sub gange 2. burde jeg bruke samme type?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate DypBassen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

sub gange 2. burde jeg bruke samme type?

jepp,

jeg har tenkt å investere i en ekstra sub slik at jeg får en på hver side. er det lurt å bruke samme merke/ sub for å få mest mulig lik lyd som blandes? har egentlig lyst på en svs sub men kanskje jeg heller burde kjøpe en energy 12.3 til.. eller? også lurer jeg på hvor mye trykket blir løftet fra det som var før. blir det "dobbelt så bra"?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt an på hvordan du setter det opp. Deler du lavt slik at bassen ikke er lokaliserbar (som du sannsynligvis gjør i ditt oppsett) så skal dette gå bra så lenge du sørger for at de spiller i fase. Til musikkbruk og bass i stereo ville jeg nok gått for like subber til hver kanal.

2 subber er definitivt en fordel uansett - mye enklere å få jevn respons i rommet enn med 1. Maks SPL går også opp en del, 6db hvis jeg ikke husker helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subbene er riktig kalibrert får du +6dB med to subber kontra 1 sub. Har selv 2 s12.3 og det funker bra det.. SVS har litt mer output under 25 HZ og er større fysisk. Vil anta at det blir litt mer jobb og kalibrer S12.3+PB10 enn 2 S12.3.

Har selv flat respons fra 28-20HZ(+/- 1 dB) med 2 stk S12.3 på den innstillingen jeg bruker nå. På en annen instiling fikk jeg 28-12 HZ (- 7dB) i samme rom.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takkfor svar. vil svs plus/2 passe sammen med energy 12.3? jeg har et rom på ca. 20 kvm vil det ikke bli sinnsykt overkill å kjøre disse to sammen i et så lite rom? også lurer jeg på om svs plus/2 har noe blaffring eller blåselyder. rommet er på som sagt på 20 kvm 4*5 og 270 cm i høyden. jeg vil da ha subbene på hver sin side av rommet vil dette passe for svs plus/2?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er PEQ? står at med subben følger det med PEQ http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&id=1580.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PEQ = Parametrisk EQualizer

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DypBassen
    hva er PEQ? står at med subben følger det med PEQ http://www.lsound.no/nor/index.php?side=info&id=1580.
    PEQ lar deg korrigere (kun dempe) 1 topp med maks 12db og inntil 1 oktavs bredde. Funker faktisk ikke så verst, men siden den bare kan dempe et område begrenser det seg sef noe hvor mye den kan hjelpe.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    776
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. men er det ikke da like greit med en reciever som har EQ?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receivere bryr seg lite om hva som skjer under 30 til 20 Hz. Det er vel her moroa starter, så en Equaliser er noen ganger et must.

Installer RoomEQWizaed (freeware) og kjør noen scanninger. Plassering er stikkordet. Flere SUBèr er bedre enn en...

/L

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Receivere bryr seg lite om hva som skjer under 30 til 20 Hz. Det er vel her moroa starter, så en Equaliser er noen ganger et must.

/L
    Dette må du gjerne utdype. Har lagt mye penger i en integrert surroundforsterker fra Denon. Har jeg blitt lurt da eller? Hvis dette hørtes litt sarkastisk ut så er det ikke ment slikt. Går jeg glipp av noe godlyd under 30 Hz vil jeg gjerne vite hvorfor og hva jeg kan gjøre med det. Mine romkorreksjonsmålinger demper subben med opptil 10 dB i mitt håpløse rom...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •