6Ohm vs 8Ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: 6Ohm vs 8Ohm

Newcomer Eidos_ sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6Ohm vs 8Ohm

Hei folkens,

Jeg har Technics SB-800 front-høytalere som kjøres i 6Ohm.

Her kommer spørsmålene mine;
    -Hva er forskjellen på 6Ohm og 8Ohm, for den slags skyld også 4Ohm? Jo lavere Ohm, desto mindre motstand, og i teorien bedre gjennomstrømmning av elektroner, og derreter bedre lyd? -Kan man høre forskjell?
    -Skal min forsterker være koblet som 4 eller 8Ohm? Jeg har en switch hvor jeg kan skifte mellom 4-8Ohm.. Der er ikke noen som sier 6Ohm.. Hvilken skal jeg bruke? For øyeblikket er den på 4Ohm. (Har en Sony STR-DB1070)

Håper på svar,
    Bård

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at jo lavere motstand jo lettere kommer strømmen igjennom .

Men, angående høyttalere og forsterkere så er det ikke slik at lavere impedans gjør det lettere for forsterkeren å jobbe - snarere tvertom.

Jeg kan referere litt fra en bok jeg har som heter Høyttalere, skrevet av Jan inghe Sommerseth. Dette er en veldig bra nybegyner bok, som tar for seg emnet lettfattelig og greit. Kan bestilles hos www.dynabel.no til en pris av ca. 150kr. Anbefales!

- " Høyttalerens impedans er viktig. Hvis denne virkelig hadde vært lineær over hele frekvensområde hadde det ikke vært noe problem. Men virkeligheten er en annen, impedansen som oppgis er en nominell verdi. Det vil si at for høyttaler som er oppgitt til 8ohm etter DIN-standarden, skal ikke impedansen ved noen frekvenser ha større avvik enn +-20%. Dette medfører at impedansen for en "8 ohms" høyttaler kan være så lav som 6,4 ohm. Men dette er en statisk verdi målt med sinustoner. Den dynamiske veriden vil være enda lavere, det vil si at høyttalerne trekker ekstra mye strøm ved pulser (peaker). Den dynamiske impedansen til en "8 ohms" høyttaler kan faktisk være så lav som 3,5 ohm. Og dette gjelder normale høyttalere, en vanskelig "4 ohms" høyttaler kan faktisk komme ned i under 2 ohm.

Hva betyr så dette for effektforsterkeren? Jo, en forsterker skal levere konstant spenning uansett impedans. Dette medfører at en forsterker som kan levere 100 watt i 8 ohm, må kunne levere 200 watt i 4 ohm, og 400 watt i 2 ohm . Eller sagt med andre ord: strømmen må være 3,5 ampere i 8 ohm , 7 ampere i 4 ohm og 14 ampere i 2 ohm. Merk at strømmen og effekten dobles for hver gang impedansen halveres. Dette er det ikke mange effekforsterkere som klarer å levere, og det skyldes i hovedsak dimensjonering av strømforsyning og utgangstrinn. "

Det som skjer hvis forsterkeren ikke er kraftig nok til å levere nok effekt, ettersom impedansen synker, er at den vil begynne å "klippe". Det vil si at den vil kutte toppene i signalet og signalet vil ligne mer på noe som ser ut som en firkantpuls, ikke en sinustone. Dette vil låte dårlig og det kan skade høyttalerne.

Litt info rundt dette mener jeg å huske at du kan lese på www.forsman.no .

Mvh Davidlyd

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort blir det: Ha passende høyttalere til forsterkeren.

Billige forsterkere bør ofte ha lettdrevne (høy db/1w/1m) høyttalere i 8 Ohm. Gjerne 91-92 db følsomhet.

Strøm sterke/dyre forsterkere klarer ofte å lever nok strøm til 1 ohm drift. De fleste forsterker knekker av ved 2ohm. Da kan det være på kanten å ha høyttalere som er 4 ohm nominelt. Det er mulig, men kan by på problemer om volumet kommer litt høyt.

Høytalere har ikke helt jevn motstand. Motstanden varierer over hele frekvensen. Noe høyttalere (billige) kan ha tildels store variasjoner. Høytalere i mellom klassen og i High-End har ofte gjevnere motstand.

En høyttaler som er 4 Ohm nominelt kan gjerne falle ned under 2 Ohm i drift.

6 Ohm er en mellom ting som gir noe mer effekt utnyttelse, men gir fortsatt nok motstand i drift til at rimelige forsterkere kan klare jobben greit.

Lignende tråder

1. Litt mer avansert 4ohm vs. 8ohm
    By Jan A M in forum Høyttalere
    Svar: 38
    Siste melding: 06-17-2005, 14:46
  2. 6ohm forsterker - 4 ohms høytalere?
    By andjoha in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 02-16-2005, 19:41
  3. 3xHT. En Kanal. 8Ohm.
    By geiri in forum Høyttalere
    Svar: 5