Sub Spørsmål, bare om sub IKKE merker og modeller eller hvem som er best!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub Spørsmål, bare om sub IKKE merker og modeller eller hvem som er best!

Tenkte jeg skulle legge til en tråd der folk kunne spørre om generelle spørsmål innen sub-sjangeren siden jeg ikke fant noen andre enn de som gjelder modeller og merker, her er mine spørsmål ivertfall.

1. Når man kalibrerer å måler mellom 3 faster (0,90 og 180) og referanse-nivået på alle er 80 db på 50 hz, skal man da velge den fasen som spiller høyest db da?

2. Vil det i tilfelle ver samme fase man skal bruke visst man bruker sub`en i front eller må man måle alle 3 for å finne det beste der også?

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Citat från en manual till en sub jag inte säger vad det är för märke

"Find a nice bassy loop measuringing its bass response at various SPL peaks.
    As the loop runs, have an assistance vary the phase knob in small steps. Where you see the most response on a given bass passage is the phase setting providing the least bass cancelation in your room, Adjusting phase is mostly a concern in dual sub configurations or systems vite Large mains."

Dom tipsar om loopen som går i menyn till Godzilla dvd´n.

Lycka till....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jensen84
    Tenkte jeg skulle legge til en tråd der folk kunne spørre om generelle spørsmål innen sub-sjangeren siden jeg ikke fant noen andre enn de som gjelder modeller og merker, her er mine spørsmål ivertfall.

1. Når man kalibrerer å måler mellom 3 faster (0,90 og 180) og referanse-nivået på alle er 80 db på 50 hz, skal man da velge den fasen som spiller høyest db da?

2. Vil det i tilfelle ver samme fase man skal bruke visst man bruker sub`en i front eller må man måle alle 3 for å finne det beste der også?
    1. Fase må varieres mellom 0 til 180, og finne det punktet som gir mest dB. Det er noen SUB'er som bare har en bryter mellom 0 og 180, og det er ikke bra nok for å optimalisere fase i en gitt plassering.

2. Fasen må måles i alle posisjoner(fra 0,til 90 til 180) på den posisjonen som settes. Man kan ikke "sette" fasen på SUB'en når den står bak i rommet og tro at dette vil stemme når SUB'en flyttes til front.

3. Du bør også sjekke fasen i flere områder eks. 20Hz - 30Hz - 40Hz osv.

Håper dette var litt til hjelp. Dette gjelder uansett hvilket SUB-merke/modell/fabrikat du måtte måle.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette var til stor hjelp ettersom jeg skal sende inn frekvensmålingene mine på 8 plasseringer i rommet til Lassisen å da blir det litt vel mange frekvenskurver om jeg skal legge ved 0,90 og 180 på alle målingene.
    Men vil det seie at jeg kan bare ha frekvensen på 0 og måle opp 80db på 50hz og så få noen til å vri på bryteren å når jeg måler høgest db så er det den fasen jeg bruker?
    Da blir jo det litt lettere enn at jeg trenger å gjør 23 målinger på 0,90 og 180 visst jeg kan gjøre det på den måten?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten mulig å kalibrere dette bare ved å bruke øret. Som Flageborg sier er det en god ide å teste ut fasen på flere frekvenser da utfasingene kan være annerledes.

1. Sett på en testtone.
    2. Vri på faseknotten og hør etter om du hører variasjoner. Der du har høyest lyd er det minst utfasinger.

Hvis det ser ut til at samme posisjon på fase er optimalt også på andre frekvenser har du funnet "ideal-fasen".

Som det står lenger opp er det mest nødvendig å justere fase hvis du har andre lydkilder som også spiller i samme frekvensområde. Jeg er usikker på om fase kan gjøre nytte i andre sammenhenger, men dette kan i tilfelle Flageborg fortelle mere om.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    909
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ett nytt sub-spørsmål

Når jeg ser film nå (har bare 2.1 nå frem til i morgen eller over helgen da blir det 7.1 =) ) så velger jeg fronter small og da kan jeg bare velge sub som SUB under innstillingene menst visst jeg velger frontene som large kan jeg velge LFE, hvorfor har dette seg?
    Kan jeg ikkje sende LFE signalet til sub`en med høyttalerne som small?
    Hva skal jeg velge?

Takk =)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE signalet går til Sub når den står på SUB ... (når høytalerene er satt til small)
    nor frontene er satt til LARGE står det LFE fordi da sennes subb signalet til både front og subb... om jeg har forstått det rett selv :-D (har også H/K)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg ser film nå (har bare 2.1 nå frem til i morgen eller over helgen da blir det 7.1 =) ) så velger jeg fronter small og da kan jeg bare velge sub som SUB under innstillingene menst visst jeg velger frontene som large kan jeg velge LFE, hvorfor har dette seg?
    Hva skal jeg velge?

Takk =)
    Du finner helt sikkert dette greit forklart i manualen - stikkordet er "begreps-forvirring".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skal jeg velge?

Takk =)
    Kjenner ikke din forsterker, men det er vanlig når man har satt front høyttalerene til small så vil du automatisk få sub signal + LFE signal (alt undere delefrekvens) ut på suben. Velger du frontene til large, så vil det være naturlig i de fleste tilfeller å kun få sub signalet ut på suben, men tror at på de fleste forterkerene kan du velge om du vil kjøre på LFE signalet i tillegg hvis du ønsker det.

Jeg hadde nok garantert ikke kjørt LFE signalet ut på suben i mitt system hvis frontene mine hadde vært satt til LARGE. Finn ut i manualen hva de forskjellige innstillingene betyr, og test ut hva som fungere best for deg og ditt anlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •