"Konevennlig" 5.1 høytelersett. Hva bør jeg gå for??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Konevennlig" 5.1 høytelersett. Hva bør jeg gå for??

Heisann

Jeg har nå skaffet meg en 40" LCD fra Samsung og tvinges samtidig til å kvitte meg med mine kjære Audio Pro Stage 6 etter press fra kona.

Jeg ser for meg å bytte ut alle høytalerene mine, dvs kjøpe ett nytt 5.1 system (øvrig elektronikk får leve litt til).

Jeg har en Sony STR-DB 830 stående som kjernen i mitt oppsett.

Følgende krav gjelder:
    -må låte bra til musikk og film (må man kompromisse er film lyd prioritert)
    -maks pris ca 5000
    -konevennlig, dvs stativhøytalere
    -sort
    -plasseres i stue på ca 20m2

Har kikket en del på Dynavoice, AudioPro, Proson og XTC men klarer ikke å plukke hva som er det beste kjøpet.

Tips og erfaringer mottas med takk.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de du har nevnt ville jeg ha gått for audiopro eller XTZ. Dersom du har vært fornøyd med audiopro tidligere kan det kanskje være en ide å prøve det igjen?
    http://www.avhifi.no/main.php3?PI=info&PNO=10240

Med disse som utgangspunkt skal det vel være mulig å få til noe?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har et sett som har fått gode omtaler, ellers har jeg selv Epos ELS-3, nettopp pga WAF. Og vi er begge fornøyd med det.
    Jeg testet selv XTZ, men likte mellomtonen i Epos bedre.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med KEF eller Canton? KEF har fått mye skryt for sine 5.1-pakker.
    Selv har jeg fortsatt deler av et gammelt Canton-sett som surroundhøyttalere i stua. Kona liker det ihvertfall, og lyden duger til filmsurround.
    Canton Movie 10MX er storebroren til mitt gamle sett, og passer ditt priskrav godt.
    Likevel ville jeg nok gått for noe litt større i front på grunn av musikkravet.

Forresten, siden du har hatt Audio Pro:
    Hva med den nye EVO-serien? Utrolig flotte, slanke konstruksjoner. De minner meg av utseende om de mindre høyttalerne i Image-serien, der jeg ble meget imponert i sin tid over value-for-money da jeg testet et sett bestående av Image 12 (bak), Image 22 (senter) og Image 44 (front). Forsøkte i samme slengen også å bruke Image 12 i front også, og det fungerte overraskende bra. Tror du skal klare å få 4 stk Image 12 og en Image 22 for rundt 5000 tilsammen. Dessverre kommer prisen på en sub i tillegg. Aner ikke hva EVO koster, men de er vel i samme klasse, tipper jeg.

Man trenger selvfølgelig en sub til et slikt oppsett. Audio pro har mange, men jeg ville kanskje sett på andre merker der for å få mer for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SBS-01 fra SVS er ikke konevennlig. Jeg sliter litt ennå med fronthøytalere, men hun har endelig blitt "glad i" PB10'en som i utgangspunktet var den største subben hun har sett! Gleder meg til å vise henne PB12 når vi skaffer oss hus om noen år Centeren er også hatobjekt da den er 8 mm for bred for ALLE tv bord i hele verden ( overdrivelse, men makan... Kunne vel kutta noen mm her SVS...) og alt for dyp. Bakhøytalerene kommer sikkert til å stikke for langt ut av veggen bak og Lyd skal det imidlertid bli da

Hva med et pioneer set med slanke fronthøytalere, flate firkanta bakhøytalere og liten sub. Tror det var lefdal som hadde dette settet. Kosta vel rundt budsjettet ditt og tror jeg. Følger vel også med DVD opptager. Om du blir fornøyd er jo en annen sak, men av og til er det best å få kona til å bli fornøyd først. Så kan man heller trumfe gjennom feit sportsbil ettersom hun fikk ødelagt stua med et søtt 5.1 sett

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JBL SCS serien. Har selv brukt SCS-135 i noen år og har vært godt fornøyd med det (bruker det kun til film). Sjekk ut shg.no for info.

Høyttalerene er små og sub'en så liten at den kan settes ute av syne (en viktig del av WAF-faktoren).

Jeg har nå byttet til PSB Alpha Intro men her er høyttalerene endel større. Er spent på hvordan det låter da jeg ikke har fått satt det opp ennå (har ventet på veggfester).

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndArne

Jeg har nå skaffet meg en 40" LCD fra Samsung og tvinges samtidig til å kvitte meg med mine kjære Audio Pro Stage 6 etter press fra kona.
    Tja, hva med å bytte ut kona istedet, så er det jo ikke noe problem lenger?:idea:

Newcomer darkdog sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som alle andre komponenter er matching viktig. Mine høyttalere er eksempelvis meget godt likt av min kone

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Som alle andre komponenter er matching viktig. Mine høyttalere er eksempelvis meget godt likt av min kone
    Og riktig prioritering vil da selvfølgelig være å velge kone som matcher frontene

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Og riktig prioritering vil da selvfølgelig være å velge kone som matcher frontene
    Ja, eller som liker frontene, men det turde jeg ikke skrive selv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Haha!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio har konevennlige høyttalere... Det er ikke stativhøyttalere, men de er smal og fin... De har også ytrolig god moderne design.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Tja, hva med å bytte ut kona istedet, så er det jo ikke noe problem lenger?:idea:
    :-D Ofte en besnærende tanle....

Problemet med en slik løsning er at da bortfaller oftest muligheten (økonomien) til ytterligere investeringer. Ofte sammen med både hus og kino...:evil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •