklig å få riktig som mellomtone og diskant )

lurer selvfølgelig også på hvordan det er med dali, siden det nå er så mye av de på hifi klubben? eller må man opp på 8xx serien til B&W før man får den gode lyden jeg husker fra glansdagene mine?

når det gjelder hvilken type musikk jeg hører på, så er det veldig variert, liker alt fra elektronisk jazz, til pop, til en liten grad rock, samt elektronica og vanlig jazz. Selvfølgelig så bruker jeg også annlegget til film lyd, men har aldri hatt problemer med å få det til å funke (brukte en god stun ett "billig" pioneer anlegg fra elkjøp til 5k, som surround anlegg, og det funka helt fint til det, selv om vanlig musikk var mer waf vennlig enn lyd vennlig kvalitet på)

Takk eventuelt for hjelp, var aldri så dreven høytaler bygger at mine høytalere bør konkurere med det jeg oppfattet som kongen når jeg drev på, så håper på noen gode råd!

goodie

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet!

B&W har forandret seg (og er i ferd med å forandre seg igjen).
    6-serien har vel gått ned i pris siden den gang og er ikke lik de gamle 6-seriene.
    Lyden vil avhenge av rommet som du var inne på, men også forsterkeren.

Men mest av alt, hvor lenge var det siden du sist hørte et par B&W? Det er vel ikke umulig at du også har forandret deg en del?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers-is

sist jeg hørte på ett par bowers høytalere, var nå i sommer (601S1), var litt derfor + det at jeg fikk tak i det sub elementet som gjorde at jeg begynte å glede meg over høytalere igjenn (La merke til hvor mye glede jeg hadde gått glipp av).

Og som du sier, så har jeg nok også forandret meg ganske mye de siste 10 årene, spesielt med tanke på musikk smak

men det bør fremdeles ikke forandre det at 602/603 S3 ikke virket som at var i en klasse for seg selv sammenlignet med mine egene "sure" hjemme snekrede (som forsåvidt var laget etter alle kunstens regler jeg kunne den gangen).

Hvilken høytaler type bør man egentlig se på idag, hva er det som er der ute når man er på utkikk etter høytalere som streber etter å gjenngi korrekt diskant/mellomtone (bass regner jeg med at de fleste klarer, og sub er unødvendig)?

Her hjemme så benytter jeg meg nå av en nad306 til å drive de høytalerene her, men på hifi klubben, så dobbeltsjekket jeg ikke hvordan forsterker de brukte (nad av en eller annen type), siden jeg regnet med at de "hadde nok peil" til å bruke en forsterker som faktisk klarte å drive såpass lav ende B&W høytalere som 600 serien egentlig er.

Jeg er også vant til nad forsterkere som bare leverer og leverer når det gjelder nok strøm til høytalerene, men nå er vel kanskje det også forandret de siste 10 årene

Har uansett vært veldig fornøyd med 2200 min, samt ganske imponert over 306 forsterkeren (overraskende god lyd i den i forhold til diverse "vanlige" forsterkere).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å få øynene opp? Verden er større enn HiFi klubben og B&W/Dali/Denon/Nad.

Rene IKEA jo :???: Uten rabatter...:evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Antonx

Skjønner godt det at det helt sikkert har skjedd mye de siste 10 årene på hifi siden! hadde håpet at hifi klubben hadde klart å følge med, men de har kanskje blitt for orienterte kun mot hva som potensielt kan selges lett, og ikke mot hva som gir best lyd + best lyd/pris.

noen forslag til merker/høytalere det er verdt å legge merke til? eventuelt hvor man får kjøpt de?

Ønsker ikke å bruke flere måneds verk på å besøke diverse butikker over hele landet for å finne meg noen nye høytalere, men håper det ikke har blitt så galt enda?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du? Budsjett? Hva er viktige kriterier ved lydgjengivelse?
    Har bare endel erfaring fra 10k- 26k..

Newcomer DrB sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goodie
    lurer selvfølgelig også på hvordan det er med dali, siden det nå er så mye av de på hifi klubben? eller må man opp på 8xx serien til B&W før man får den gode lyden jeg husker fra glansdagene mine?
    goodie
    Var selv en stolt eier av et par B&W P6 på 90 tallet, synes de låt helt fantastisk til prisen. Ble som deg også skuffet ved lytting til de "rimeligere" nye B&W. Nye 805 synes jeg derimot låter helt fantastisk, dog ganske kresen mht elektronikk i mine ører.
    Dali er vel noe mindre nøytral og litt mer "leken" og varm i lyden i mine ører.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt mellomtone og diskant ja... De må bli elektrostater, horn eller et fåtall rene dynamiske høyttalere det...

Hva er budsjettet og hva slags estetiske preferanser har du?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste B&W DM6'erne jeg har hørt er faktisk 605.. i en hybel på gjøvik en gang for noen år siden... foret av en NAD 216 om jeg ikke husker feil, og han som eier de er på forumet her og faktisk

.. Vet ikke helt om jeg har så mye til overs for nye (billige(re)) B&W, men så har jeg tannoy i heimen, som jo har en litt annerledes spillestil...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •